bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
صادرات ایران زیر ذره بین- ۲/
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، تحریم، ضعف دیپلماسی اقتصادی و ناکارآمدی اتاق بازرگانی ایران را به عنوان سه عامل مهم در ناکامی بخش صادرات عنوان کرد.

۳ عامل ناکامی صادرات / اتاق ایران هیچ حمایتی از تشکل‌های بخش خصوصی نمی‌کند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه بسته ویژه خبری «صادرات ایران زیر ذره بین»، در گفتگو با بازارنیوز، به تشریح نقاط ضعف و قوت صادرات کشور پرداخت و اظهار کرد: تجارت خارجی ایران از اواخر دهه ۸۰، به دلیل رشد تولید در پتروشیمی و فولاد، سالانه امکان صادرات بیش از ۴۶ تا ۴۸ میلیارد دلار کالا را داشت؛ اما این هدف مهم به خاطر موانعی متعدد، محقق نشد.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: در طول یک دهه اخیر، میزان درآمد صادراتی کشور به طور میانگین، بین اعداد ۴۳ تا ۴۸ میلیارد دلار، در حال نوسان بود؛ اما با گذشته این مدت زمان، همچنان شاهد تداوم افت و خیز درآمد‌های صادراتی ایران هستیم.

 

۳ عامل ناکامی صادرات

 

حسینی در تشریح علل این ناکامی، تحریم‌های اقتصادی را به عنوان اولین مانع جدی در توسعه صادرات ایران، برشمرد و گفت: در طول ۱۰ سال گذشته، تجارت خارجی ایران به شدت درگیر تبعات منفی تحریم‌های اقتصادی بود؛ به گونه‌ای که این موضوع، هر ساله ریسک تجارت و هزینه‌های نقل و انتقال پول و کالا را نسبت به سال گذشته، برای فعالان اقتصادی افزایش داده است.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق ، ضعف ساختار دیپلماسی اقتصادی کشور را به عنوان دومین مانع جدی، در افزایش صادرات، عنوان کرد و توضیح داد: در حال حاضر، نظام تجاری کشور هیچ گونه ساختار و شبکه منسجمی برای بازاریابی در بازار کشور‌های همسایه ندارد؛ در گذشته وزارت بازرگانی و معاونت‌های بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری و وزارت صمت، تمرکز جدی را برای رفع موانع فعالان اقتصادی داشتند؛ اما با حذف این بخش‌ها، عملا بازاریابی بین‌المللی برای کالا‌های ایرانی، متوقف شد.

 

وی با انتقاد از بی توجهی سیاست‌گذاران اقتصادی به شبکه سازی در بخش صادرات، گفت: در حال حاضر سازمان توسعه تجارت با بودجه‌ای اندک و نیرو‌های غیرمتخصص، تنها مامور رسیدگی به رفع موانع بخش صادرات است؛ لذا اگر این موضوع همچنان ادامه داشته باشد؛ ما شاهد تداوم ضعف و عقب ماندگی ایران در بخش صادرات خواهیم بود. 

 

حسینی توضیح داد: عمده نیرو‌های سازمان توسعه تجارت و رایزن‌های تجاری ایران، کارمندان اداری و فارغ التحصیلان رشته روابط بین الملل هستند؛ لذا هیچ تخصصی در شناسایی ظرفیت‌های بازار و نیاز بخش خصوصی کشور هدف ندارند؛ در نتیجه، این ضعف شناخت، فضایی را ایجاد می‌کند که تجار  کشور‌های رقیب، از جمله ترکیه، با فراغ بال بیشتری به تبلیغات کالا‌های خود بپردازند.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، خودداری اتاق بازرگانی ایران، در حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی را به عنوان سومین عامل ناکامی تقویت صادرات کشور بیان کرد و گفت: یکی از وظایف اتاق ایران و دیگر اتاق‌های مشترک، ایجاد شبکه‌سازی گسترده در بازار‌های هدف و حمایت از بخش خصوصی است؛ اما در طول سال‌های اخیر، این تشکل، به رغم داشتن منابع مالی گسترده، در حمایت از فعالان اقتصادی کوتاهی کرده و هیچ هزینه‌ای را برای کمک به تجار ایرانی در بازار‌های کشور‌های منطقه نکرده است.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: