bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر شناورسازی قیمت خودرو، عرضه آن در بورس کالا را راهکاری مناسب برای دوری از قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد.

بورس کالا؛ دور برگردان قیمت‌گذاری دستوری/

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عرضه خودرو‌ در بورس کالا و تاثیر آن بر قیمت نهایی آن‌ها در بازار آزاد اظهار کرد: این سیاست در حقیقت راه حلی برای دور زدن قیمت‌گذاری دستوری بود. در شرایط فعلی بازار خودرو، هر گونه آزادسازی قیمت، با اعتراض شدید مصرف‌کننده و فعالان این بخش مواجه می‌شود؛ لذا با توجه به این نکته، عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راه برای جلوگیری از رویه غلط قیمت‌گذاری دستوری است.


این کارشناس صنعت ضمن انتقاد از سیاست‌های غلط وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس اساساً اقدام مطلوبی نیست، اما در مقابل، تا زمانی که خودروسازان امکان اعمال قیمت‌گذاری شناور را نداشته باشند، اجرای این برنامه به مراتب بهتر و کارآمد‌تر از عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی است.


وی ادامه داد: شناورسازی قیمت‌ها و تداوم آن در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند به کاهش زیان‌انباشته خودروسازان و همچنین کاهش بدهی‌های بانکی آنها منجر شود. در سال‌های گذشته، شاهد بودیم دخالت‌ها و به‌ویژه تعیین قیمت‌ها از سوی شورای رقابت فقط به افزایش فاصله قیمتی کارخانه و بازار و افزایش نارضایتی‌ها انجامیده است.


این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر چه بهترین راه برای حل چالش‌های صنعت و بازار خودرو، آزاد کردن عرضه است، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی چاره‌ای مطلوب تر از عرضه خودرو در بورس و شناور شدن قیمت‌ها نداریم؛ در این شرایط  حداقل مشخص می‌شود این پول‌ها به چه کسی داده می‌شود و فساد کاهش می‌یابد.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: