bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
تناقضات بی شماری در حوزه تولید و بازار داخلی گوشت قرمز مطرح است و اصلا مشخص نیست منشا این مشکل کجاست، چه برسد به اینکه بتوان راهکاری برای حل آن در نظر گرفت.

گروه کشاورزی بازارنیوز- مهربانو مهدوی؛ قیمت گوشت قرمز در حالی طی هفته‌های اخیر روند افزایشی گرفته که دامداران کشور مرتب از پایین بودن قیمت دام زنده و زیانی که در این حوزه متوجه آنان است، اظهار نارضایتی می‌کنند.

گوشت ۴۰۰ هزار تومان را هم رد کرد

براساس این گزارش قیمت گوشت گوسفندی در برخی مناطق تهران از ۳۰۰ هزار و حتی ۴۰۰ هزار تومان گذشته و نرخ هر کیلوگرم ران گوسفندی ۳۸۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم راسته بدون استخوان گوسفند ۴۸۶ هزار تومان، ماهیچه پلویی گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان، ماهیچه گوسفندی داخلی یک کیلوگرمی ۳۸۵ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفندی آبگوشتی ۲۳۰ هزار تومان است.

ذکر این نکته ضروری است که روند مذکور مربوط به دوره زمانی فعلی نیست و مدتهاست که شرایط بازار دام و گوشت به همین صورت است و بیشتر اوقات حتی واردات و توزیع گوشت قرمز با نرخ دولتی نیز نتوانسته چاره ساز باشد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که علی‌رغم اظهار نظرات دامداران درباره وجود دام مازاد و درخواست آنان برای تسهیل صادرات، چنین ظرفیتی در کشور وجود ندارد و یکی از مهم‌ترین دلایل نابسامانی بازار گوشت قرمز این است که منابع تامین آن به اندازه کافی وجود ندارد.

علی حسینی، فعال حوزه دامداری در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز عنوان کرد: اینکه با مازاد شدید دام زنده مواجه باشیم، اما قیمت گوشت قرمز با چنین شدتی افزایش یابد، منطقی نیست.

افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که مردم هم گوشت نمی‌خریدند!

وی با اشاره به اصل عرضه و تقاضا، افزود: باید توجه داشت این افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی اتفاق می‌افتد  که بسیاری از مردم قدرت خرید این کالا را ندارند و مدتهاست قید آن زده اند و فعالان بازار نیز بر رکود شدید آن اذعان دارند؛ بنابراین در حالی که با کاهش تقاضا مواجه بوده ایم بازار به چنین شرایطی رسیده که بسیار عجیب است.

حسینی تاکید کرد که در چنین شرایطی که دولت نیز وارد بازار می‌شود و اقدام به توزیع گوشت می‌کند، چطور می‌توان عنوان کرد که با مازاد تولید مواجه هستیم؟ و اگر با مازاد مواجه هستیم این دام‌ها و گوشت‌ها کجا می‌رود و در کجا مصرف می‌شود؟

وی تاکید کرد: به همین جهت بنده با بحث دام مازاد بسیار مخالفم و این موضوع را رد می‌کنم.

دامداران می‌گویند پای دلالان وسط است

 در همین حال دامداران نیز این مباحث مذکور را به شدت تکذیب می‌کنند و معتقدند که نابسامانی بازار به دلیل حضور واسطه‌ها و فعالیت آنان در این حوزه است.

در همین زمینه فرهاد اکبری، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری دامداران در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز درباره اینکه گفته می‌شود، با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار و روند تصاعدی آن، وجود دام زنده مازاد در کشور منطقی نیست، توضیح داد که افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار دلیل این نیست که در کشور دام مازاد نداشته باشیم.

مقصر قصاب است

اکبری ادامه داد: متاسفانه برخی در بازار مشکلاتی ایجاد می‌کنند که منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود. یکی از عوامل آن نیز قصابان هستند، چرا که وقتی قصابی در روز گوشت کمتری می‌فروشد سود بیشتری روی آن می‌گیرد و وقتی گوشت بیشتری می‌فروشد سود کمتری می‌گیرد، در واقع این امر بسته به بحث عرضه و تقاضا انجام و همین منجر به ایجاد نوسان در بازار و آشفتگی آن می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بنابراین قدرت خرید مردم در این مسئله بسیار تاثیرگذار است، تاکید کرد: در دامداری‌ها قیمت ثابت است در حالی که نرخ گوشت در بازار بسیار متغیر است و نوسان زیادی دارد.

اکبری اضافه کرد: به طوری که در قصابی‌ها قیمت گوشت در دو ماه بین ۵۰ تا ۶۰ تومان اختلاف پیدا می‌کند.

همچنین سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره اینکه چرا با وجود کاهش قیمت دام زنده در بازار و زیان دامداران، قیمت گوشت قرمز به صورت تصاعدی در حال افزایش است، گفت: متاسفانه فاصله بین تولید تا مصرف در این حوزه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: ما برای حل این مسئله و ارزان‌سازی گوشت قرمز برای مصرف‌کننده، طرحی را با شرکت پشتیبانی امور دام آغاز کردیم که در آن، شرکت مذکور هر کیلوگرم دام زنده نر را از دامداران کیلویی ٩٠ هزار تومان و گوشت گوساله ۵ تکه بدون استخوان کارتن شده را کیلویی ٢٢٠ هزار تومان خریداری می‌کرد و قیمت این گوشت برای مصرف کننده ٢٣٠ هزار تومان تمام می‌شد.

مقدسی تصریح کرد: حتی اگر پشتیبانی امور دام گوشت را از دامدار ٢۴٠ هزار تومان خریداری می‌کرد و قیمت آن برای مصرف کننده ٢۵٠ هزار تومان تمام می‌شد، باز هم نرخ مناسبی بود و دامداران هم زیان نمی‌کردند..

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل عدم تامین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه، طرح مذکور ابتر ماند.

مقدسی تاکید کرد که سازمان برنامه و بودجه در این حوزه کم کاری کرد و موجب شد که طرح ناتمام بماند و این امر منجر به زیان هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده شد.

به نظر می‌رسد تناقضات بی‌شماری در حوزه تولید، توزیع، واردات و بازار داخلی گوشت قرمز مطرح است، به طوری که بسیاری از مباحث مطرح شده با یکدیگر، همخوانی ندارد و در نهایت اصلا مشخص نیست منشا مشکل کجاست، چه برسد به اینکه بتوان راهکاری برای حل آن در نظر گرفت.

پایان پیام//

برچسب ها: قصاب ، گوشت ، گوشت قرمز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: