bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه قیمت مصوب شیرخام با توجه به کاهش قیمت ذرت و جوی دامی، فعلا مناسب است، گفت: در صورتی که وضعیت تامین سویا مدیریت نشود، توازن بازار کاملا برهم می‌خورد.

گروه کشت و دام بازارنیوز- مهربانو مهدوی؛ مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره قیمت مصوب شیرخام گفت: قیمت مصوب این کالا ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم تصویب شده، اما دامداران از این قیمت رضایت ندارند.

وی ادامه داد: با این حال زمانی که قیمت شیرخام ۱۵ هزار تومان تصویب شد، نرخ ذرت و جو در هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود و قیمت مصوب هم براساس همین نرخ‌ها تصویب شد.

عالی اضافه کرد: هم اکنون قیمت ذرت و جوی دامی در بازار آزاد نسبت به قیمتی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، با هزار تومان کاهش به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: علاوه بر این جوی تولید داخل نیز وارد بازار شده و به قیمت هر کیلوگرم ۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

عالی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر که با هم گفتگو می‌کنیم و شرایط به گونه‌ای که عنوان شد، است قیمت ۱۵ هزار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای شیرخام را می‌توان قیمت مناسبی قلمداد کرد، اما ما نمی‌دانیم در روز‌های آینده نیز شرایط بازار نهاده‌ها به همین شکل باقی خواهد ماند یا تغییراتی حاصل می‌شود که در آن صورت تحلیل متفاوتی وجود خواهد داشت.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در حال حاضر مساله اصلی بازار نهاده‌های دامی و صنعت دام و طیور کشور کمبود کنجاله سویا در بازار است، گفت: به دلیل شرایط پر چالش واحد‌های مرغ گوشتی، شرکت پشتیبانی امور دام نیز عمده ذخایر توزیعی را در این واحد‌ها توزیع می‌کند.

عالی اظهارامیدواری کرد: شرایط بازار کنجاله سویا هر چه سریع‌تر با تخصیص ارز برای واردات این نهاده، بهبود یابد. وی با بیان اینکه گاوداری‌های شیری باید نهاده کنجاله سویا برای افزایش شیر دام‌ها تامین کنند، گفت: در صورت تامین سویا، تولید شیر هم افزایش می‌یابد و هزینه‌های تولید نیز کم می‌شود.

عالی با اشاره به اینکه در سامانه بازارگاه مقداری کنجاله عرضه می‌شود و حدودا تا هفته آینده برای دامداران تقریبا مشکل زیادی در تامین وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: در صورتی که تا یک هفته آینده سویا به دامداری‌های کشور نرسد و قیمت این نهاده از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان (نرخ مصوب) به نرخ‌های کذایی برسد، تولیدکنندگان قادر به خرید این نهاده نخواهند بود و شرایط بازار قطعا پرچالش می‌شود و در این صورت توازن بین قیمت تمام شده تولید و نرخ مصوب بر هم می‌خورد و نارضایتی دامداران بیشتر می‌شود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: