bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱

معرفی انواع کاغذ ph و کاربرد آن

کاغذ پی اچ نوعی کاغذ مخصوص برای انجام آزمایشات اسیدیته است که همانند سایر ابزارهای آزمایشگاهی برای تشخیص اسیدی و بازی محلول‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ علاوه بر این اینکه اسیدی یا بازی بودن یک ماده را تشخیص می دهد، می‌تواند میزان اسیدی بودن را نیز مشخص‌کند. این کاغذ به محض برخورد با مواد اسیدی، سریع از خود واکنش نشان می‌دهد. به عنوان مثال، وقتی یک ماده یا محیط اسیدی باشد، رنگ کاغذ قرمز یا نارنجی می‌شود و زمان برخورد با مواد و محیط‌های باز، رنگ آن به آبی متمایل می‌ گردد. همچنین، شما می توانید با کمک آن خنثی بودن یک ماده یا محیط را نیز تشخیص دهید اگر می‌خواهید اطلاعات جامع تری در رابطه با آن بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

کاغذ ph چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، در آزمایشگاه‌ها و لابراتوارها برای تشخیص مواد اسیدی از کاغذ Ph استفاده می‌ شود که دارای مدل‌های مختلفی است و می‌تواند با اعداد بین 0 تا 14 مشخص شود. به این صورت که اگر عدد 7 باشد، به معنای خنثی بودن محیط یا ماده است، اگر بین 0 تا 7 باشد، به معنای اسیدی بودن آن و اگر از 8 تا 14 باشد، نشانه‌ای از باز بودن ماده یا محیط است. هر چقدر رنگ بدست آمده از ترکیب ماده با کاغذ پی اچ، تیره‌تر باشد، شدت اسیدی یا قلیایی بودن آن بیشتر است. حال اگر رنگ نارنجی یا قرمز آن تیره‌تر باشد، می‌توانید متوجه شوید که ماده یا محیط مورد نظر شما فوق ‌العاده اسیدی است.

انواع کاغذ ph

کاغذ پی اچ انواع مختلفی دارد که به منظور تعیین Ph محلول کاربرد دارد و عبارتند از:

کاغذ ph: قادر به تشخیص اسیدی یا بازی بودن محیط یا ماده است.

کاغذ تورنسل: برای تشخیص مواد و محیط‌های اسیدی کاربرد دارند.

کاغذ لیتموس: برای تشخیص مواد و محیط‌های بازی استفاده می‌شوند.

در واقع این سه نوع کاغذ در نحوه استفاده با هم متفاوت هستند. انواع کاغذ پی اچ به شکل تکی و یا رولی تولید می گردد که می‌توانید برای کارهای آزمایشگاهی و یا تشخیص وضعیت خاک و محیط‌های مختلف از آن استفاده کنید. برخی از انواع کاغذهای Ph فقط می‌توانند بازی بودن یک محیط یا ماده را نشان دهند. در حالی که نوع دیگری از آن وجود دارد که قادر به تشخیص دقیق تری است. کاغذ ph به عنوان کامل‌ترین نوع کاغذ شناخته شده که به شکل ترکیبی عمل می کند و می‌تواند هر نوع ماده اسیدی، بازی و یا خنثی را تشخیص دهد. علاه بر این، می‌تواند با نشان دادن درجه‌بندی، میزان اسیدی یا بازی بودن محیط یا ماده را نشان دهد.

نحوه استفاده از کاغذ ph

معرفی انواع کاغذ ph و کاربرد آن

برای استفاده از این کاغذ باید آن را داخل محلول قرار دهید و کمی صبر کنید تا نسبت به آن ماده واکنش نشان دهد. نکته قابل توجه در این است که اگر بخواهید اسیدی بودن محیط یا خاک کشت را تشخیص دهید، باید کاغذ را در محیط قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. وقتی احساس کردید رنگ کاغذ دیگر تیره‌تر نمی‌شود و ثابت مانده است، وقت برآورد میزان اسیدیته یا بازی بودن محیط یا ماده است. سپس با توجه به نوع کاغذ پی اچ، نتایج به دست آمده را بررسی کنید.

کاربردهای کاغذ ph

در محیط‌های خاکی و آزمایشگاه‌‌ها، میزان اسیدی یا بازی بودن ماده و محیط اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل از این کاغذ به منظور محاسبه دقیق بازی یا اسیدی بودن یک محلول یا ماده استفاده می‌شود. در مواردی هم ممکن است، ماده خنثی باشد که در بالا اشاره کردیم، در این مواقع عدد کاغذ Ph روی 7 قرار می گیرد.

قیمت کاغذ ph

معرفی انواع کاغذ ph و کاربرد آن

با توجه به اینکه انواع مختلفی از کاغذهای Ph در بازار موجود است، قیمت های متفاوتی هم دارند. برای مثال کاغذهای تورنسل فقط اسیدی بودن محیط و کاغذهای لیتموس بازی بودن را نشان می‌دهند. اما کاغذ Ph می‌تواند باز، اسیدی و یا خنثی بودن یک محیط یا ماده را به راحتی نشان دهد. از این رو، می‌توان گفت قیمت کاغذ Ph نسبت به تورنسل و لیتموس گران تر است.

شرکت سازنده و برند هم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این نوع کاغذ است؛ زیرا کیفیت آن در برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و برخی از کاغذهای پی اچ قادرند در زمان کوتاه‌تری اسیدی یا بازی بودن یک ماده را نشان دهند. ضمن اینکه دقت کاغذ در نشان دادن اسیدی یا بازی بودن اهمیت زیادی دارد و اگر کاغذ Ph این ویژگی را داشته باشد، گران تر خواهد بود. در نهایت، ابعاد کاغذ پی اچ هم می‌تواند از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت این محصول باشد.

خرید کاغذ ph


اگر قصد خرید این محصول را دارید باید اطلاعات حدودی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به پروژه، نوع کاغذ خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید آزمایشات متعددی انجام دهید، بهتر است کاغذ رولی تهیه کنید. علاوه بر این، برای تشخیص محیط اسیدی ما به شما پیشنهاد می کنیم کاغذ تورنسل که مخصوص این کار است را تهیه کنید. اما اگر مشخص شدن خنثی بودن، بازی یا اسیدی بودن برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید درجه اسیدی یا بازی را هم بدانید، حتما کاغذ باکیفیت Ph را خریداری کنید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم کیفیت کاغذ برای تشخیص بسیار مهم می باشد و شما باید علاوه بر در نظر داشتن موارد گفته شده، این موضوع را هم مد نظر داشته باشید. از این رو، برای خرید این محصول بهتر است از شرکت های معتبری همچون شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان این کاغذ را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کاغذ ph از این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: