bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

بر کسی پوشیده نیست که چین در ده سال گذشته توانسته رشد چشمگیری در زمینه های مختلف، و مهم ترین آن اقتصاد، داشته باشد. این رشد تا آنجا بوده که به باور برخی از کارشناسان، چین در آینده با کنار زدن ایالات متحده آمریکا، جایگاه نخست را در صدر لیست از آن خود می کند. در ادامه می پردازیم به دلایل و جنبه های مختلف این فرضیه، لطفا با ما همراه باشید.

جایگاه چین در آینده اقتصاد جهانی

رشد اقتصادی چین در ده سال گذشته

اداره ملی آمار چین چندی پیش با انتشار گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱، میانگین رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین ۶.۶ درصد بوده که از میانگین رشد جهانی ۲.۶ درصد و میانگین رشد ۳.۷ درصد اقتصادهای در حال توسعه در این مدت بالاتر بوده است. در همین حال سهم چین در توسعه اقتصاد جهانی به بیش از ۳۰ درصد رسید که در مقام اول جهان قرار دارد.

علل رشد اقتصادی چین چیست؟

به سختی می توان فقط چند عامل محدود را به عنوان علل اصلی رشد اقتصادی یک کشور نام برد، چرا که امر اقتصاد یک فضای پیچیده و درهم تنیده است که نیاز دارد با بررسی چند زمینه به توماری از دلایل رسید، اما ما اینجا به مهمترین آنها در مورد چین اشاره می کنیم.

  1. سیاست خارجی
  2. ویژگی های ژئواکونومیکی
  3. بخش غیر دولتی فعال
  4. بهر بردن باقی کشور ها از رشد اقتصادی چین
  5. جمعیت زیاد
  6. واقع شدن بین دو اقیانوس
  7. صادرات و واردات اصولی
  8. ایجاد حدود 2000 منطقه آزاد تجاری

سیاست خارجی چین در این سال ها

خیز چین  در صحنه بین الملل ، این کشور را در ردیف قدرت های بزرگ نظام بین الملل قرار داده، اما تا رسیدن به جایگاهی مانند ایالات متحده و آنچه پیش از این اتحاد جماهیر شوروی بود، راه درازی در پیش دارد. گرچه چین در منطقه آسیا – پاسفیک قدرتی بلا منازع است، اما در صحنه جهانی این کشور به دلیل تجربه کم و تمایلات و علائق متعدد "نو"  ، در حال حاضر  دستیابی به موقعیت ابرقدرت را در دسترس نمی بیند. اما به  گواه بسیاری از صاحب نظران، حرکت این کشور و برداشتن گام های محکم در مسیر تبدیل به قدرتی جهانی با الگویی مشخص و برنامه ریزی شده در حال انجام است.

 

سیاست خارجی چین از سویی نه تنها در حال بسط و افزایش تعاملات مثبت با دیگر واحدهای سیاسی جهان است، اما آنچه مهم تر به نظر می رسد، بازسازی سیاست خارجه ای است که به روش ها و در جهت های مختلف در حال تحقق است. اصلاحاتی که اجازه می دهد این کشور از یک سو ملاحظات داخلی و از سوی دیگر وظایف، مسئولیت ها و تعاملات بین المللی خود را در نظر بگیرد. از این طریق مفهوم روابط بین الملل و توسعه، هم در میان رهبران حکومت و هم بازیگران داخلی این صحنه در حال بازتعریف کامل است. چه،  آنکه یادگیری از کشورها و حتی سازمانهای بین المللی، چین را در مسیری قرار داد تا  سیاست خارجی این کشور را به یکی از کامل ترین سیاست ها و البته پردواکنش تبدیل کند.

جایگاه چین در آینده اقتصاد جهانی

حجم مبادلات ایران و چین چقدر است؟

در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۲ کل مبادلات تجاری دو کشور با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار رسیده است.

 

چین در نوامبر امسال ۳۲۶ میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۹۳۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است. واردات چین از ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته اما صادرات چین به ایران ۳۹ درصد افزایش داشته است.

گمرک چین اعلام کرد: واردات چین از ایران در هفت ماه نخست ۲۰۲۲ به چهار میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که چین در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۱ بیش از سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کارگو کالا از چین به ایران

همانطور که میدانید به دلیل تحریم ها شرایط فعلی کشور بسیار متفاوت میباشد و حتی این تحریم ها بر روی شیوه های حمل واردکنندگان و تجار ایرانی تاثیر گزاشته است .

 

به طور مثال در ابتدای امسال حدود13 شرکت کشتیرانی خارجی دارای سرویس حمل بار کانتینر بر به ایران بودند اما در این لحظه که این مقاله را برای شما مینویسم هیچ شرکت کشتیرانی خارجی به ایران ارائه خدمات نمیدهد  جز شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی که یک شرکت دولتی و ایرانی است.

با توجه به وجود تحریم ها فقط پست دولتی چین برای ایران خدمات ارائه می دهد، بدین صورت که شرکت دولتی پست چین بار را تحویل پست جمهوری اسلامی ایران می دهد و سپس بسته به دست شما می رسد.

اما اگر بار با وزن بیش از 45 کلیوگرم دارید بهترین روش، استفاده از روش حمل و نقل هوایی است.

به طور کلی حمل بار از چین به علت تحریم ها دردسرهای فروانی دارد و بهتر از شما این کار را با کمک شرکت های کارگو انجام دهید تا ریسک کار به حدقل برسد.

جایگاه چین در آینده اقتصاد جهانی

جایگاه چین در ده سال آینده

طی ۱۰ سال آینده، چین بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد، بزرگتر از اقتصاد ایالات متحده. چین با سایر نقاط جهان بسیار یکپارچه است و تجارت و جریان سرمایه بسیار زیادی دارد. حتی اگر آمریکا و چین جریان کالا و سرمایه بین خود را کاهش دهند و با کشورهای دیگر ائتلاف کنند، بعید است که اقتصاد جهان به دو بلوک آمریکا و بلاک چین تقسیم شود.

 

دیگر بلوک بندی مانند بلوک شوروی با اروپای شرقی و بلوک ایالات متحده با اکثر نقاط جهان با تجارت یا سرمایه گذاری اندک بین بلوک ها، وجود نخواهد داشت. کشورهای بزرگی مانند هند و برزیل مانند سایر کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه روابط اقتصادی قوی با ایالات متحده و چین خواهند داشت.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: