bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

 

نوع جدید کرونا Covid-۱۹، اریس EG.۵ (Eris) چیست؟

سازمان بهداشت جهانی گزارش جدیدی در مورد نوع جدید EG.5 (Eris) کووید منتشر کرده است. بر این اساس، وضعیت گونه‌ای که قبلاً «واریانت تحت مشاهده» بود به «نوعی برای نظارت» تغییر یافت و اشاره شد که شیوع «اریس» در سراسر جهان به طور مداوم افزایش یافته است.

اگرچه این بیماری همه گیر برای بسیاری مانند یک خاطره دور به نظر می‌رسد، ویروس کرونا با افزایش موارد جدید به دلیل آخرین گونه‌های جهش یافته ویروس همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد.

نوع فرعی جدید کووید-19 که در ابتدای سال با نام EG.5 شناسایی شد، در اروپا در حال افزایش است.

با افزایش موارد در سطح جهان، EG.5 در این ماه توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان نوعی برای تماشا فهرست شد.

نوع جدید EG.5 (Eris) چیست؟

  • 5 یک نوع فرعی از نوع Omicron کووید-19 است و ارتباط نزدیکی با سایر گونه‌های موجود در سراسر جهان دارد.
  • به عنوان نسخه جهش یافته ویروس شناخته می‌شود.
  • در حالی که 7.6 درصد از موارد کووید-19 در پایان ژوئن بود، شیوع جهانی آن در پایان جولای به 17.4 درصد افزایش یافت.
  • WHO ماه گذشته گزارش جدیدی در مورد نوع 5 (Eris) منتشر کرد.
  • بر اساس این گزارش، شیوع اریس که قبلاً «واریته تحت نظر» بود و وضعیت آن به «واریانس تحت نظارت» تغییر یافته بود، افزایش پیوسته داشت و تا 16 مرداد، بیش از 7 هزار نمونه به اشتراک گذاشته شد. (از 51 کشور)
  • بر اساس شواهد موجود، خطر سلامت عمومی ناشی از Eris به عنوان در سطح جهانی پایین ارزیابی شده است، مشابه خطر سایر انواع کووید-19 موجود.
  • اشاره شده است که Eris ممکن است در سطح جهانی گسترش یابد و بسته به ویژگی های آن باعث افزایش موارد شود.
  • به گفته سازمان جهانی بهداشت، خطر سلامت عمومی این سویه به دلیل نزدیکی آن به انواع قبلی در گردش کمتر است.

علائم EG.5 (اریس) چیست و آیا شدیدتر از انواع دیگر است؟

اندرو پکوز، استاد گروه میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشگاه جان هاپکینز، در مصاحبه‌ای با دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه خاطرنشان کرد که علائم EG.5 مشابه سایر انواع به نظر می‌رسد.

علائم کووید 19 شامل تب، سرفه و خستگی و همچنین آبریزش بینی، سردرد و درد عضلانی است.

ممکن است شبیه سرماخوردگی، آنفولانزا یا ذات الریه باشد.

ماریا ون کرخو، رهبر تیم WHO در مقابله با کووید-19، در بیانیه‌ای در ابتدای ماه گفت: «ما تغییری در شدت EG.5 در مقایسه با سایر زیرمجموعه‌های Omicron که از پایان در گردش بوده‌اند، تشخیص نداده‌ایم. سال 2021.»

اندرو پولارد، پروفسور عفونت و ایمنی در دانشگاه آکسفورد، به یورونیوز گفت که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد Omicron و انواع فرعی آن نسبت به انواع قبلی ویروس شدت کمتری دارند.

با این حال، او گفت که تفسیر این موضوع پیچیده است، زیرا مردم از مصونیت بالایی در برابر ویروس برخوردار هستند و مصونیت مردم نیز در برابر بیماری های جدی دفاع می‌کند.

تیراژ نوع اریس چقدر است؟

EG.5 ابتدا در چین، ژاپن و کره جنوبی منتشر شد و اکنون در آمریکای شمالی و اروپا در حال افزایش است.

آژانس بهداشت عمومی فرانسه گزارش داد که EG.5 نشان دهنده 26 درصد توالی ها در کشور در 17 ژوئیه و 15 درصد از توالی‌ها در هفته قبل است و این مطابق با وضعیت جهانی است.

در بریتانیا، EG.5.1 به ویژه دارای سریع‌ترین نرخ رشد برای انواع مختلف در کشور است که 14 درصد موارد را نشان می‌دهد.

طبق گزارش آژانس ایمنی بهداشت بریتانیا UKHSA، نوع جدید Eris از هر 7 مورد جدید در سراسر کشور یک مورد را شامل می‌شود.

Eris به عنوان دومین نوع رایج در بریتانیا پس از Arcturus ثبت شد که تقریباً نیمی از موارد را با 39.4 درصد تشکیل می‌دهد.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در ایالات متحده، EG.5 حدود 17 درصد موارد را تشکیل می‌دهد، که بیش از هر گونه Omicron دیگری تحت نظارت است.

WHO در ارزیابی خطر خود از این نوع، اظهار داشت: در برخی از کشورهایی که شیوع EG.5 افزایش یافته است، موارد و بستری شدن در بیمارستان افزایش یافته است، اما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر افزایش شدت بیماری که مستقیماً با EG مرتبط باشد وجود ندارد.

کلیک کنید: اسپان باند

آیا باید نگران جهش‌های جدید کووید باشید؟

کائو می‌گوید: هرچه بیشتر از وقوع یک رویداد مهم بگذریم، به‌تدریج به دلیل ترکیبی از تولید واکسن و مصونیت طبیعی، می‌توانیم دوباره راحت‌تر شویم... اما برای کاملاً راضی بودن خیلی زود است.

حتی اگر کووید-19 به یک عفونت تنفسی فصلی در گردش تبدیل شود، و حتی اگر یک نوع آن فاجعه‌بار نباشد، اگر تعداد موارد کووید را افزایش دهد، تعداد بستری‌ها را به همراه آنچه از آن انتظار دارید افزایش دهد، می‌تواند ما را با چالش‌های جدی مواجه کند. آنفولانزا به طور منظم.

واکسن‌های کووید-19 اکنون برای انواع Omicron XBB که نزدیک به EG.5 هستند، سازگار شده‌اند.

Pfizer و BioNTech در ماه ژوئن درخواست مجوز برای این تقویت کننده ها را به آژانس دارویی اروپا دادند.

پولارد از دانشگاه آکسفورد گفت: واکسن‌ها هنوز هم محافظت عالی در برابر بیماری‌های جدی و مرگ ناشی از همه انواع کووید-19 ایجاد می‌کنند.

دوزهای تقویت کننده خطر ابتلا به عفونت را در افرادی که ضعیف، مسن هستند یا دارای شرایط بهداشتی زمینه‌ای هستند که در صورت بروز عفونت می‌تواند بدتر شود، کاهش می‌دهد. واکسن‌های فعلی احتمالاً محافظت در برابر این نوع را دارند.

با ادامه رتبه بندی کشورها، انواع جدیدی نیز ظاهر خواهند شد.

کارشناسان به نوع دیگری در این هفته اشاره کردند که بنا به گزارش ها در دانمارک و اسرائیل ظاهر شد و حاوی جهش‌های بیشتری در پروتئین سنبله است.

ون کرکوو، مسئول سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که کووید-19 در مرحله توسعه است و در همه کشورها در حال پخش است.

کرکوو از کشورها خواست به مرتب سازی داده ها و به اشتراک گذاری آن با مردم ادامه دهند: «این ادامه خواهد داشت و ما باید برای آن آماده باشیم».

کارشناسان بهداشت فکر می‌کنند کاهش ایمنی در برابر این بیماری و گذشت مدت زمان مشخصی پس از واکسن کووید-19 نیز ممکن است باعث افزایش موارد شود.

WHO نوع  BA.2.86 کووید-19 را به عنوان نوع تحت مشاهده به روز کرد.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت (18 اوت) وضعیت نوع BA.2.86 کووید-19 را به دلیل تعداد زیادی جهش که حامل آن است، به عنوان نوع تحت مشاهده به روز کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شد که برای درک این نوع و میزان گسترش آن به داده‌های بیشتری نیاز است، اما تعداد جهش‌ها قابل توجه است. «WHO کشورها و عموم مردم را با یادگیری بیشتر به‌روزرسانی خواهد کرد.» عبارت استفاده شد.

در نهایت

با توجه به اهمیت حفظ سلامتی و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، لازم است به برخی نکات و راه‌های پیشگیری توجه کنیم. شرکت یزدلایی با محصولاتی نظیر حوله یک بار مصرف و ماسک و سایر محصولات مرتبط، در راستای تأمین بهداشت عمومی و پاسخگویی به نیازهای جامعه فعالیت می‌کند. تلاش ما در شرکت یزد لایی این است که به تدریجی و با استفاده از فناوری‌های مدرن، محصولات بهداشتی با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: