bazarnews

کد خبر: ۱۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
بر اساس 5 شاخص استخراج شده کشور آذربایجان بسیاری به میانگین داده‌های اقتصادی شبیه است.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از کوارتز نرمال‌ترین اقتصاد جهان چه کشوری است؟ از لحاظ اقتصادی پاسخ این سؤال ممکن است شما را غافلگیر کند. 
این کشور آلمان، آمریکا، چین، هند و یا خر کشور تأثیرگذار دیگر نیست بلکه آذربایجان است.

کشور وابسته به صادرات نفت با 10 میلیون جمعیت در خط مرزی بین آسیا و اروپا واقع شده است و از نظر اقتصادی نرمال‌ترین اقتصاد دنیا را دارد. بر اساس بررسی‌های کوارتز از 5 شاخص کلیدی اقتصادی در 157 کشور جهان، هیچ کشوری به‌اندازه آذربایجان به میانگین جهانی نزدیک نبود و هیچ‌یک به اندازه آذربایجان نمی‌تواند شرایط دنیا را نشان دهد.
آذربایجان نرمال‌ترین اقتصاد جهان شناخته شد

به غیر از تجارت در تمام دیگر شاخص‌ها کشور آذربایجان بالاتر از تمام کشورهای دیگر از لحاظ شباهت به آمارهای متوسط جهانی قرار داشت. به‌علاوه این معیارها امید به زندگی در کشور آذربایجان 70.9 سال است درحالی‌که برای جهان 71.7 سال می‌باشد. در معیار شهرسازی نیز  53.9 درصد از مردم دنیا در مناطق شهری زندگی می‌کنند و این رقم برای آذربایجان 54.6 درصد است.

کشورهای زیر بیشترین شباهت را با اقتصاد جهانی دارند.
آذربایجان نرمال‌ترین اقتصاد جهان شناخته شد

برای به دست آوردن این شاخص از 5 معیار گفته شده در بالا استفاده شده و تمام داده‌ها از بانک جهانی و سازمان هریتیج استخراج شده است. با استفاده از فرمول‌های آماری، داده‌هایی که اندازه‌گیری متفاوتی داشته‌اند یکی شد تا بتوان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

یمن، اوکراین و سودان سه کشوری هستند که شرایط بسیار بدتری به نسبت متوسط جهانی دارند. یکی از عواملی که در این سه کشور تأثیرگذار است شاخص تورم می‌باشد. سنگاپور، هنگ کنگ و قطر نیز سه کشوری هستند که شرایط بسیار بهتری به نسبت میانگین جهانی دارند.
کوارتز می‌گوید: البته نتایج تحقیقات ما بسیار به شاخص‌های مورد استفاده وابسته است و ما تمایل داشتیم عوامل دیگری همچون فقر و نابرابری را وارد تحلیل کنیم اما به دلیل اینکه بسیاری از این داده‌ها در دسترس نبود نتوانستیم آن را وارد تحلیل کنیم. این 5 شاخص نیز برای 40 کشور که اغلب آن‌ها بسیار کوچک بودند در دسترس نبود به همین دلیل از ارزیابی ما حذف شدند.
  آذربایجان نرمال‌ترین اقتصاد جهان شناخته شد

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: