bazarnews

کد خبر: ۴۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
شرکت انی از سال ها پیش در امارات فعالیت داشته است. آنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰ درصد سهام میدان های فراساحلی ام شریف و نصر را در کنار ۵ درصد سهام زقوم جنوب و ۲۵ درصد بلوک غشا را تصاحب کردند.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: غول ایتالیایی انی با پیشی گرفتن از سایر رقبا و در رقابتی نفسگیر توانست در مناقصه واگذاری بلندمدت پروژه های شرکت های ملی نفت ابوظبی (ادنوک) شارجه (اس ان او سی) و بحرین برنده شود.    

این شرکت نفتی با سبقت گرفتن از رقبای غربی و آسیایی توانست چند بلوک اکتشافی فراساحلی را در آب های خلیج فارس به دست آورد.

با خروج شرکت هلندی شل، شرکت انی در کنار توتال برای فعالیت بلندمدت در این منطقه برنامه ریزی کرده اند. با وجود علاقه شرکت های نفتی روسی و آسیایی به فعالیت در این منطقه، شرکت انی در میان بهت فعالان بازار توانست این پروژه را به دست آورد.    

شرکت انی از سال ها پیش در میادین شرق مدیترانه حضور داشته و یک میدان عظیم گازی فراساحلی در مصر کشف کرده است. اینک آنها خواهان حضور در میادین فراساحلی کشور امارات متحده عربی هستند.     
در نقشه (۱) میادین گاز ترش فراساحلی واگذار شده کشور امارات متحده نشان داده شده است.  

شیرین شدن بازار گاز ترش شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) بزرگترین صادرکننده گوگرد در دنیا به شمار می رود. آنان اعلام نموده اند در دوره ١٠ ساله فرارو، تولید سالانه گوگرد خود را از ۶ میلیون تن به ١٢ میلیون تن خواھند رساند. بدین ترتیب آنان در دھه آینده، به بزرگترین تولیدکننده گوگرد دنیا تبدیل می‌شوند.

فراموش نکنید که از دیرباز گوگرد تولید شده در فرآیند پالایش گاز ترش در خاورمیانه، یک محصول جانبی کم ارزش به شمار می رود. برخلاف دولت کانادا که از دیرباز یک صادرکننده کلیدی گوگرد در بازار بوده است، اماراتی ھا چندان توجھی به اھمیت این محصول نداشته اند.

نکته شایان توجه اینست که صنایع کانادا و ایالات متحده، بخش قابل توجھی از گوگرد تولید شده خود را در بخش ھای مختلف مصرف می کنند. آنھا با میلیاردھا دلار سرمایه گذاری توانسته اند کاربردھای مختلف و قابل توجھی برای گوگرد بیابند.

رھبران امارات اعلام نموده اند به دنبال ایجاد ارزش افزوده در منابع طبیعی کشورشان ھستند. در سایه رشد تولید حجم گاز در کشور امارات متحده عربی و وجود میادین گاز ترش در این شیخ نشین در سال ھای آینده، شاھد رشد قابل توجه مقدار گوگرد تولید شده در این کشور خواھیم بود. شیوخ امارات خواھان ایجاد ارزش افزوده بیشتر و بیشینه نمودن منافع خود در جایگاه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گوگرد دنیا در دھھ ٢٠٢٠ میلادی ھستند.


*بازگشت غول های نفتی به خاورمیانه
شرکت انی به دلیل توانایی ها و موفقیت های پیشین هم اکنون ۷۰ درصد سهام دو بلوک اکتشافی را در آب های ابوظبی از شرکت ادنوک دریافت کرده است. شرکت انی افزایش سهم گاز طبیعی در سبد تولیدات خود را در دستور کار قرار داده است. انی و ادنوک قراردادی برای واگذاری ۷۰ درصد سهام بلوک های اکتشافی ۱ و ۲ امضا کرده اند. بدین ترتیب انی رهبری پروژه را بر عهده خواهد داشت.

این دو بلوک در شمال غرب شیخ نشین ابوظبی قرار دارند. اعضای کنسرسیوم ۲۳۰ میلیون دلار برای فعالیت های اکتشافی در نظر گرفته اند و در صورت موفقیت فعالیت های اکتشافی ۶۰ درصد سهام میادین در اختیار شرکت ادنوک قرار می گیرد.

این دو بلوک در مجموع ۸۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارند. کلودیو دیسکالزی، مدیرعامل غول انی اعلام کرد: این قرارداد، گام مهمی جهت توسعه فعالیت های انی در یکی از کلیدی ترین مناطق دنیا است. در بلوک های ۱ و ۲ شاهد استفاده از فناوری های پیشرو شرکت انی خواهیم بود و احتمال کشف ذخایر گسترده نفت و گاز طبیعی در این ناحیه وجود دارد.     

شرکت انی از سال ها پیش در امارات فعالیت داشته است. آنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰ درصد سهام میدان های فراساحلی ام شریف و نصر را در کنار ۵ درصد سهام زقوم جنوب و ۲۵ درصد بلوک غشا را تصاحب کردند.     

این غول ایتالیایی صنعت نفت توانسته تا سه بلوک اکتشافی ای، بی و سی را نیز از شیخ نشین شارجه دریافت کنند. دو بلوک ای و سی به ترتیب ۴۳۷ و ۱۱۸۴ کیلومتر مربع مساحت دارند. شرکت انی ۷۵ درصد و شرکت ملی نفت شارجه ۲۵ درصد سهام این بلوک ها را در اختیار دارند.

*بحرین، مقصد جدید ایتالیایی ها
از سوی دیگر، شرکت انی توانست در هفته گذشته قراردادی با دولت بحرین برای اکتشاف در بلوک ۱ فراساحلی این کشور به دست آورد. این منطقه ۲۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در شمال بحرین در آب های خلیج فارس قرار گرفته است.   

در سال ۲۰۱۹ میلادی عملیات حفاری اکتشافی در این بلوک آغاز خواهد شد.  در نقشه (2)، بلوک های اکتشافی بحرین نشان داده شده است.

کارشناسان در مورد دلایل حضور انی در میادین کشور بحرین نظرات متفاوتی دارند. اما بار دیگر شاهد رقابت غول های نفتی برای حضور در میادین خاورمیانه و این بار برای اکتشاف و تولیدگاز طبیعی هستیم.

میز نفت

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: