bazarnews

کد خبر: ۷۰۰۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
یک کارشناس بازار خودرو مطرح کرد؛
کاکایی گفت: متاسفانه در کشور ما خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود؛ به همین دلیل به شدت تابع متغیر‌های بازار سرمایه است. در حال حاضر بازار سرمایه هیجان زده است، در نتیجه تورم انتظاری پیش می‌آید و قیمت‌ها بالا می‌رود.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون افزایش شدید قیمت خودرو، با توصیه به این که در این یکی، دو هفته خرید خودرو انجام نشود، اظهار داشت: در مجموع قیمت خودرو بالا خواهد رفت و نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد رشد قیمت خواهد داشت. این ۴۰ درصد پیشبینی اقتصاددانان از میزان تورم است. این پیشبینی اگر درست در بیاید، قیمت خودرو هم ۴۰ درصد گران می‌شود.

وی افزود: قیمت پایه سال قبل برای پراید هول و هوش ۶۰ میلیون بوده و با رشد حدود ۴۰ درصدی، قیمت این خودرو حداکثر ۹۰ میلیون می‌شود. این که می‌گوییم اکنون خرید نکنند نه به خاطر این که قیمت‌ها پایین می‌آید، موضوع این است که بازار سردرگم است و در این بازار کلاهبرداری زیاد است. بهتر است صبر کنند، چون حداقل اگر قیمت پایین نیاید، کلاهشان هم برداشته نمی‌شود. این روزها، هیجان انگیز است و هرکس صبح یک حرفی می‌زند، شب یک حرف دیگر و مردم فکر می‌کنند که باید عجله کنند.

*صحبت‌های رئیس شورای رقابت غیر ممکن است

کاکایی درباره صحبت‌های شیوا، رئیس شورای رقابت که گفته بود قیمت پایین خواهد آمد، گفت: صحبت‌های آقای شیواغیر ممکن است اتفاق بیفتد. اگر منظورشان از کاهش، قیمت خودرو در کارخانه است که باید بالا برود؛ قیمت در بازار هم که امکان ندارد ۴۰ درصد پایین بیاید. قیمت پایه مواد اولیه نسبت به سال گذشته بالا رفته، بنابراین قیمت نمی‌تواند ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. دولت هم نمی‌تواند هیجان را کنترل کند، این مردم هستند که معمولا کنترل می‌کنند. اگر مردم به سمت این بازار بروند هیجان بیشتر می‌شود، اگر بتوانند آرامش خودشان را حفظ کنند، این هیجان می‌خوابد. البته الان خرید و فروش در حد صفر است.

*خودروسازان مقصر نیستند

این کارشناس خودرو کاهش عرضه توسط خودروسازان به منظور افزایش قیمت را کاملا بی مبنا و منطقی دانست و گفت: یک زمان است که خودروساز در حد یک ماه مدیریت می‌کند که قیمت را بالا ببرد، آنجا می‌توانیم باور کنیم، ولی به عنوان مثال در بهمن ماه سال گذشته، تولید خودرو نسبت به آذرماه دو برابر شد، ولی قیمت خودرو از ۶۰ به ۷۰ میلیون تومان رسید و در اسفند ماه به ۶۰ میلیون تومان بازگشت. اینجا باید توضیح داده شود که چرا وقتی تولید هم بیشتر شد، قیمت افزایش یافت؛ بنابراین هیچ ارتباطی به خودروساز ندارد. واقعیت این است که آنقدر عرضه نسبت به تقاضا کم است که عملا خودروساز نمی‌تواند کاری کند.

وی افزود: این که بگوییم خودروساز در طی دو سال، تولید را کم کرده هم غیر ممکن است. مگر اینکه بگوییم همه دزدند. در حال حاضر بر سر خودروسازان سیستم نظارتی حاکم است و نمی‌توانند چنین کاری کنند. هچنین خودروساز چنین کاری را می‌کند که سود کند، اما دو خودروساز ما ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دادند. بنابراین، چنین فرضیه‌ای کاملا غلط است وعده‌ای می‌خواهند ناکارآمدی‌های خودشان را پنهان کنند.

وی ادامه داد: خیلی از خودروها، دست مردم عادی است که از ترس کاهش ارزش پولشان خودرو خریدند و کنار خیابان پارک کردند. درست است که حق دلال یا فروشنده است که با بالاترین قیمت خودروی خود را بفروشد، اما این‌ها اگر بخواهند کاری برای افزایش قیمت کنند هم موقتی است.
 
 
*افزایش نرخ ارز و خروج چند مدل خودرو از چرخه تولید، علت گرانی اخیر

کاکایی خارج شدن چند مدل خودرو از چرخه تولید و بالا رفتن نرخ ارز را را عامل گرانی اخیر دانست و اظهار داشت: اصل ماجرا این است که قرار است پراید و ۴۰۵ از دور خارج بشوند و استاندارد‌ها بالا بروند، بنابراین باید قیمت‌ها افزایش یابد. از آن طرف قیمت ارز هم بالا می‌رود که کسی به این مورد توجه نمی‌کند. قیمت ارز سال گذشته نزدیک ۱۲ هزار تومان بود، اما اکنون به ۱۶ هزار تومان رسیده است. طبیعی است که قیمت ها، نه تنها خودرو، بلکه همه کالا‌ها بالا می‌روند.


*خودرو تحت تاثیر هیجانات بازار سرمایه

کاکایی افزایش قیمت خودرو را تحت تاثیر بازار سرمایه و هیجانات اخیر آن دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود؛ به همین دلیل به شدت تابع متغیر‌های بازار سرمایه است. در حال حاضر بازار سرمایه هیجان زده است، در نتیجه تورم انتظاری پیش می‌آید و قیمت‌ها بالا می‌رود. در دو سه ماه اخیر هم که بحث شیوع کرونا مطرح بوده و بسیاری افراد شکست‌های مالی خوردند و می‌خواهند از این طریق جبران کنند. در بازار بورس و سایر بازار‌ها هم همین است.

وی در پایان گفت: این وضعیت تا زمانی که در کل اقتصاد ما هیجان وجود داشته باشد، ادامه پیدا می‌کند. در بازار خودرو هم با دستور و بگیر ببند مشکل حل نمی‌شود. من نمی‌دانم می‌خواهند چند نفر را بگیرند؟ تا زمانی که تولید ۸۰۰ هزار و تقاضا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، اوضاع همین خواهد بود. باید تولید را افزایش داد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
1
به کوری چشم تو میاد پایین
رسول
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
خیلی دوست داری خودرو گران بشه نه همش میگی ۴۰ درصد
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
اگه امثال تو رو بگیرن شاید مشکل مملکت ما حل بشه.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: