bazarnews

کد خبر: ۷۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
عضو کمیسیون صنایع گفت:
ولی ملکی گفت: عرضه ما نصف شده و تقاضا هم بالا رفته، چون خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. مثل دلار و مسکن. چطور می‌شود که مسکنی که ۱۰ سال از ساختش گذشته، اگر ۱۰ سال پیش ۱۰ میلیون بوده الان متری ۲۰ میلیون شده است.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز:، ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس و شورای رقابت درباره کاهش قیمت خودرو در دو روز گذشته گفت: در بعد نظارتی بدون شک ما ضعف داریم چرا که می‌بینیم با تشکیل یکی، دو جلسه  قیمت خودرو ۱۰-۱۵ میلیون تومان کاهش داشته است. پس این کار قبلا هم می‌توانست اتفاق بیفتد. در بحث نظارتی چه از سوی وزارت صمت، چه بازرسی کل، چه قوه قضاییه، چه ستاد تنظیم بازار و چه شورای رقابت که مسئولیت داشتند، می‌توانستند ورود کنند.

وی افزود: شورای رقابت که بنده هم عضو آن هستم، از اواخر سال ۹۷ تقریبا محترمانه کار را کنار گذاشته و  به ستاد تنظیم بازار تفویض کرد. در سال ۹۷ که شورای رقابت، بر اساس تورمی که از بانک مرکزی استعلام می‌گرفت، قیمت تعیین می‌کرد، قانون طوری بود که خودروسازان نمی‌توانستند از آن عدول کنند.

*وضعیت در سال 96 خوب بود!
 
ملکی درباره وضعیت خودرو در سال ۹۶ اظهار داشت: وضعیت در آن سال بسیار عادی بود و ما بالای یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کردیم و اصلا بحث تورم و... وجود نداشت و شورای رقابت در بحث قیمت گذاری حداکثر ۵ تا ۷ درصد اجازه می‌داد که خودروسازان قیمت را بالا ببرند و بازارهم تابع این بود.

وی افزود: دقیقا از سالی که بحث خروج از برجام و بحث‌های دیگر از جمله دوبرابر کردن عوارض واردات پیش آمد، مشکلات به وجود آمد. درست است که واردات ما رقم بالایی نیست و حداکثر ۵ درصد تولید یعنی حدود ۷۵ هزار خودرو وارد می‌شد. در سال ۹۶ وضعیت این بوده و این وضعیت تا آخر ۹۷ هم خوب بود، ولی از آن به بعد اوضاع برگشت. الان تولید خودروی ما ۵۰ درصد قبل هم نمی‌شود و اگر ما الان ۷۵۰ هزار دستگاه تولید کنیم خیلی کار بزرگی کردیم.

ملکی درباره تبدیل خودرو از کالای مصرفی به سرمایه‌ای گفت: عرضه ما نصف شده و تقاضا هم بالا رفته، چون خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. مثل دلار و مسکن. چطور می‌شود که مسکنی که ۱۰ سال از ساختش گذشته، اگر ۱۰ سال پیش ۱۰ میلیون بوده الان متری ۲۰ میلیون شده است.

وی در پایان افزود:  کالای مصرفی یعنی بعد از مدتی مصرف باید مستهلک شود و قیمتش بر اساس میزان سال مصرف پایین بیاید، ولی در ایران چه خودرو باشد، چه مسکن، استفاده هم می‌شود و قیمتش هم بالا می‌رود. علتش به دلیل هجوم پول‌های سرگردان به این بازارهاست. در مورد خودرو روایات مختلفی می‌گویند که ۴ هزار میلیارد تومان این اواخر به بازار خودرو هجوم آورده است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: