bazarnews

کد خبر: ۷۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
یادداشت بلومبرگ؛
بلومبرگ اقدام به انتشار بیست نمودار کرده است که نشان می‌دهد چگونه ترس از کرونا رفتار مردم جهان را در سال ۲۰۲۰ تغییر داده است.

شسی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: بلومبرگ در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در اوایل سال ۲۰۲۰ یک موجود میکروسکوپی کشنده، انسان ها را مجبور به پنهان شدن از هم و باعث توقف تجارت جهانی شد. چنین حجم تخریب اقتصاد از زمان رکود بزرگ دهه 1930 دیده نشده بود. این گزارش به بررسی اثرات ویروس کرونای جدید بر برخی از معیارهای اقتصادی همچون تولید ناخالص داخلی، بیکاری، کاهش شدید تقاضا برای سوخت، میزان تطابق سریع با سیستم پزشکی از راه دور و افزایش خرید نوشیدنی های الکلی می­ پردازد. به طور کلی این شرایط، یک اقتصاد بر پایه ترس را نشان می دهد.

 

1. رشد اقتصادی

انتظار می رود رکود اقتصادی ناشی از ویروس از بدترین پیشبینی‌های اولیه هم فراتر برود. اجرای قرنطینه شدید در بیشتر اقتصادهای بزرگ، و رشد تعداد ابتلاها نشان می دهد مسیری طولانی برای بازگشت به حالت عادی در پیش است، بخش اقتصادی بلومبرگ هم، پیشبینی خود را در مورد رکود اقتصاد جهانی در سال 2020 به منفی چهار درصد تغییر داده است. این در حالی است که پیشتر بلومبرگ، رشد منفی ۰.۲ درصد در ماه مارس و رشد ۳.۳ درصدی در ابتدای سال 2020 را پیشبینی کرده بود.

بلومبرگ (درحال ادیت)


2. نیروی کار

بدلیل رکود اقتصاد جهانی، کسب و کارها با تعدیل و اخراج نیروی کار خود به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. در امریکا بعنوان بزرگترین اقتصاد جهان، درصد تغییرات عرضه نیروی کار از کمترین سطح خود در 50 سال اخیر به بیشترین عدد خود از زمان رکود بزرگ رسیده است. مرخصی‌هایی که در کشورهای اروپایی داده شده، شمار افرادی که کار دائم خود را از دست می دهند را کاهش داده است.. با این وجود هنوز چشم انداز اشتغال کارگران جهان، تاریک است.

 

3. افزایش بیکاری در سراسر جهان
صندوق بین المللی پول پیش بینی میکند، هرچند نرخ بیکاری سالیانه در اقتصاد های توسعه یافته از جمله امریکا افزایش شدید خواهش داشت، اما انتظار دارد ژاپن و آلمان روند بهتری را تجربه کنند.

بلومبرگ (درحال ادیت)


4. کاهش ساعات اداری
سازمان ملل طرح کاهش فراگیر ساعات اداری مشاغل را برای کاهش فعالیت کسب و کارها برنامه ریزی کرد.

بلومبرگ (درحال ادیت)

5. مرخصی‌های گسترده کارگران در اروپا
میلیون‌ها نفر به طور موقت در اروپای غربی از کار اخراج شده اند. مرخصی‌ها به منظور حفظ مشاغل در بلند مدت طرح ریزی شده اند.

بلومبرگ (درحال ادیت)


6. زنان از شکاف‌های جنسیتی در کار رنج خواهند برد

بر اساس آمار سازمان بین اللملی کار، در بین کارگران بخش غیررسمی اقتصاد، زنان سهم بالایی در شغل‌هایی که بیشتر در معرض بیماری های همه گیر است را در اختیار دارند. در سراسر دنیا، ۵۳ درصد از زنان در بخش هایی که به نظر می رسد در معرض خطر ابتلا متوسط رو به بالای بیماری قرار گرفته اند، فعال هستند. در حالی که مردان تنها ۴۴ درصد در چنین بخش هایی مشغول هستند.

بلومبرگ (درحال ادیت)



7. انتخابات ریاست جمهوری و رای دهندگان
در ایالت های خاکستری (ایالت هایی از آمریکا که هیچ‌کدام از دو حزب اصلی و نامزدهای آنان پشتیبانی قاطع در آن ایالت ندارد تا بتواند به آرای مجمع گزینندگان آن ایالت اتکا کند. این ایالت‌ها به شدت مورد توجه کمپین‌های انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا هستند چرا که بردن این ایالت‌ها باعث بردن آنان در انتخابات می‌شود) ایالات متحده، کارگران پیش از انتخابات، از بیکاری صدمه زیادی می بینند.

بلومبرگ (درحال ادیت)

8. دورکاری (کار در خانه) بیشتر برای شغل های با دستمزد بالاست
در اکثر موارد تنها کارمندان با درآمد بالا میتوانند کار خود را به شکل دورکاری انجام دهند.
بلومبرگ (درحال ادیت)

 

9. ربات ها می توانند لحظات را کنترل کنند
هرچند روند بهبودی شرایط اقتصاد جهانی آغاز شده است، ولی برخی از کسب و کارها فعالیت‌های خود را به طور خودکار و با اپراتور ربات انجام میدهند و درنتیجه، شغل کارگران تهدید می شود. رشد اقتصادی کشورهایی مانند افریقای جنوبی، ایتالیا و آرژانتین کاهش قابل توجهی خواهد داشت. این کشورها آسیب پذیری بالایی نسبت به خودکار شدن مشاغل دارند. با شروع روند بهبود اقتصاد جهانی ممکن است شغل بعضی از کارگران به ربات ها و اپراتورهای خودکار داده شود.

بلومبرگ (درحال ادیت)



10. تغییر در ارزش خدمات مراقبت (پرستاری)
هرچند پرستاران در همه جای دنیا در معرض خطر قرار گرفته اند، اما دستمزد آن ها در نقاط مختلف جهان متفاوت است.
بلومبرگ (درحال ادیت)

 

11. انرژی
کاهش شدید تقاضای سوخت (ناشی از ویروس کرونا) و جنگ قیمتی بین روسیه و عربستان بازار را تحت تاثیر فراوان قرار داد. به طوری که قیمت نفت تحویلی در ماه آوریل را منفی کرد. این اتفاق تاریخی تاثیر شدیدی بر روی ترازنامه‌ مالی دولت ها و شرکت‌ها ایجاد کرده است. در حال حاضر، بازار انرژی دنیا بیشتر به این بستگی دارد که آیا قرار است تغییرات گسترده که درحوزه های کار، سفر و تجارت، موقتی باشد و یا بطور دائمی با تعدیل مواجه خواهیم بود؟

12. پاکسازی
تلاش دولت ها برای نگه داشتن مردم در خانه‌ها و جلوگیری از انتشار ویروس، تقاضای جهانی نفت را کاهش داده است.

بلومبرگ (درحال ادیت)


13. ته بشکه

مازاد عرضه نفت خام در بازار، معاملات آتی نفت ایالات متحده را به سمت قیمت های منفی سوق داده است.

بلومبرگ (درحال ادیت)

14. رانندگان آمریکایی در پارک، چینی‌ها در حال حرکت
در امریکا رانندگان استفاده از اتوموبیل برای رفتن به اداره را متوقف کردند. در چین اما مردم بیشتر از ماشین شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

بلومبرگ (درحال ادیت)


15. برشور (های سفر) زمین گیر شده اند
با شروع گسترش ویروس تعداد مسافران هوایی امریکا کاهش شدیدی یافته است.

بلومبرگ (درحال ادیت)



16. استراحت زمین
پیش بینی ها نشان می دهد با کاهش مصرف نفت، انتشار جهانی کربن دی اکسید کاهش می یابد.

بلومبرگ (درحال ادیت)



17. مصرف
کرونا، شیوه پول خرج کردن را تغییر داده است. در ابتدای آوریل، شاخص اعتماد مصرف کننده آمریکایی، با رکورد و کاهش هفتگی مواجه شد. فروشگاه‌ها و مراکز خرید، خالی و یا بسته هستند و خرده فروشی های آنلاین با کمبود موجودی مواجه شده اند. بیماران به جای ریسک به مطب رفتن و مراجعه به پزشک از مشاوره مجازی بهره میبرند. بسیاری از مردم حتی به تجویز شخصی روی آورده اند. در ماه مارس فروش در مغازه های فروش الکل در انگلستان بیشتر از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

18. احساس اضطراب

احساسات مصرف کنندگان در خصوص اقتصاد امریکا، منجر به کاهش خرید و تامین مالی های شخصی شده است.

بلومبرگ (درحال ادیت)
19. خانه نشینی مصرف کنندگان
قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، مصرف کنندگان را در خانه نگاه داشته است.

بلومبرگ (درحال ادیت)



20. خرید عصبی، اجناس فروشندگان آنلاین را تمام کرده است

گزارش های شرکت تحقیقاتی Euromonitor International  نشان می دهد فروشگاه های خرید و فروش آنلاین از زمان شروع همه گیری دچار کمبود کالا شده اند. با شروع همه گیری، موجودی مواد ضد عفونی کننده در فروشگاه های آنلاین هم کاهش یافت.

بلومبرگ (درحال ادیت)



21. خدمات پزشکی آنلاین

ویروس کرونا، استفاده بیمار از خدمات مراقبت مجازی را سرعت بخشیده است.
بلومبرگ (درحال ادیت)
22. مصرف نوشیدنی در قرنطینه
فروشگاه های مشروبات الکی یکی از معدود خرده فروشی هایی که در زمان قرنطینه در انگلستان باز است و سی درصد افزایش فروش داشته است. این بزرگترین رشد در فروش از ژانویه ۲۰۱۱ است.
بلومبرگ (درحال ادیت)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: