bazarnews

کد خبر: ۷۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
در گفتگوی دبیر کمیسیون اقتصادی با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: من نمی‌توانم بگویم به زودی قیمت ارز پایین می‌آید، این قول را هم آقای همتی ندادند؛ اما اقدامتی می‌شود که انشاالله به نتیجه برسیم
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: سید غنی نظری، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازارنیوز، درباره جلسه روز گذشته با همتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: آنطور که آقای همتی گفتند در شرایط کرونا،   ارز صادراتی که ما داشتیم هنوز برنگشته و درباره التهابات بازار هم  گفتند، سال ۹۷ هم ارز تا ۱۹ هزار تومان رفت و مجدد بازگشت.

وی افزود: همتی معتقد است این التهابات موقتی هستند و، چون نظراتشان کارشناسی بود، ما قبول کردیم. البته می‌دانید ما تحریم‌های زیادی داریم و شاید بیش از ۷۰ درصد صادرات ما با ۱۰ کشور است و آن‌ها هم در دادن پول به ما کم لطف هستند. به عنوان نمونه عراقی‌ها خیلی دیر پولشان را می‌دهند.  منظور این است در حال حاضر،   هر کشوری  در این تحریم‌ها همراه با آمریکاست. الان فروش نفت هم الان بسیار کاهش یافته، ولی با وجود صادرات غیرنفتی، تا حدودی در تامین کالا‌های اساسی مشکلی نداریم.

*بانک مرکزی هم برنامه کوتاه مدت و هم بلند مدت دارد

نظری درباره برنامه بانک مرکزی برای مهار نرخ ارز، گفت:  هم برنامه کوتاه مدت دارند و هم برنامه بلند مدت.   مجلس هم اعلام کرده علی‌رغم اختلافاتی سیاسی با دولت، باشد، هر کمکی نیاز داشته باشد هم از طریق کمیسیون اقتصادی و هم از طریق کلیّت مجلس می‌تواند بانک مرکزی را کمک کند؛ البته یک آشفته بازاری‌هایی در جریان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که دولت هم گزارش داد و اعلام کرد ۸/۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات برنگشته که این رقم به به ۵/۱ میلیون دلار رسیده و ما پیگیر هستیم که مابقی هم بازگردد. این ارقام  هم از طریق جو روانی و هم جو اجتماعی تاثیر گذار هستند.

نظری در پایان تاکید کرد: ما بدترین سالمان، سال گذشته بود؛ سال ۹۹ بهتر خواهد بود و قطعا این موضوعات حباب تورمی است و اوضاع به حالت عادی بر می‌گردد. من نمی‌توانم بگویم به زودی قیمت ارز پایین می‌آید، این قول را هم آقای همتی ندادند، اما اقدامتی می‌شود که انشاالله به نتیجه برسیم. اگر اوضاع صادرات و تراز تجاریمان مثبت باشد، اوضاع ارزی خوب می‌شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: