گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: علی رغم تاکید قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر اختصاص این سهام به دهکهای درآمدی، اما از همان ابتدای طرح، به جای بررسی دقیق درآمد افراد، اقشار جمعیتی مبنای تخصیص این سهمها قرار گرفت.
بر این مبنا اگر چه در گام اولیه، اقشار آسیب پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی مشمول دریافت سهام عدالت قرار گرفتند اما در ادامه اقشار جمعیتی خارج از دهکهای پایین درآمدی نیز مشمول دریافت سهام عدالت شدند که شاغلین دستگاههای اجرایی، بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و کارکنان شاغل شهرداریها از جمله آنها بودند.
در این بین به دلیل عدم وجود سامانهای جامع برای شناسایی ۶ دهک پایین درآمدی در سالهای ذکر شده، توزیع سهام عدالت خطاهای نوع اول و نوع دوم زیادی را شامل شده است. به عبارت دیگر هم بسیاری از افراد متمکن، سهام عدالت گرفتهاند و هم در طرف مقابل، بسیاری از افرادی که بر اساس اهداف سهام عدالت، باید مشمول دریافت آن قرار میگرفتند، از دریافت این سهام جا ماندهاند.
مجلس، کارگران را سهامدار خواهد کرد؟
این حال، به دلیل آزادسازی سهام عدالت در هشتم اردیبهشت ماه و افزایش توجهها به این حوزه، کارشناسان تاکید میکردند که دولت و مجلس باید برای تخصیص سهام عدالت به افراد جامانده نیز تدبیری اساسی بیاندیشند که در نهایت ۱۵ تیر ماه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس کلیات طرحی را تحت عنوان «ساماندهی سهام عدالت» با محوریت جاماندگان سهام عدالت تصویب کردند و مقرر شد جزئیات این طرح در کمیسیون بررسی شود.
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح این طرح پرداخت و اعلام کرد «افرادی که برگه سهام عدالت دارند اما مشمول نیستند، افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی و دهکهای پایین درآمدی که سهام نگرفتند اولویتهای جدید سهام عدالت هستند.»
در این بین خلاف انتظارات جامعه کارگری که از مدتها قبل حتی پیش از آزادسازی سهام عدالت، به ضرورت اختصاص سهام عدالت به «کارگران» تاکید داشتند و غفلت از این موضوع را یکی از چالشهای اصلی بین کارگران و دولت اعلام میکردند باز هم شاهد هستیم که در کلیات طرح ساماندهی سهام عدالت در مجلس، سخنی از کارگران به میان نیامده است.