bazarnews

کد خبر: ۷۴۲۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
به نظر می رسد همه فعالان عرصه ارز، معتقدند با تزریق اصولی ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و کنترل تقاضا، می توان بخش عمده ای از تلاطم های ایجاد شده در بازار را مهار کرد و قیمت ارز را کاهش داد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: با توجه به فشار ناشی از تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی، لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از پیش برای دولتمردان حائز اهمیت شده است. به طوری که معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به عنوان دغدغه ملی یاد کرد و گفت: حمایت از صادر کنندگان یک اولویت مهم است اما ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد و مشخص باشد مابه ازای صادرات، کالا به کشور وارد شده است.

به همین منظور بانک مرکزی به صادرکنندگان تا پایان تیرماه سال جاری برای بازگردانی ارز مهلت داد که بعدها تا هفتم مرداد تمدید شد.

در این بین، برخی از کارشناسان، علل دیگری را برای تلاطم ارزی هفته های اخیر عنوان می کنند. کامران ندری کارشناس اقتصادی در این باره در مصاحبه با خبرنگار بازارنیوز، گفت: مشکل بازار ارز فقط و فقط عرضه نیست، مسئله تقاضا برای ارز هم مطرح است که گرچه بانک مرکزی تلاش‌های خوبی کرده که تقاضا‌های غیرضروری را حذف و کم کند، اما عواملی در اقتصاد هست که تقاضا را تحریک می‌کند.

وی افزود: تلاش‌ها برای افزایش نرخ سود یا انتشار ۵۰ هزار میلیارد اوراق قرضه خوب است و تقاضا باید در کل اقتصاد پخش شود و الان حتی تقاضا‌های ضروری ما هم به کف خودش رسیده است و باقی تقاضا‌ها اضافی است.

همچنین مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با بازارنیوز اظهار داشت: فکر می‌کنم در صورتی که بتوانند استمرار ورودی ارز را تامین کنند، قیمت دلار به نرخ‌هایی نزدیک ۱۹ هزارتومان که هفته گذشته نیز دیده بود، بازگردد و باقی بماند.
 
اختلاف نظر بین کارشناسان و مسئولین این حوزه را می توان سطحی عنوان کرد و به نظر می رسد همه فعالان این عرصه، معتقدند با تزریق اصولی ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و کنترل تقاضا، می توان بخش عمده ای از تلاطم های ایجاد شده در بازار را مهار کرد و قیمت ارز را کاهش داد. بسیاری از مسئولین نیز بر این باور اند که کاهش نرخ ارز، در پی بازگشت ارز حاصل از صادرات است.
 
سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اثر بازگردانی ارز حاصل از صادرات بر کاهش نرخ ارز، گفت: با توجه به اقدامات و برنامه های بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، کاهش نرخ و ساماندهی وضعیت بازار بزودی رخ خواهد داد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
1
سلام.مگه همه دنیا بازار ارزشون اینجوری کساددمیشه وقتی ارز صادراتشون برنگرده. اینا همه حرفای هست که سر مردم رو شیره میمالند.اخه وقتی قرار باشه ارز صادراتی برگرده واگر کسی برنگردون از طریق قانونهای که وضع کردن ویا از تعهدشون بردارن ویا کارت صادراتشونو باطل وهمه موارد دیگه که میشه انجام داد انجام بدن بازار ارز رو رها کردن وکنترلش از دستشون خارج شده ویا میخان گرون بفروشن که این گرونی بیشتر از اینی که به بازار ومردم فشار میاره خود دولت متضرر میشه که نمیخان بفهمن ویا رانت خواران دخیل هستن که نمیزارن .دولت باید ارز رو هرروز کنترل کنه مثل همه کشورهای دنیا ارز زیاد شد بخره کم اومد جبران کنه رها کردن ارز که بازار خودش تعیین کنه نرخ میشه اتفاقی که الان افتاده .ما الحمدالله به اندازن حداقل ده کشور که دارن از توریست درامد زدایی میکنن خدا نعمت داده.از نفت وگاز ومشتقات اون تا معادن دیکر،مشکل فقط جیب بعضی از اقایان شاید باشه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: