bazarnews

کد خبر: ۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
دبیر انجمن برنج، انتقاد کرد:
دبیر انجمن برنج، با انتقاد از سکوت سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خصوص پخش فیلم هایی در راستای حمایت از برنج خارجی در صدا و سیما، گفت: سلامت برنج های هندی همچنان در هاله ای از ابهام است.
جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در پاسخ به این سوال که چرا سازمان غذا و دارو پس از گذشت سه سال، هنوز نتایج آزمایش ٤٦ کیلوگرم نمونه برنج خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج کشور هندوستان را به سازمان ها و عموم مردم اطلاع رسانی نکرده است؟ گفت: در سال 92 وزارت بهداشت و درمان پنج برند سرشناس ایرانی را آلوده اعلام کرد و در این راستا سازمان غذا و دارو هم دستور جمع آوری برنج های اویلا، صدر هاشمی آستانه اشرفیه، طارم محلی معطر فریدون کنار، سیاه دم هاشمی دودی (رشت)، ستایش، بابانور (هندی) و زیتون (پاکستانی) از فروشگاه های زنجیره ای و مراکز پخش و توزیع مواد غذایی را داد.

دبیر انجمن برنج، تصریح کرد: پس از انجام نمونه برداری از کیسه های برنج مشخص شد سپس مشخص شد برنج‌های داخل آن کیسه‌ها محصول ایرانی نبودند به طوری که کیسه های برنج از برنج های وارداتی آلوده و یا از برنج های فاسد ایرانی پر شده بودند که تشخیص نوع وارداتی آلوده یا داخلی فاسد میسر نبود.

علیزاده، با بیان اینکه در سال 92 واردات برنج از هندوستان به دلیل پرداخت بدهی این کشور از طریق واردات کالا به ایران صورت می گرفت، افزود: برای بررسی بیشتر این موضوع کمیسیون سلامت در وزارت بهداشت و درمان تشکیل شد که در این راستا در بهمن ماه92 هیاتی 18 نفره شامل چند نفر از نمایندگان کمیسیون کشاورزی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم و مسئولان ذی ربط از جمله سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و اتاق بازرگانی ایران برای بررسی اینکه برنج های آلوده موجود در داخل کیسه های برنج ایرانی از نوع هندی بوده اند یا خیر؟ به کشور هند سفر کردند که در این سفر تنها نماینده انجمن برنج حضور نداشت.

دبیر انجمن برنج، اظهار داشت: پس از بازگشت این هیأت ایرانی از سفر، طبق روال گذشته جلسه کمیسیون سلامت وزارت بهداشت و درمان تشکیل شد و در این جلسه از هیأت ایرانی خواهان ارایه گزارش سفر شدیم، اما هیأت ایرانی هیچ گزارشی از دستاورد سفر خود به هندوستان ارایه نداد به طوری که مرتبا در جلسات کمیسیون از آنان می‌خواستم که گزارش این سفر را ارائه کنند.

علیزاده، افزود: متاسفانه پس از گذشت چند ماه از آن تاریخ در جلسه اتاق بازرگانی ایران هم مشخص شد که میزبان سفر هیأت ایرانی به هند انجمن واردکنندگان برنج بوده به طوری که این هیات با هزینه مجمع واردکنندگان به کشور هند سفر کرده اند.

وی، با اشاره به پیگیری های جدی و مدون انجمن برنج، ادامه داد: هیأت ایرانی اعلام کرد که گزارش دستاورد این سفر به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است، اما برخی از نمایندگان شمالی مجلس شورای اسلامی گفتند که هرگز چنین گزارشی ندیده اند.

علیزاده، افزود: پس از گذشت سه سال هنوز گزارشی از سوی هیأت ایرانی به انجمن برنج داده نشده و تا به امروز سلامت برنج های هندی  که همچنان به کشور وارد می شود در هاله ای از ابهام است.

دبیر انجمن برنج کشور، با انتقاد از سکوت سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خصوص پخش فیلم هایی در راستای حمایت از برنج خارجی در صدا و سیما ،گفت: چندی پیش از سوی سازمان صدا و سیما فیلمی درخصوص واردات و قاچاق برنج پخش شد که اسپانسر این فیلم نیز یکی از شرکت های مطرح واردات برنج بود، متاسفانه تا به امروز سازمان حمایت از مصرف کنندگان سکوت سنگینی در خصوص حمایت از حقوق مصرف کنندگان کرده است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: