bazarnews

کد خبر: ۷۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
مورمور شدن و خواب رفتن پا در برخی موارد هرچند می تواند نشانه یک بیماری باشد اما دلایل دیگری هم دارد که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

زمانی که شما مدت طولانی چهار زانو بنشینید، پاهایتان خواب می‌رود و به عبارتی دیگر سوزن سوزن یا مور مور می‌شود و برای مدت کوتاهی راه رفتن برایتان دشوار می‌شود، اما در بیشتر مواقع برایمان سوال مطرح می شود که چرا چنین حالتی رخ می‌دهد.

برای پاسخ به این سوال باید نگاه دقیقی به سیستم عصبی بدن بیندازیم، زمانی که یک سلول عصبی تحریک می‌شود یا تحت فشار قرار می‌گیرد، فرآیندی به نام پتانسیل عمل را فعال می‌کند این پیام‌های الکتروشیمیایی به سمت آکسون سلول‌های عصبی حرکت می کند و از طریق انتقال دهنده‌های عصبی به سلول‌های مجاور منتقل می‌شوند.

وظیفه پیام‌های الکتروشیمیایی انتقال اطلاعات حسی به مغز و  دستورالعمل‌های مغز به اعضای بدن است. یک حقیقت جالب درباره سلول‌های عصبی مغز میزان بالای پیوستگی و ارتباط آنها به هم است که فعال شدن یکی از آن‌ها می‌تواند باعث فعال شدن هزاران سلول عصبی دیگر شود.

تعجبی نیست که مغز تا این حد پیچیده است احتمالاً به این فکر می‌کنید که این‌ها چرا ارتباطی به خواب رفتن پاهایتان دارد.اگر شما به نقطه مشخصی از بدنتان  فشار وارد کنید با این کارمسیر انتقال دهنده‌های عصبی را مسدود کرده و در نهایت ارتباط بین مغز و اعضای بدن را قطع می کنید علاوه بر آن این فشار‌ها می‌تواند باعث انسداد سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها و مویرگ‌های ظریفی بشود که مسئول رساندن مواد مغذی به سلول‌های عصبی هستند.

 چرا پاهایمان خواب می‌روند/علت گزگز شدن و خواب رفتن پا/ ارتباط بین مغز و خواب رفتن پا/علی بیگی


با اتفاق افتادن هرکدام از این مواردی که گفته شد سلول‌های عصبی شروع به فعالیت‌های غیر عادی می‌کنند و ممکن است انتقال پیام‌های عصبی کاملاً متوقف شود و یا سلول‌های عصبی پالس‌های نامنظمی را بفرستند که باعث احساس گزگز و مورمور شدن پا‌ها شود.

خوشبختانه این احساس نمی‌تواند به مدت طولانی باقی بماند و با از بین رفتن فشار و باز شدن مسیر فراهم شدن مواد مغذی برای سلول‌های عصبی از شر آن خلاص می‌شوید. مهم این است که بدانید که وقتی پا‌های شما خواب می رود خون هنوز در داخل آن‌ها جریان دارد و اگر اینگونه نبود می‌توانست مشکلات بسیار بدی را به دنبال داشته باشد.

برچسب ها: خواب پا ، پزشکی ، پا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: