bazarnews

کد خبر: ۷۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
بخش دوم/ در نشست بازارنیوز مطرح شد:
روح‌الله ایزدخواه در هجدهمین نشست اقتصادی بازارنیوز به بررسی وضعیت صنایع کشور از جمله صنایع فولاد و پوشاک و همچنین ضرورت فشار رئیس جمهور برای اهتمام دستگاه‌ها به استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی سخن گفت.

ایزدخواه: زنجیره‌های صنعت فولاد از نوع قیمت گذاری فعلی راضی نیستند/ عدم ارتباط وزارت کشاورزی و صمت در صنعت پوشاک/ تولید، حلقه گم شده در اقتصاد ۱۰۰ سال اخیر کشور/اهتمام به سامانه های اطلاعاتی نیازمند فشار حداکثری رییس جمهور+فیلم

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای سلامی، در هجدهمین نشست اقتصادی بازارنیوز پیرامون مشکلات صنعت فولاد و راه حل‌های مجلس برای آن اظهار داشت:  در کمیسیون اولین گزارشی که تکمیل و تهیه شد در همین یکی دو هفته پیش، گزارش فولاد بود. بنده هم تا حدی درگیر آن بودم؛ طبق ماده ۴۵ آیین نامه که نه در قالب طرح قانونی بلکه در قالب گزارش وضعیت فولاد بررسی شد و همانطور که گفتید وضعیت تولید فولاد هیچ مشکلی ندارد و وضعیت تولید ما خوب است و بیشتر از نیاز هم است و بحث حلقه‌های تولید هم در کشور تکمیل است و ما زنجیره کامل تولید فولاد را در کشور داریم.

وی افزود: اینجا یک بحث، همان بازار سازی‌های کاذب بود که در واقع رفتار دوگانه‌ای که بخشی در بورس عرضه می‌شود بخشی در بازار سیاه، این باعث شد عده‌ای سود‌های مضاعفی ببرند، چه دلال‌ها و چه تولید کننده و چه بعضا مصرف کننده سوداگر. ما می‌گویم این کار‌ها فقط مخصوص دلال نیست، گاهی مصرف کننده سوداگری می‌کند و گاهی تولید کننده. باید عرضه در بورس الزام شود و همه زنجیره در آنجا عرضه کنند.


*همه محصولات زنجیره صنعت فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند

ایزد خواه از لزوم عرضه تمامی محصولات فولادی حتی محصولات صادراتی در بورس کالا سخن گفت و اظهار داشت: این موضوع در این قالب نوشته شد که پیشنهاد من بود این که عرضه کامل بشود و دوستان ما به این شکل نوشتند که ما، چون الان صاردات فولاد داریم کسی بخواهد صادر کند باید اول در بورس عرضه کند و راه ممنوع کردن صادرات برای کنترل بازار، جواب نمی‌دهد و بازار از جای دیگری باید مدیریت بشود و با سیاست‌های انقباضی و انبساطی مشکل حل نمی‌شود. در نتیجه صادرات باید به عرضه در بورس ملزم شود. این در گزارش تهیه شده، ولی فعلا به صحن نرفته است.
 
 
*زنجیره های صنعت فولاد از قیمت گذاری فعلی شاکی‌اند

عضو کمیسیون صنایع، پیرامون تنظیم رابطه بین حلقه‌های صنعت فولاد اظهار داشت:، چون الان فولاد ساز‌ها را مبنا گذاشتند و براساس آن در حلقه‌های قبلی نرخ گذاری می‌کنند. یعنی فولاد را یک می‌گیرند و نسبت قیمت به آن حلقه‌ها چه باشد. حلقه‌های قبلی شاکی هستند و می‌گویند به ما اجحاف می‌شود و به نفع فولاد تمام می‌شود. این ادعای آنهاست و من قضاوتی ندارم. باید رابطه بین حلقه‌های زنجیره به نحوی تنظیم شود که همه راضی و قانع باشند.

وی با تعمیم این مسئله به صنعت خودرو گفت: این موضوع در صنعت خودرو هم وجود دارد. الان قطعه ساز می‌گوید همه چیز به نفع خودروساز بسته شده و خودرو ساز می‌رود تسهیلات هم می‌گیرد، خودرو را هم نقدی می‌فروشد، ولی پول مرا با تاخیر پنج، شش ماهه می‌دهد و من مشکل نقدینگی دارم که ما در طرح خودرو گفتیم جریان مالی خودروساز حداقل پنجاه درصدش به طور مستقیم به قطعه ساز هم برسد. در فولاد هم همین است؛ یک دعوایی بین حلقه‌های زنجیره است و آن نسبت‌هایی که تنظیم شده بین این‌ها که باید این هم به نفع همه تغیر کند و دوستان در حال کار بر روی این موضوع هستند.

ایزدخواه: زنجیره‌های صنعت فولاد از نوع قیمت گذاری فعلی راضی نیستند/ عدم ارتباط وزارت کشاورزی و صمت در صنعت پوشاک/ تولید، حلقه گم شده در اقتصاد ۱۰۰ سال اخیر کشور/اهتمام به سامانه های اطلاعاتی نیازمند فشار حداکثری رییس جمهور+فیلم
*رانت در اقتصاد لزوما منفی نیست/ شرکت‌های بزرگ رانت ذاتی دارند

ایزدخواه در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون رانت بزرگ شرکت فولاد مبارکه اصفهان در صنعت و بازار فلواد، اظهار داشت: یک وقت رانت ناشی از بزرگ بودن بنگاه است که سهمش در بازار از همه بیشتر است و یک رانت ذاتی دارد. رانت در اقتصاد مثبت و منفی دارد و یک بنگاه می‌بینید بخش عمده‌ای از بازار را تامین می‌کند و او یک رانت مثبت دارد و در بازار هم تاثیرگذاراست و بازیگردان اصلی بازار است. اما ما یک وقت رانت‌های دستوری و فرمایشی به بنگاه‌ها می‌دهیم آن‌ها باید اصلاح شود. اگر همچین شرایطی هست باید اصلاح شود. ضمن اینکه شما باید به زنجیره داخل توجه داشته باشید. اما بین عوامل زنجیره هم باید رابطه مدیریت شود. نمی‌دانم این قصه فولاد که شما فرمودید ناشی از چیست؟ اگر ناشی از رانت‌های دستوری است باید حذف شود. اما یک وقت ناشی از این است که این ذاتا بزرگ است و بخش عمده نیاز کشور را تامین می‌کند یا ارزآوری می‌کند یا هرچه، آنجا دیگر موردی باید بررسی شود.

* زور کسی به شبکه ملی اطلاعات نمی‌رسد/ نیاز فشار رئیس جمهور برای اهتمام به آن

عضو کمیسیون صنایع مجلس، پیرامون لزوم اهتمام به سامانه‌های اطلاعاتی موجود در کشور، توضیح داد: دز موضوع سامانه‌های اطلاعاتی و اساسا شبکه ملی اطلاعات به نظرم در ساختار فعلی زور کسی به آن نمی‌چربد. باید یک فشار مضاعفی برای آن ایجاد شود. دولت الکترونیک بیست سال است که شعارش را می‌دهیم، در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه می‌آوریم، الزامی و قانونی می‌کنیم، اما مثلا همین طرح مالیات بر خانه‌های خالی سال ۱۳۹۴ تصویب شد، ولی تا الان معطل سامانه‌های اطلاعاتی بوده است. این نیاز به یک اقتدار اجرایی دارد. شخص رئیس جمهور اگر پشت این نباشد به نظر من به جایی نمی‌رسد. رئیس جمهور اگر خودش قائل به دولت الکترونیک و پیگیر آن نباشد، به خاطر این بروکراسی شکننده بین دستگاه‌ها به جواب نمی‌رسیم. همه هم دیگر را متهم می‌کنند  و حالا ما هرچه قدر قانون بگذاریم و الزام کنیم پاسکاری می‌شو. باید.

وی افزود: یکی از ماموریت‌های دولت آینده  باید این باشد که سفت و سخت دولت الکترونیک واقعی را ایجاد کند که کارآمدی، سلامت و عدالت را بتواند تا حد زیادی محقق کند. یک بحثی را دوستان ما در کمیسیون دارند که می‌گویند هیچ سیاستی و قانونی نباشد مگر متکی به سامانه اطلاعاتی؛ یعنی خارج از آن مسیر ما اجازه ندهیم چیزی تصویب شود مگر متکی به سامانه‌های اطلاعاتی بوده و آن‌ها را ملاک قرار دهند.


* 100 سال است تولید در کشور مطرح نیست

ایزدخواه با گلایه از نبود ادبیات تولید و صنعت در اقتصاد کشور، اظهار داشت: کمک کنید تا یک آوار برداری از سیاست صنعتی در کشور بکنیم. سال‌ها با ادبیات تنظیم بازار و مکانیزم قیمت کار و تدریس شده و گزارش و تحقیقات زده شده، نسخه پیچی و برنامه ریزی شده، ولی از این طرف در حوزه سیاست صنعتی حالا به اسم استراتژی صنعتی در وزارت صنعت روی کاغذ یک حرفایی نوشته شد، اما خیلی بیشتر از این‌ها نیاز داریم و این بحث تولید ملی که چند ساله رهبری گفتند، باید متکی به سیاستگذاری باشد و تولید ملی که با خواهش و التماس درست نمی‌شود.

وی افزود: الان شما ببینید قانون تجارت دارید که مربوط به هفتاد، هشتاد سال پیش است. اما قانون تولید ندارید. این یعنی در این کشور از صد سال پیش تجارت بر تولید ارجح بوده است. ما الان  تولید نداریم و یه تولید کننده کجا برود استیفای حقوق قانونی خودش را بکند؟ تولید کننده همیشه متهم است، همیشه دنبال مجوز است و باید استعلام کند و همیشه باید گواهی بیاورد. برای تولید گاهی برای بعضی رشته‌ها تا ۴۸ تا مجوز لازم است، ولی برای واردات این تعداد به ۳ و ۴ مورد می‌رسد و برای قاچاق هیچ! شما برای قاچاق نیاز به هیچ مجوز و استعلامی نداری و راه باز است. حالا از طریق مناطق آزاد شد یا از طریق مبادی غیر رسمی و از هرجا شد.

ایزدخواه: زنجیره‌های صنعت فولاد از نوع قیمت گذاری فعلی راضی نیستند/ عدم ارتباط وزارت کشاورزی و صمت در صنعت پوشاک/ تولید، حلقه گم شده در اقتصاد ۱۰۰ سال اخیر کشور/اهتمام به سامانه های اطلاعاتی نیازمند فشار حداکثری رییس جمهور+فیلم
* لزوم پیگیری کشت پنبه با توجه به شروع ترسالی

عضو کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون معضلات صنعت نساجی و پوشاک کشور، اظهار داشت: در بحث تامین نهاده‌ها در زمینه پوشاک، در بخش‌هایی مزیت و در بخش‌هایی هم کمبود داریم. مثلا بحث کشت پنبه نیاز به یک نهضت جدی دارد. باتوجه به اینکه دوره‌تر سالی هم شروع شده و آب هم به شدت قبلی کم نیست، بحث کشت پنبه را باید جدی بگیریم و با اینکه در بحث پنبه مزیت‌های اقلیمی خوبی داریم، اما رهاشده است و کنار گذاشتیم.

ایزدخواه افزود:  در بحث تولید پارچه هم چنین است. ریسندگی خوبی داریم، ولی در بحث بافندگی می‌بینیم مشکل داریم. اما از آن طرف در بحث حلقه‌های نهایی صنعت پوشاک و تولید محصول نهایی هم باز مزیت‌های خیلی خوبی در کشور داریم. در مناطق مختلف شیکه‌های تولید بسیار قوی داریم. واقعا هم با توجه به جمعیت ما و نیاز همسایگان ما به شدت این صنعت اشتغال‌زا است و سود خوبی هم دارد و قطعا یکی از اولویت‌های صنعتی کشور می‌تواند باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به بحث حلقه‌ها در این صنعت هم توجه کرد. گاهی پنبه کاری داریم و این پنبه کاری به درد ریسندگی نمی‌خورد. من دیدم در بعضی بازدید‌ها که صاحب کارخانه ریسندگی می‌گفت که پنبه کار باید بداند که من چه پنبه‌ای می‌خواهم و استاندارد من در مرحله کشت هم رعایت شود، ولی این ارتباطات به دلیل عدم حکمرانی زنجیره‌ای نیست. ریسندگی در حوزه وزارت صنعت است و آن یکی در حوزه وزارت کشاورزی و این‌ها باهم هیچ ارتباط جدی ندارند و زنجیره رها می‌شود. این وسط یعنی ما متولی بخش داریم، اما متولی زنجیره نداریم. بحث تنظیم رقابت و قاچاق هم که طبیعتا جدی است و باید جلوی آن گرفته شود. صنعت پوشاک اولویت سوم کمیسیون صنایع انتخاب شده است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: