bazarnews

کد خبر: ۷۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
پرونده ویژه «علل کاهش ارز در ابتدای هفته گذشته» /۳
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی ضمن تاکید بر واقعی شدن نرخ ارز؛ انتخاب بایدن، تغییر شرایط منطقه و دستگیری دلالان را از دلایل کاهش نرخ ارز دانست.
انتظارات تورمی ارز تعدیل می شود / مغایرت واردات بدون انتقال ارز با سیاست های بانک مرکزی
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ سید کمال سید علی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، پیرامون اقدامات بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز، به بازارنیوز گفت: مجموعه اقدامات برای کاهش نرخ ارز وظیفه ذاتی بانک مرکزی است و اکنون این فرصت فراهم است که بانک مرکزی بتواند با ابزار‌های در اختیارش نرخ ارز را تعدیل کند.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره دلایل کاهش انتظارات تورمی ارز اظهار کرد: با توجه به پیروزی بایدن و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و همچنین تغییر شرایط منطقه انتظار می‌رود انتظارات تورمی که از شهریورماه شروع شده بود و تا دوهفته پیش  ادامه داشته، کمی تعدیل شود.

سیدعلی افزود: موضوع تحریم ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا، از جمله عواملی افزایش مقطعی نرخ ارز طی هفته گذشته بود؛ بطوریکه نرخ ارز از ۲۰ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان رسید.

وی تاکید کرد: با تعدیل شدن نرخ ارز قیمت تعادلی شده و انتظارات اخیر تخلیه می‌شود، که این اتفاق مثبت در قیمت خودرو، وسایل و ماشین آلات وارداتی، موبایل و حتی مسکن تاثیر می‌گذارد.
 

سیدعلی پیرامون مطالبات ایران از کشور‌هایی که با آن‌ها مراودات مالی داشته تصریح کرد: بانک مرکزی باید پول‌های بلوکه شده  در کشور‌های مختلف را برگرداند و در صورت توانایی روش بدون انتقال ارز را برای مدتی متوقف کند تا بتواند به گروه‌های کالایی که در گمرکات منتظر هستند، ارز تخصیص دهد.

وی افزود: روش واردات بدون انتقال ارز، تقاضا در بازار ایجاد می‌کند که این روش مغایر با مکانیزم کاهش نرخ ارز است؛ بنابراین بانک مرکزی باید فرصت دهد بازار به ثبات بیشتری برسد و کاهش تدریجی قیمت صورت گیرد و پس از آن قوانین جدید اعمال کند. یعنی بانک مرکزی برای آن دسته از بازرگانان که کالاهایشان در گمرک مانده ارز تخصیص داده که بتوانند کالا ترخیص کنند تا در نتیجه، ارز به یک قیمت واقعی نزدیک شود.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در پایان پیرامون دستگیری دلالان و اخلالگران و تاثیر آن بر کاهش نرخ ارز، گفت: دستگیری‌ها و بگیر و ببند‌ها در کوتاه مدت می‌تواند تاثیراتی داشته باشد و اتفاقات مثبتی بیافتد؛ اما این روش برخورد، بیشتر برای زمانی است که نرخ ارز نوسان شدیدی می‌کند آن موقع نیرو‌های امنیتی دخالت می‌کنند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: