bazarnews

کد خبر: ۸۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
روایت کمیسیون اصل نود از مشکلات توزیع نهاده دامی؛
با وجود اذعان مسئولین پشتیبانی امور دام در خصوص تامین ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در فصل جاری، مرغداران هنوز با مشکل تامین نهاده دامی مواجه اند. کمیسیون اصل نود در آخرین گزارش خود در خصوص نهاده‌های دامی، به علل این موضوع پرداخته است.

کلیپ مرغ

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ قیمت مرغ در هفته های گذشته با افزایش قیمت همراه شد به گونه ای که در مقطعی، کیلوئی 36 هزار تومان به فروش می رسید. شواهد و اظهارنظرها نشان می دهد یکی از اصلی ترین عوامل این افزایش قیمت، ناهماهنگی در تامین نهاده های دامی است. با وجود اذعان مسئولین پشتیبانی امور دام در خصوص تامین 500 هزار تن نهاده دامی در فصل جاری، مرغداران هنوز با مشکل تامین نهاده دامی مواجه اند.

چندی پیش علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس، گرازش این کمیسیون درباره مشکلات تامین ارز و توزیع نهادهای دامی را قرائت کرد.

 خضریان در قرائت این  گزارش، گفت: کمیسیون اصل نود با توجه به مشکلات در حوزه تامین نهاده‌های دامی به تهیه گزارشی پرداخت، طبق بررسی‌های صورت گرفته 90 درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز از طریق واردات صورت می‌گیرد که کشور سالانه نیاز به 9 میلیون تن ذرت و 4 میلیون و 200 هزار تن سویا و 5.5  میلیون تن جو است، بنابراین این نهاده‌ها باید روان توزیع شود، لذا عدم تامین به موقع آن باعث کاهش در میزان تولید فرآورده‌های دامی و طیور و آبزیان شده و زیان گسترده و جبران ناپذیر وارد می‌کند.


 گزارش کمیسیون اصل نود درخصوص مشکلات تامین ارز و توزیع نهاده‌های دامی را اینجا بخوانید


این گزارش در ادامه وزارت صمت و جهاد کشاورزی را که مسئول واردات و توزیع نهاده های دامی هستند، مورد انتقاد قرار می دهد. چرا که طبق آمار این گزارش، 350 هزار تن دانه های روغنی وارد کشور شده که 78 درصد آن باید تبدیل به کنجاله شود اما ضعف نظارتی موجب شده که این اتفاق رقم نخورد و هرآنچه تولید شده توسط عده ای خاص در بازار آزاد با نرخ چند برابر به فروش رود.

در پایان این گزارش، به 10 مورد برای بهبود بازار دام پیشنهاد شده که می توان به شفاف سازی زنجیره ثبت سفارش تا توزیع نهاده به تولیدکننده با اصلاح سامانه های موجود، اشاره کرد.

در فیلم زیر می توانید گزارش کمیسیون اصل 90 را به صورت خلاصه مشاهد فرمائید:

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: