bazarnews

کد خبر: ۸۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
فعال بازار سرمایه از دستکاری قیمت سهام برخی نمادها در بازار و سوءاستفاده حقوقی های پدرخوانده که با سکوت سازمان بورس همراه شده است، انتقاد کرد.

بهنام صمدی درباره نوسان گیری و رِنج منفی کشی توسط برخی حقوقی ها با انجام معاملات الگوریتمی که منجر به افت شاخص بورس طی امروز و دو روز گذشته شده، گفت: در هیچ کجای دنیا چیزی به اسم دامنه نوسان و حجم مبنا وجود ندارد و ما نمی توانیم در بازارهای مالی دیگر کشورها، دامنه مثبت یا منفی ۵ درصد را ببینیم. اما سازمان بورس در ایران چیزی به اسم دامنه نوسان تعریف کرده که این موضوع، خودش یکی از عوامل دستکاری در بازار است.

حجم مبنا و دامنه نوسان؛ دو عامل دستکاری در بازار سهام
وی ادامه داد: در بورس های دیگر کشورها، صف خرید و صف فروش نداریم فقط در بازار سرمایه ایران است که به دلیل وجود دامنه نوسان، برای خرید یا فروش سهام یک نماد، صف خرید در مثبت ۵ درصد یا فروش در منفی ۵ درصد ایجاد می شود بنابراین با وجود دامنه نوسان و حجم مبنا، امکان دستکاری را فراهم می کنیم؛ چه حقوقی ها باشند و چه حقیقی ها؛ اما حقوقی ها ابزارها و نفوذ بسیار بیشتری برای دستکاری در قیمت ها در اختیار دارند.
در بازار سهام، به دلیل وجود دامنه نوسان، برای خرید یا فروش سهام یک نماد صف خرید در مثبت ۵ درصد یا فروش در منفی ۵ درصد ایجاد می شود و همین مساله، امکان دستکاری را فراهم می کند؛ حقوقی ها ابزارها و نفوذ بسیار بیشتری برای دستکاری در قیمت ها در اختیار دارند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: