bazarnews

کد خبر: ۸۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
به باور مصطفی طاهری وقتی دولت علی رغم زمان مناسبی که برای تدوین بودجه داشته، نتوانسته رضایت کارشناسان و نمایندگان را جلب کند، طبیعی است که در صورت رد کلیات بودجه توسط نمایندگان، طی ۲ هفته نخواهد توانست بودجه را به سطح استانداردهای مورد نظر برساند.

بعد از مشخص شدن ترکیب کلی نمایندگان کمیسیون تلفیق، آرام آرام پازل نهایی بودجه شکل و شمایل کامل تری به خود می گیرد. بررسی های میدانی اقتصادآنلاین از اظهارنظرهای تعداد زیادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق و سایر نمایندگان، حاکی از آن است که 2رویکرد کلی در خصوص بودجه در مجلس دنبال می شود. برخی از نمایندگان با اشاره به ایرادات اساسی بودجه از «رد کلیات»و عودت بودجه به پاستور خبر می دهند تا دولت بعد از بررسی دوباره، بودجه ای استاندارد را راهی بهارستان کند. اما گروه دیگری از نمایندگان نیز هستند که معتقدند مجلس به جای رد کلیات بودجه، باید تلاش کند تا بودجه را «اصلاح»کرده و در مسیر اجرایی شدن قرار دهند. باید دید در نهایت کدام یک از این رویکردها خواهند توانست نظر نمایندگان را برای اصلاح یا رد کلیات بودجه جلب کنند.

 نماینده مردم زنجان در خصوص انتقاداتی که به بودجه مطرح می شود، گفت: من بودجه را خط به خط و ردیف به ردیف خوانده ام، واقع آن است که اکثر انتقادات مطرح شده، صحیح است. زمانی که سندی ذیل عنوان بودجه سنواتی کشوری در سطح ایران ارائه می شود باید از حداقل رویکردهای کارشناسی و علمی برخوردار باشد که متاسفانه در بودجه 1400 به این ضرورت ها توجه نشده است. جالب اینجاست که وقتی از مدیران ارشد دولتی درباره این اشتباهات و مشکلات بودجه سوال می پرسیم، خودشان هم اذعان دارند که بودجه با مشکلات عدیده ای روبه روست و ابهامات زیادی دارد.

طاهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که فکر می کنید کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را رد و به دولت باز می گرداند یا نمایندگان تصمیم به اصلاح محتوای بودجه خواهند گرفت؟ گفت: من شخصا با رد کلیات بودجه موافق نیستم، اما فکر می کنم باید اصلاحات کلی روی آن صورت بگیرد. بالاخره کشور نیازمند بودجه است، زمانی که دولت با این همه زمان برای تدوین بودجه، نتوانسته بودجه ای با حداقل رویکردهای علمی و کارشناسی، ارائه کند، در طول 2هفته چه کار می تواند انجام دهد؟ اشتباهات و تناقضاتی در بودجه وجود دارد که واقعا تعجب آور است و باید در مسیر اصلاح قرار بگیرد. بنابراین گمان می کنم اراده کلی کمیسیون تلفیق مبتنی بر اصلاح بودجه باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: