bazarnews

کد خبر: ۸۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی اتحادیه کشوری سهام عدالت گفت: کسی این سهام را نمی‌خرد؛ چون کسی که بخواهد سهام خریداری کند، باید از آینده آن شرکت و برنامه‌هایی که دارد، مطلع باشد. همه این‌ها باعث شده که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی صف فروش شوند.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ اکبر حیدری، سخنگوی اتحادیه کشوری سهام عدالت، پیرامون وضعیت نماد سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری استانی، به بازارنیوز گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را بدون طی مراحل قانونی، معاملاتی و حتی ترتیب اجرایی آیین نامه‌ای که خودشان تصویب کردند اجرا نشد. به همین دلیل قبل از آماده شدن زیر ساخت ها، سهام را روی تابلوی بورس بردند.

وی افزود: وقتی گشایش سهم انجام و نماد آن قابل معامله می‌شود، هر روزی که سفارش فروش بوده، ولی سفارش خرید وجود نداشته باشد، طبیعتا سهم اصطلاحا منفی می‌خورد. یعنی کسی این سهم را نمی‌خرد؛ چون کسی که بخواهد سهام خریداری کند، باید از آینده آن شرکت و برنامه‌هایی که دارد، مطلع باشد. همه این‌ها باعث شده که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی صف فروش شوند.

حیدری درباره علت منفی خوردن روز‌های اخیر سهام این شرکت‌ها در بورس توضیح داد: شرکت سپرده گذاری مرکزی مکلف شده ۵ در هزار دارایی این شرکت‌هایی را که پذیرش می‌شوند، در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌گذاری کند و صندوق تثبیت بازار مکلف شده که سهام را بازارگردانی کند. برخلاف سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر، بازارگردانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، صندوق تثبیت بازار سازمان بورس است و این صندوق تخلف می‌کند.

وی افزود: قانون مشخص کرده وقتی بعد از یکی دو روز که سهم صف فروش شد و خریدار نبود، بازارگردان وارد شده و با خرید سهم، صف فروش را جمع کند، ولی در حال حاضر این کار را برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

سخنگوی اتحادیه کشوری سهام عدالت از تنظیم اخطار قانونی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی علیه این رفتار خبر داد و اظهار کرد: این رفتار‌ها تبعات منفی روانی در جامعه ایجاد می‌کند؛ در حالی که ارزش سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از ارزش سبد سهام عدالت افرادی که روش مستقیم انتخاب کرده بودند، بالاتر است، ولی چون اصطلاحا قرمز است، همه فکر می‌کنند که زیان آن از روش مستقیم بیشتر است.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: