bazarnews

کد خبر: ۸۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مدیریت شیوع کرونا ناگزیر از محاسبه واکسن نبود، ولی بیش از هر چیز تولید این دارو به مولفه‌ای در جنگ‌های روانی علیه افکار عمومی تبدیل شد. پیش از آنکه مردم به روند و پیچیدگی‌های تولید دارو توجه داشته باشند و قبل از آنکه به اقتصاد حاکم بر صنعت داروسازی توجه کنند، این موضوع به اهرم فشاری علیه افکاری عمومی و همین طور رقابت‌های سیاسی بدل شد تا آنجا که روسیه گوی سبقت را در اعلام دستیابی به واکسن کووید ۱۹ از سایرین ربود. گرچه پیش بینی می‌شد ترامپ هم از تولید واکسن به نفع خود بهره ببرد اعلام دستیابی شرکت‌های امریکایی به بعد از برگزاری انتخابات امریکا انجامید.

حالا بحث بر سر اینکه چه کشوری چه واکسنی می خرد بالا گرفته است. موضوع گرچه به سلامت و جان انسان ها بسته، اما کاملا تابع بازار و اقتصاد است. اساسا تولید دارو تابع اقتصاد است و تا نیازی در بازار نباشد داروی ارزان برای آن تولید نمی شود. در چنین شرایطی بازار کشورهای خاورمیانه بازار قابل توجهی است که در این میان ایران تنها کشوری است که سابقه 100 ساله در زمینه واکسن سازی دارد. دقیقا یک صد سال قبل انستیتو پاستور ایران آغاز به کار کرده و در زمینه تولید واکسن فعال شده و از 96 سال قبل نیز مرکز تحقیقات سرم و واکسن سازی رازی آغاز به کار کرده است.
همین سبب شد ایران در ریشه کنی بسیاری از اپیدمی ها موفق باشد. در چنین شرایطی بحث واکسیناسیون بدون توجه به جمعیت کشور و پراکنش آن می تواند به حاشیه برود. در میان کشورهای منطقه مجموع جمعیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حدود 57 میلیون و 609هزار و 715 نفر است. پاکستان جمعیتی بالغ بر 228 میلیون و 935هزار و 145 نفر بیشترین جمعیت منطقه را داراست. پس از آن ترکیه با حدود 84 میلیون نفر و بعد ایران با 83 میلیون نفر رده بندی می شوند و بعد نیز عراق و افغانستان قرار می گیرند. بدیهی است که فارغ از دسترسی به تکنولوژی ساخت و فناوری آن تامین بودجه خرید هم مطرح است. اگر این مولفه ها را درنظر بگیریم نگاه جامع تری به موضوع
خواهیم داشت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: