bazarnews

کد خبر: ۸۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران گفت: در کل دنیا حدود ۳۷.۵ بیت‌کوین در هر ساعت تولید شده و به ماینر‌ها تعلق می‌گیرد. ۱۲ هزار مگاوات در ساعت مصرف برق دستگاه‌های ماینر دنیاست که ۳.۵ درصد آن متعلق به ایران است. با یک محاسبه می‌توان به دست آورد که میزان درآمد سرمایه‌گذاران در ایران چقدر است.

گروه اقتصاد بازار دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران پیرامون اعتراضات به استخراج رمز ارز توسط چینی‌ها و تاثیر آن بر قطعی‌های برق کشور، به بازارنیوز گفت: طبق قوانینی که در کشور داریم، سرمایه‌گذاری در این صنعت مجاز است و اگر اعتراضی وجود دارد باید به قوانین خودمان رجوع کنیم. زمانی که کسی وارد کشور شده و می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، نیازمند امنیت سرمایه است. هرچه بیشتر مخاطره ایجاد کنیم، امنیت کمتر خواهد شد و دیگران هم برای سرمایه‌گذاری در کشور ما رغبتی نخواهند داشت.
 
*استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر برق مصرف می‌کند
 
شرفی درباره میزان انشعاب برق تخصیص داده شده به این صنعت در کشور، اظهار کرد: کل انشعابی که به این صنعت واگذار شده، ۳۱۰ مگاوات است، ولی در حال حاضر کمتر از ۲۵۰ مگاوات بهره‌برداری می‌شود، چون برخی از واحد‌های استخراج هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیدند. همچنین در یک سال و نیم گذشته، وزارت نیرو اکثر واحد‌های غیرمجاز را شناسایی کرده و فکر نمی‌کنم بیش از ۱۰ درصد از مراکز غیرمجاز، فعال باشند. تا به حال ۵۰۰ هزار دستگاه را ضبط کردند و برآورد ما این است که کل مصرف ما در این صنعت حدود ۴۰۰ مگاوات است و قطعا به ۵۰۰ مگاوات نمی‌رسد.

وی افزود: تعرفه برقی که برای این صنعت در نظر گرفته شده، بالاترین تعرفه در بین مصارف مختلف برق در کشور است و با تعرفه‌های موجود در کشور تناسب ندارد. این تعرفه گذاری برمبنای قیمت برق صادراتی است.

شرفی درباره میزان مصرف برق دستگاه‌های ماینر در ایران تصریح کرد: کل زنجیره بیت‌کوین جهانی که اکنون در اوج توان پردازشی است، حدود ۱۲ هزار مگاوات در ساعت انرژی مصرف می‌شود که حدود ۳.۵ درصد آن مربوط به ایران است.  صنعت برق ایران می‌گوید کل مصرف برق در ساعت پیک مصرف، ۴۰ هزار مگاوات در ساعت است.  به این صورت می‌توان حساب کرد که چه میزان مصرف برق در کشور مربوط به ماینر هاست.

*علت فعالیت مراکز غیرقانونی استخراج بیت‌کوین

عضو انجمن بلاک‌چین ایران درباره فعالیت مراکز غیرقانونی استخراج رمزارز، تصریح کرد: موانعی در مسیر قانونی کار کردن در این حوزه وجود دارد که باعث شده برخی به سمت فعالیت غیرقانونی روی بیاورند. اگر موانع مرتفع شود، حتی یک واحد هم فعالیت غیرمجاز نخواهد داشت؛ چون هیچ کس نمی‌خواهد برای سرمایه‌ای که دارد، ریسک بزرگی ایجاد کند.


*چرا چینی‌ها در ایران فعالیت داردند؟

شرفی درباره علت سرمایه‌گذاری چینی‌ها و تاثیر کاهش ارزش پول ایران و پایین بودن قیمت برق نسبت به بسیاری از کشور‌های دنیا، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از ایرانی‌های فعال در زمینه رمزارز، در چین فعالیت داشته و سرمایه‌گذاری کردند. سرمای‌گذاری چینی‌ها در ایرانی یک سرمایه‌گذاری مشترک است. احتمالا این شرکتی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده، در زمینه دیگر در کشور ما فعالیت داشته و این سرمایه اینجا راکد مانده و چون انتقال آن به دلیل تحریم‌ها میسر نبوده، آن را به فعالیت در زمینه رمزارز‌ها تغییر داده است.

وی بهترین اقدام در مواجهه با استخراج‌کنندگان رمزارز را اخذ مالیات از درآمد آن‌ها دانست و اظهار کرد: قاعده هر فعالیت اقتصادی این است که متناسب با درآمدی که دارد، سهم کشور را در قالب مالیات پرداخت کند.


*عدم اطمینان به کسب سود در صنعت رمزارز

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران، با بیان این نکته که نوسانات غیر منتظره در محصول این صنعت بسیار شدید است که این باعث شده این صنعت بسیار پرریسک باشد، اظهار کرد:  سال گذشته قیمت هر بیت‌کوین حدودا بین ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ دلار بود و الان به ۳۵ هزار دلار رسیده است. یک صنعت نیاز به ثبات دارد تا برآوردی که از هزینه و درآمد کردید نزدیک به واقعیت و تقریبا دست یافتنی باشد. این نوسان باعث می‌شود شما نتوانید اطمینان حاصل کنید که به سود خواهید رسید.

وی افزود: امروز که با هم صحبت می‌کنیم، هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند هفته دیگر چه اتفاقی رخ می‌دهد. برخی فکر می‌کنند که یک دستگاه را تهیه کرده و به برق متصل می‌کنند، یک خط اینترنت هم به آن می‌دهند و شروع به درآمدزایی می‌کنند. قیمت دستگاه‌های استخراج همزمان با افزایش نرخ بیت‌کوین، بالا رفته و با کاهش، آن‌ها پایین می‌آیند. اگر در اوج قیمت، دستگاه را تهیه کنید و توجه به ریسک صنعت نداشته باشید، در زمان کاهش، سرمایه شما در لحظه به یک چهارم کاهش می‌یابد. اقتصاد این صنعت بسیار بحث مهمی است که اصلا به آن پرداخته نشده است.
 
*درآمد مزارع بیت‌کوین چقدر است؟

شرفی در پاسخ به این سوال که "درآمد مزرعه‌های استخراج رمزارز در ایران چقدر است؟ "، گفت: برای درآمد هر مزرعه، باید دید سرمایه‌گذار چقدر توان پردازشی و زیرساخت ایجاد کرده است. در کل دنیا حدود ۳۷.۵ بیت‌کوین در هر ساعت تولید شده و به ماینر‌ها تعلق می‌گیرد. همانطور که گفته شد، ۱۲ هزار مگاوات در ساعت مصرف برق دستگاه‌های ماینر دنیاست که ۳.۵ درصد آن متعلق به ایران است. با یک محاسبه می‌توان به دست آورد که میزان درآمد سرمای‌گذاران در ایران چقدر است.

رئیس کارگزوه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران پیرامون ریسک سرمایه‌گذاری مردم در این صنعت، تاکید کرد: کسی که درباره نوسانات و مسائل تاثیرگذار بر ارزش این بازار اطلاعی ندارد، به آن ورود نکند؛ چون نمی‌تواند تشخیص دهد چه زمانی قیمت در اوج یا کف است و این مخاطره‌ای است که شامل حال سرمایه آن‌ها خواهد شد.

وی افزود: در هفته گذشته طی دو روز حدود ۲۰ درصد قیمت بیت‌کوین ریخت. هیچ صنعتی را درنیا نمی‌توان پیدا کرد که محصولش به این صورت در یک هفته ۲۵ درصد کاهش و یا طی ۲۴ ساعت، حدود ۱۰ درصد افزایش ارزش داشته باشد. این درصدها، میزان ریسک این فعالیت را نشان می‌دهند.

پایان پیام/
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: