bazarnews

کد خبر: ۸۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
تغییر سبک زندگی و استفاده از آپارتمان هایی با آشپزخانه اوپن و کوچک باعث شده است،‌ برخی از لوازم منزل مثل اجاق گاز مبله جای خود را به اجاق گازهای رومیزی بدهند. به این دلیل استفاده از فر نیز رواج بیشتری پیدا کرده است.

تولید کننده های زیادی نیز به تولید انواع مختلفی از این کالا روی آورده اند. انتخاب و خرید یک فر مناسب از بین انبوه کالاهای موجود در بازار کار دشواری است.

فر در سه نوع گازی، گاز و برق و فر برقی تولید می شود،‌به دلیل اینکه تقاضا برای خرید فر برقی بیشتر است در این مقاله، مطالبی را جمع آوری کردیم تا به شما برای خرید فر برقی مناسب از بین مدل های ایرانی و خارجی یاری دهیم.

اگر نمی دانید فر برقی ایرانی بهتر است یا خارجی،‌با بررسی امکانات چند مدل فر همراه ما باشید.

فر آشپزخانه را می توانیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  1. نوع نصب
  2. نوع سوخت

از نظر نوع نصب، با توجه به دکوراسیون آشپزخانه، تولید کنندگان به تولید انواع فر به صورت رومیزی و توکار روی آوردند.

فر رومیزی همانطور که از نام آن مشخص است، روی کابینت یا میز قرار می گیرد. اما فر توکار در ابعاد استاندارد ۴۵، ۶۰ یا ۹۰ سانتی متری تولید می شود و باید حتما درون کابینت کار گذاشته شود.

دسته بندی دوم انواع فر آشپزخانه بر اساس نوع سوخت مصرفی است. فر گازی قدیمی ترین نوع فر است که تقریبا تولید و استفاده از آن منسوخ شده است. فر برقی به دلیل نوع پخت و کوتاه شدن زمان پخت غذا در آن طرفداران بیشتری دارد.

پخت غذا در فر گازی باعث می شود غذا آبدارتر باشد و این به ذائقه ایرانی نزدیک تر است،‌ اما در فر برقی غذا به صورت ترد تر پخته می شود، این نوع پخت برای طبخ انواع کیک، شیرینی،‌ نان و غذاهای دیگر مفید است.

فر برقی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

حجم فر توکار

انواع فر از نظر حجم داخلی نیز تفاوت هایی دارند،‌ظرفیت فر برقی معمولا بین ۴۰ تا ۷۵ لیتر متفاوت است.

به عنوان مثال فر لتو یکی از انواع فر خارجی موجود در بازار است که در ظرفیت های متفاوتی تولید می شود.

شما می توانید با توجه به نوع استفاده از فر، یک فر برقی با ظرفیت کمتر یا بیشتر را انتخاب کنید.

اکثر مدل های فر برقی ایرانی و خارجی موجود در بازار با ظرفیت حدود ۶۰ لیتر تولید می شوند که این مقدار ظرفیت برای یک خانواده ایرانی بسیار مناسب است.

کاتالیزور در فر برقی چیست و چطور عمل می کند؟

تمیز کردن محفظه داخلی فر آشپزخانه یکی از مهم ترین دغدغه های استفاده کنندگان از آن است. استفاده از روش های غیر اصولی و مواد شوینده برای تمیز کردن فر گاهی ممکن است آسیب جدی به اجزای داخلی آن بزند و فر را بلااستفاده نماید.

بسیاری از تولید کنندگان فر برقی برای راحت تمیز شدن آن امکانت خاصی برای فر در نظر گرفته اند.

  • محفظه داخلی آسان تمیز شو
  • کاتالیزور حرارتی

محفظه آسان تمیز شو

پوشش داخلی فر برقی با استفاده از مواد خاصی تولید شده اند که تمیز کرن آن به راحتی انجام شود، این دیواره ها جنسی دارند که ذرات چربی و غذا روی آن باقی نمی ماند و در اثر حرارت فر آب می شود و در سینی کف فر جمع می شود. شما می توانید به راحتی و تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب محفظه داخلی فر را تمیز نمایید.

تمیز کردن فر با کاتالیزور حرارتی

با استفاده از کاتالیزور حرارتی و با استفاده از بالاترین دمای فر،‌ ذرات باقی مانده از غذا و روغن  با حرارت بالا به خاکستر تبدیل شده و در سینی کف فر جمع می شوند. حال می توانید به راحتی و با یک دستمال نمدار فر را تمیز کنید.

امروزه در اکثر مدل های فر برقی ایرانی نیز به این موضوع توجه ویژه ای شده است. به عنوان مثال با خرید فر بیمکث،‌ می توانید این ویژگی را مشاهده نمایید.

فر برقی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

هنگام خرید فر برقی به چه نکاتی توجه کنیم:

میزان مصرف انرژی دستگاه:

مصرف انرژی موضوع بسیار مهمی است و هنگام خردی لازم است به این موضوع توجه زیادی کنید، ‌اگر فر برقی که خریداری می کنید دارای گرید انرژی A باشد خیال شما از بابت مصرف برق راحت است.

خدمات پس از فروش و گارانتی:

شرکت تولید کننده فر معمولا پس از فروش خدماتی از قبیل نصب رایگان، گارانتی، پاسخگویی به سوالات به صورت تلفنی، ‌تعمیر و تامین لوازم یدکی کالا را بر عهده دارند. معمولا برای فر برقی ایرانی،‌گارانتی توسط شرکت تولید کننده تامین می شود. اما در مورد فر برقی خارجی،‌شرکت وارد کننده فر این کار را بر عهده دارد.

عایق بندی دستگاه:

عایق بندی و جنس دستگاه نیز موضوعی است که در مصرف صحیح آن اهمیت زیادی دارد. استفاده از بدنه عایق و شیشه سه جداره برای درب از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند، همچنین این موضوع باعث می شود بدنه خارجی دستگاه داغ نشود.

تعداد سینی و طبقات فر:

این موضوع اهمیت چندانی برای انتخاب فر ندارد، اما بهتر است کالایی را انتخاب کنید که بیشتر از سه سینی داشته باشد.

ریل تلسکوپی:

مدل های قدیمی فر به گونه ای ساخته شده بودند که قرار دادن سینی و خارج کردن آن کار دشواری بود، این کار حتی می توانست موجب بروز آسیب و سوختگی دست شما شود. استفاده از ریل تلسکوپی در فر توکار باعث شده است این کار به راحتی انجام شود، شما می توانید به راحتی سینی را در جای خود قرر دهید و یا خارج نمایید.

تعداد المنت در فر برقی:

اساس کار فر برقی با استفاده از المنت می باشد،‌در فر برقی المنت ها وظیفه تامین انرژی برق را به انرژی حرارتی بر عهده دارند.

لذا تعداد کافی المنت در بخش های پایین و بالای فر موضوع مهمی است.

برخی از مدل های فر نیز المنت هایی در بخش های کناره دارند.

فر برقی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

قابلیت جدا سازی قطعات داخلی فر:

این موضوع از این لحاظ مهم است که می توانید این قطعات را به آسانی بشویید و مجددا در جای خود قرار دهید.

قفل کودک:

استفاده از قفل کودک در فر توکار ضروری است؟ اگر احتمال می دهید تنظیمات فر توسط شخص دیگری به طور ناخواسته تغییر کند یا نگران باز شدن درب فر توسط کودکتان و آسیب رسیدن به او هستید، حتما اقدام به تهیه مدل هایی از فر توکار برقی نمایید که دارای قفل کودک هستند.

فر آلتون یکی از انواع فر برقی ایرانی است که دارای این آپشن می باشد.

دیدن داخل فر:

این موضوعی است که کمتر کسی به آن توجه می کند، دیدن داخل فر توکار برای این اهمیت دارد که هنگام پخت غذا بتوانیم به راحتی داخل فر را مشاهده نماییم. و یا اگر لامپ درون فر به تعویض نیاز داشته باشد این کار را به آسانی انجام دهیم. البته در اکثر فر های برقی تولید شده در داخل ایران و مدل های خارجی از لامپ LED با نور بیشتر و مصرف کمتر استفاده شده است.

با توجه به توضیحات فوق به این موضوع می رسیم که فر برقی ایرانی بخریم یا خارجی؟

هرچه تعداد امکاناتی که برایتان نام بردیم در فر توکار بیشتر باشد،‌ قیمت آن نیز بالاتر می رود. ویژگی هایی مثل سیستم تمیز کننده، گریل،‌فن کانوکشن و قفل کودک امکاناتی کاربردی هستند که ارزش هزینه بیشتر را دارند.

فر ایرانی با کیفیت مانند فر آلتون و فر بیمکث نیز همه امکانات فوق را دارند، فر لتو نیز یکی از مدل های فر برقی خارجی است که امکانات خوبی دارد. اما به این نکته توجه کنید که قیمت تمام شده فر خارجی با توجه به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت دلار،‌بسیار زیاد شده است.

اگر قصد دارید فر برقی خوب و با کیفیت بخرید اما قیمت فر خارجی با بودجه شما متناسب نیست به سراغ مدل های فر ایرانی بروید.

به گفته کارشناسان این صنعت، مزیت خرید فر ایرانی علاوه بر پرداخت هزینه کم این است که در صورت بروز مشکل امکان تعمیر و یافتن قطعات فر نیز با سهولت بیشتری انجام می شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: