bazarnews

کد خبر: ۸۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در سال ۹۲ تا ۹۷ منفی بوده و اگرچه اتفاقات نسبتا مثبتی هم در این مناطق رخ داده، اما به لحاظ خروجی و عملکردشاهد کارقابل قبولی نیستیم.

سید احسان خاندوزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در آمارهای سال ۹۲ تا ۹۷ منفی بوده است و نسبت واردات به صادرات بسیار بیشتر بوده است و اگرچه اتفاق های نسبتاً مثبتی هم در این مناطق رخ داده، اما به لحاظ خروجی و عملکردها شاهد کارنامه قابل قبولی نیستیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلاح الگوی مناطق آزاد می تواند کمک کند که مناطق آزاد به جای کمک به واردات، اهرمی باشد برای صادرات.
خاندوزی اهمیت زیرساخت را یادآور شد و اظهار داشت: تا وقتی که زیرساخت نباشد و هدفگذاری ها هم صادرات نباشد، نظام مدیریتی مناطق آزاد پاسخگویی ندارند و ثمره آن کار آماری و پرونده های مناسبات ناسالم است.
احمد جمالی هم در این برنامه به سیر کاهش ۴۰ درصدی سرمایه گذاری در جهان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: جذب ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه با توجه به وسعت و حوزه عمل مناطق آزاد، رقم مطلوبی است. سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و در کنار آن سالانه هم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خودمان در مناطق برای توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده ایم .
وی با اشاره به این که سرمایه گذاری بعد از طی زمان و به مرور وارد کشور می شود، افزود: سال گذشته ما بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب داشتیم و بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از آن جذب شده است و امسال هم بیش از ۳ میلیارد دلار مصوب داریم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: