bazarnews

کد خبر: ۸۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مصوبه ای، حق گمرکی واردات گوشی‌های موبایل و تبلت بالای ۶۰۰ یورو را با هدف افزایش درآمد دولت افزایش داد.

افزایش حق گمرکی واردات موبایل؛ خوب یا بد؟

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ گوشی موبایل به عنوان یکی از ابزار‌های تکنولوژی، مدت‌هاست که جای خود را در زندگی مردم دنیا باز کرده و با پیشرفت هر روزه، قابلیت‌های بیشتری را برای مردم ارائه می‌دهد. تلفن‌های همراه، سال‌ها مختص تماس و پیامک بودند و کاربرد آن‌ها عموما در این دو امر خلاصه می‌شد، اما با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند، کارکرد آن‌ها هم تغییر کرد.

اولین گوشی هوشمند را شرکت ال‌جی با عنوان "ال جی KE ۸۵۰ که به ال جی "پرادا" در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه کرد که توانست تحول بنیادین در این صنعت ایجاد کند و مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند؛ به صورتی که ال جی در ۱۸ ماه توانست یک میلیون دستگاه از آن را بفروشد. مدت زمان پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر آنقدر کوتاه شد که مشتریان شاید هر ماه منتظر یک بروزرسانی از طرف کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده گوشی همراه بودند.

افزایش حق گمرکی واردات موبایل؛ خوب یا بد؟

در بین شرکت‌های تولیدکننده موبایل، شرکت اپل که پلتفرم و سیستم عامل منحصر به فرد خود را دارد، شاید به عنوان محبوب‌ترین و با کیفیت‌ترین گوشی‌های موبایل در جهان شناخته می‌شود. کمپانی اپل که علاقه‌ای به ارائه مدل‌های فراوان در رده قیمت‌های مختلف برای انواع مشتریان از نظر درآمد ندارد، در سال‌های اخیر به صورت سالانه یک نمونه جدید از گوشی موبایل را به بازار عرضه می‌کند. آخرین مدل گوشی آیفون، مدل آیفون ۱2 است که بسیار محبوب و البته گران قیمت است.

هر گوشی آیفون 12 در حال حاضر در بازار‌های اینترنتی جهانی با قیمتی بین 870 تا ۱۴۰۰ دلار فروخته می‌شود که اگر آن را با دلار نیمایی (که نرخ تبدیل واردات آن است) در نظر بگیریم، در ایران باید قیمتی بین ۲۱ تا 34 میلیون تومان داشته باشد (که البته در بازار ایران با قیمت‌های بسیار بالاتری به فروش می‌رسد)؛ رقمی که شاید برای خیلی از افراد جامعه دست‌نیافتنی باشد.


افزایش حق گمرکی واردات موبایل؛ خوب یا بد؟افزایش حق گمرکی واردات موبایل؛ خوب یا بد؟

*گوشی‌های گران‌قیمت، مصداق زندگی لاکچری

در کنار آیفون، برند‌های مطرح دیگر در دنیا برای آنکه بتوانند با این برند در میان افراد تقریبا سطح بالای جوامع رقابت داشته باشند، سعی کردند گوشی‌هایی با قابلیت‌های جذاب برای مشتری عرضه کنند. برند‌هایی مانند سامسونگ که در حال حاضر یکی از مدل‌های آن با نام Samsung Galaxy Z Fold۲ جزو گران‎ترین گوشی‌های دنیاست که قابلیت‌های منحصر به فرد و اغوا کننده‌ای دارد که هر کسی در دنیا دوست‌دار خرید آن است.

گوشی‌های با قیمت‌های بالا در ایران هم مخاطبان خاص خود را دارند. یکی از مصادیق زندگی لاکچری در دهک‌های عمدتا ثروتمند جامعه، گوشی‌های موبایل است که این در بین جوانان جایگاه بالاتری دارد. خرید یک گوشی آیفون ۱۱ برای جوانان ایرانی با توجه به قیمت نجومی آن نسبت به سایر مدل‌های گوشی هوشمند در ایران، آنقدر هیجان انگیز است که در شبکه‌های مجازی مایه فخر فروشی شده که نمونه‌های آن را در استوری‌های ایسنتاگرام دیده‌ایم.

*ماجرای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو

واردات گوشی‌های گران قیمت در ایران، به چالشی چند ماهه تبدیل شده است. نخستین بار، خبری مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی‌هایی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ یورو همه را شوکه کرد. انجمن واردات کنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران در اطلاعیه‌ای واردات و ثبت تلفن‌های همراه هوشمند به ارزش بالای سیصد یورو به ایران را ممنوع اعلام کرد. این خبر پس از آن که بی‌بی‌سی فارسی به آن پرداخت، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی و رسانه‌ها به همراه داشت.

ناراحتی و گلایه مردم کار را به اظهار نظر مسئولین در این باره رساند. ابتدا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتی اعلام کرد: "ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو دارای ۳ ایراد جدی است. با رئیس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلال‌ها را مطرح کردم. با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت‌های منابع ارزی، بنا شد این تصمیم بازنگری شود. " این در حالی است که جهرمی هیچ‌گاه اعلام نکرد این سه مشکل جدی چه بوده است!
 
افزایش حق گمرکی واردات موبایل؛ خوب یا بد؟

پس از آن، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وقت وزارت صمت هم که در ابتدا اظهار بی اطلاعی کرده بود، پس از افزایش انتقاد‌ها و به دستور وی،   محدودیت ۳۰۰ یورویی واردات گوشی، تا اطلاع ثانوی حذف شد.

*انتقاد رهبری از واردات گوشی‌های برند اپل

بعد از این کش‌وقوس ها، رهبر انقلاب در دیدار ویدیویی خود با اعضای هیئت دولت در تاریخ دوم شهریورماه ۱۳۹۹، از واردات ۵۰۰ میلیون دلاری گوشی برند آمریکایی (اپل) انتقاد کردند. پس از سخنرانی ایشان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که پس از آن، ارزی برای واردات گوشی‌های اپل تخصیص داده نخواهد شد. همچنین اتحادیه گوشی‌های موبایل و انجمن واردکنندگان موبایل هم از این تصمیم حمایت کرد.

اما آنچه اتفاق افتاد برخلاف دستور رهبری بود. طبق آنچه سامانه همتا (رجیستری موبایل) اعلام کرده، طی هشت ماه ابتدایی سال، ۴۵۰ هزار دستگاه موبایل بالای ۳۰۰ به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار وارد کشور شده که سهم گوشی‌های اپل حدود ۲۸۰ هزار دستگاه به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار بوده است.

اگرچه واردات این گوشی‌ها به صورت رسمی و با تخصیص ارز نیمایی صورت نگرفته و واردکنندگان، گوشی‌های آیفون را از طریق رویه مسافری و با ارز آزاد وارد کشور کردند، اما دولت می‌توانست با عدم رجیستری این برند موبایل، فعالیت آن‌ها را در داخل کشور مختل کند.

*اقدام جدید مجلس، برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، اقدام دیگری را در قبال گوشی‌های لاکچری مصوب کرد. طبق گفته رحیم زارع، سخنگوی این کمیسیون، مصوب شده که حق گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ یورو، از ۶ درصد به ۱۲ درصد افزایش پیدا کند.

افزایش حق گمرکی گرچه می‌تواند روی قیمت این گوشی‌ها تاثیر بگذارد، اما از طرف دیگر، درآمد دولت از واردات کالا‌هایی که بیشتر مصرف آن توسط اقشار پردرآمد جامعه است را هم افزایش خواهد داد.

در سال‌های گذشته علاوه بر این که حق گمرکی فقط ۶ درصد (البته سامانه همتا آن را ۵ درصد اعلام کرده است) بود، دولت این میزان را هم با نرخ تسعیر ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد. گوشی موبایل به صورت رسمی با ارز نیمایی و به صورت مسافری با ارز آزاد وارد می‌شد، اما دولت همه این موارد را با واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌کرد که این مشکل هم در مصوبات کمیسیون تلفیق، مرتفع شد و نرخ تسعیر به نرخ سامانه نیما تغییر یافت.

*نظر کمیسیون تلفیق چیست؟

طبق نظر اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، با توجه به این که ارزبری گوشی‌های بالای ۶۰۰ یورو، حدودا ۲۰ درصد گوشی‌های وارداتی در سال (بیش از ۵۰۰ میلیون دلار) است و ۹۶ درصد از مشتریان بازار به هر دلیلی امکان خرید این گوشی‌ها را ندارند، افزایش حق گمرکی تاثیر زیادی بر بازار نخواهد گذاشت. از آن طرف با بیشتر شدن این حق، درآمد دولت بالاتر خواهد رفت. همچنین معتقدند افرادی که توانایی خرید گوشی مثلا ۲۰ میلیونی را دارند با یکی، دو میلیون افزایش قیمت مشکلی نخواهند داشت.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: