bazarnews

کد خبر: ۸۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با بیان اینکه همکاری‌های تهران و مسکو در ابعاد نظامی، امنیتی، دفاعی و سیاسی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد بر ضرورت تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

گروه بین الملل بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، پیرامون گسترش مناسبات اقتصادی ایران و روسیه گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز به روز در حال ارتقا است بطوریکه در سطح سیاسی مقامات مرتبا دو کشور رفت و آمد می کنند، گفت و گوها انجام می شود و عملا ما دارای اشتراکات بسیار زیادی در حوزه سیاست با فدراسیون روسیه هستیم.

 

ضرورت گسترش مناسبات اقتصادی ایران و روسیه

 

ضرورت گسترش روابط اقتصادی

مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: البته روابط اقتصادی ما در حال گسترش است و موانعی وجود دارد و ما آن موانع را جمع بندی و شناسایی کردیم و کمک می کنیم تا برطرف شود.  

جلالی گفت: البته برخی موانع با سرعت قابل رفع نیست مثلا یکی از موانع در بحث زیرساخت ها و ارتباطات است و اینکه زیرساخت های ارتباط ریلی ما بطور کامل برقرار شود. طبعا زمان می برد. یکی از نقص های ما خط آهن رشت-آستارا است که باید زودتر انجام شود.  

وی خاطرنشان کرد: بخشی از موانع به مسائل پولی و بانکی برمی گردد که در این حوزه هم داریم تلاش می کنیم که همکاری کنیم و با همدیگر به نوعی شریک شویم. البته تحریم ها هم به نوعی موثر است. هم روسها و هم ما تحت تحریم قرار داریم. قبلا پیشنهاد داده بودیم که باشگاه کشورهای تحریمی تاسیس شود.

جلالی گفت: در هر حال مشکلاتی در حوزه روابط ایجاد می کند و ما با این حال تلاش می کنیم تا روابط اقتصادی دو کشور گسترش پیدا کند.  

 

روسیه ظرفیتی بزرگ برای رونق اقتصادی ایران  

جلالی با بیان اینکه روسیه کشوری است که ۲۷۰- ۲۸۰ میلیارد دلار واردات سالانه دارد و بخش زیادی از این واردات، واردات محصولات غذایی مثل صیفی جات، سبزیجات، میوه و خشکبار و خرما است، اظهار داشت: بسیاری از این محصولات در ایران تولید می شود و در این عرصه ما حرف زیادی برای گفتن داریم.  

وی افزود: اما متاسفانه این اتفاق به شکل کامل نیفتاده است و متقابلا آنچه که روسها به ایران صادر می کنند در مقابل حجم ظرفیت اقتصادی روسیه خیلی زیاد نیست. مثلا اگر تجارت خارجی روسیه را درنظر بگیریم برای سال ۲۰۲۰ آمار آن هنوز اعلام نشده است اما در سال ۲۰۱۹ حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که از این میزان، سهم روسیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و اندی دلار است و سهم جمهوری اسلامی ایران هم حدود ۵۲۰ میلیون دلار است.   

سفیر ایران در پایان تصریح کرد: این حجم تجارت آن چیزی نیست که بتوان در مورد آن خیلی سخن گفت و باید بتواند در سالهای آینده افزایش خوبی بیابد.  

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: