bazarnews

کد خبر: ۸۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: تغذیه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت باروری است که متاسفانه در جامعه کمتر به آن توجه می‌شود.

مهسا مهاجری اظهار کرد: بررسی نتایج حاصل از مشاوره‌های انجام گرفته در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل، عادات نادرست غذایی از جمله مصرف کمتر از میزان توصیه شده گروه غذایی لبنیات، میوه و سبزیجات تازه، دانه‌های روغنی، آجیل و غذای دریایی و مصرف بالای غذاهایی با شاخص گلاسمیک بالا را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در باروری و ناباروری دارند، اظهار کرد: با توجه به نقش مهم کلسیم در بهبود اسپرماتوژنز، افزایش تحرک اسپرم و فعالیت آکروزومی سالم، مصرف کم لبنیات می‌تواند یکی از علل ناباروری مردان باشد.

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزیجات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت باروری هستند، افزود: رژیم غذایی غنی از این مواد غذایی که امروزه ثابت شده مصرف کافی این مواد در پیشگیری و درمان ناباروری موثر است، می‌تواند قدرت آنتی‌اکسیدانی موجود در اسپرم‌ را افزایش دهد.

مهاجری با بیان اینکه اسید فولیک از مواد مغذی لازم و مهم در سلامت باروری در زنان و مردان می‌باشد، یادآور شد: با توجه به اینکه سطح بالای هموسیستین سرمی منجر به سقط‌های مکرر و کاهش میزان موفقیت باروری در زوجین می‌شود لذا لازم است از این مکمل غذایی به عنوان کاهنده اسید آمینه غیر پروتئینی در برنامه غذایی استفاده شود.

وی یادآور شد: اسید فولیک در اسپرماتوژنز و تولید تخمک سالم نقش مهمی دارد به همین خاطر مصرف ناکافی از منابع غذایی حاوی این مکمل می‌تواند منجر به اختلال در روند باروری شود.

این مشاور تغذیه افزود: دانه‌های روغنی و آجیل‌ها حاوی مقادیر مناسبی از ویتامینE، آنتی اکسیدان‌ها و سلنیوم می‌باشند که  این مواد در تولید هورمون‌های تولید مثل، سلامت تخمک و اسپرم نقش مهمی دارند و کمبود مصرف آن قدرت باروری را در زوجین کاهش می‌دهد.

مهاجری با بیان اینکه منابع غذایی دریایی حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا-3 است، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد این مواد بخش مهمی از ترکیبات بیضه و غشای سلولی اسپرم را تشکیل می‌دهد و کمبود آن تحرک اسپرم را مختل می‌کند به همین خاطر مصرف کم غذاهای دریایی یکی دیگر از عوامل کاهش قدرت باروری است.

منبع : ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: