bazarnews

کد خبر: ۸۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
براساس اظهارات مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۱۰۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر کشور ۸۹ درصد ارزش افزوده، ۸۴ درصد اشتغال و ۹۴ درصد صادرات را در دست دارند.

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش شرکت‌های برتر ایران اظهار کرد: در گذشده اعتقاد بر این بود که باید صنعت و دانشگاه با هم ارتباط داشته باشد در حالی که در کشور‌های توسعه یافته دولت، دانشگاه و صنعت را در هم تنیده می‌دانند

او با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار بیان کرد: نکته مهمی که در حال حاضر مطرح است آینده کسب‌وکار‌های دیجیتالی است. شرکت‌های بزرگ باید به سمت تحولات دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم حرکت کنند. ذهن اغلب ما به سمت it و ict متمرکز می‌شود در حالی که تحول در تکنولوژی نخواهد بود بلکه تحول درتفکر دیجیتال است.

کیانی گفت: در طبقه بندی ۱۰ شرکت برتر صنعتی فرآورده‌های نفتی ۴ شرکت، خودرو و قطعات خودرو ۲ شرکت، نیرو ۲ شرکت وجود دارد. انتخاب ۴ شرکت نفتی در حالی بود که در فروش نفت رشد منفی داشتیم، بسیاری از شواهد نشان از دور شدن از سوخت‌های فسیلی است.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ورود کسب‌وکار‌های حوزه مالی در رقابت برای رتبه بندی گفت: عوامل موفقیت شرکت‌های برتر در این فهرست پایان دادن داوطلبانه به عمر یک محصول و یک خدمت است. برخورد درست با یک محصول و خدمت قدیمی بعد از دوره اوج و بلوغ یا شرکت‌ها را از فعالیت باز نگه داشته یا دوره اوج جدیدی را برای شرکت رقم بزند.

او ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها توانستند با استفاده از پاندومی کرونا، تهدید را به فرصت تبدیل کرده و نهایت استفاده را از ان ببرند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله آمازون با تعریف روش‌ها و راهکار‌های جدید نهایت استفاده را از این موضوع داشتند. دو نوع نو‌آوری وجود دارد که یکی رادیکال و دیگری تدریجی است.

امروز محصولات سنتی با تلفیق شدن با نوآوری به محصول و خدمت جدیدی تبدیل شده و در سطح جهانی نوع جدیدی از نوآوری را تعریف کردند.


بیشتربخوانید:اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نخواهد رفت


کیانی تشریح کرد: ادغام و اکتساب از جمله عوامل موثر در انتخاب بود. همکاری در حین رقابت از جمله اقدامات مهمی است که امروزه به یک علم تبدیل شده تا علی رغم حفظ مزیت‌های رقابتی و به کارگیری دانش فنی نهایت همکاری را با هم داشته باشند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهمیت خروج از مسیر‌های کهنه و ایجاد مسیر‌های جدید، گفت: قطعا اگر شرکت‌ها مسیر درستی را انتخاب نکنند در حدود ۱۰ سال از گردانه تولید خارج خواهند شد. انقلاب صنعتی چهارم شامل بلاکچین، اینترنت اشیا، دیتا ماینینگ، رایانش ابری، واقعیت مجازی، حمل و نقل و صنایع هوشمند خواهد بود.

شرکت‌هایی که به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت نکنند از چرخه صنعتی خارج خواهند شد. در سال‌های اخیر متناسب با نامگذاری سال شاخص‌ها را تغییر دادیم. امروز اطلاعات راهکار خلق ارزش است.

او با اشاره به انجام رتبه بندی در کشور‌های مختلف بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۱۰۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر کشور ۸۹ درصد ارزش افزوده، ۸۴ درصد اشتغال و ۹۴ درصد صادرات را در دست دارند و این نصان می‌دهد داشتن شرکت بزرگ باعث توسعه صنعتی می‌شود و همان دلیلی بود که سازمان‌های توسعه‌ای را در دهه ۴۰ ایجاد کرد.

کیانی تصریح کرد: در رشته صنعت پتروشیمی شرکت خلیج فارس رتبه یک، پالایش بندرعباس رتبه دو، سرمایه گذاری غدیر رتبه ۳، فولاد مبارکه رتبه ۴، گسترش نفت و گاز پارسان رتبه ۵ را به دست اوردند. در مقایسه با ترکیه و هند فروش شرکت‌های بسیار کم‌تر بوده است. هم در مباحث کلان و هم در مباحث خرد نیاز به توجه و بهبود شرایط حاکمیتی و عملکرد بنگاه‌ها وجود دارد.

اقتصاد24/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: