bazarnews

کد خبر: ۸۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
معاون توسعه و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳۵ درصد اکسیژن سازها در نظام سلامت فقط در سال جاری ایجاد شده و ۶۵ درصد تخت‌های موجود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و ۳۵ درصد آن فقط در سال گذشته و امسال به مجموعه بیمارستان‌های کشور اضافه شده است.

سید کامل تقوی نژاد روز پنجشنبه در هجدهمین آیین پویش ره سلامت و مراسم افتتاح پروژه ICERP و تجهیزات و ملزومات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در یک سالگی وقوع بیماری کرونا قرار داریم. وقوع این بیماری چالش‌های بزرگی برای نظام سلامت ایجاد کرد، ولی یکی از ویژگی‌های این دوره استفاده از منابع داخلی و بین المللی برای تجهیز مراکز و بهبود نظام پرداخت و جذب نیروی انسانی بود.

وی ادامه داد: کارهایی که برای توسعه زیرساخت‌ها در حال انجام است به شکلی پیش رفته که هر ماه ۱۴۰۰ تخت افتتاح می‌شود و این از افتخارات نظام سلامت است.

معاون وزیر بهداشت گفت: تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی تامین شده و شرکت‌های دانش بنیان رشد کرده و برای اولین بار خرید تضمینی از شرکت‌های دانش بنیان انجام شد و ۴ هزار ونتیلاتور در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت.

تقوی نژاد اظهار کرد: از منابع بانک جهانی در دوران کرونا نیز استفاده شد که این منابع از چند جهت اهمیت داشت. با وجود پرداخت حق عضویت به بانک جهانی، بیش از ۱۵ سال از آخرین منابع در اختیار گرفته ایران می‌گذرد. دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری بدون هزینه‌های سربار اگرچه در مقیاس کلان و منابع این دوران از سوی دولت اختصاص یافته عدد کوچکی است، اما به هر میزان که بتوان برای خدمات رسانی استفاده کرد قابل توجه است.

وی افزود: وام از بانک جهانی در شرایط تحریم دریافت شد که با سازوکار سه جانبه از ظرفیت‌های سازمان جهانی بهداشت استفاده شده است. همواره تلاش می‌کنیم استانداردهای مورد استفاده را با بهترین استانداردها منطبق کنیم که تجربه‌ای برای نظام سلامت به همراه داشت.

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: در کنار وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، همکاری مناسبی با گمرک و سازمان انرژی اتمی برای معافیت از عوارض و ترخیص از گمرک داشتیم.

تقوی نژاد اظهار داشت: از محل وام ۴۲.۵ میلیون یورویی از بانک جهانی، حدود ۲۲.۷ میلیون یورو برای خرید تجهیزات مراکز درمانی و ۱۹.۸ میلیون یورو برای تجهیزات مراکز بهداشتی هزینه شده است. همه تجهیزات درمانی و آزمایشگاهی وارد و از گمرک ترخیص شده و بخش قابل توجهی نصب و عملیاتی شده و بخشی در حال طی کردن فرآیند است. در مجموع ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز آزمایشگاهی از این تجهیزات و لوازم استفاده می‌کنند.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: