bazarnews

کد خبر: ۸۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
منابع شرکت‌های سرمایه گذاری در حال حاضر بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان است که اگر این منابع در اختیار هیئت مدیره توانمند قرار بگیرد، می‌توانند سود دهی شرکت و به تناسب آن سوددهی سهامداران را بالا ببرند.
گروه کار و تعاون بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ واقف بهروزی، معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران، پیرامون ۲۰ اسفند روز مجمع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در گفت و گو با رادیو اقتصاد گفت: بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور را در ۲۰ اسفند برگزار خواهیم کرد؛ یعنی ۳۰ میلیون سهامداری که سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هستند می‌توانند ۳۰ اسفند در مجمع شرکت‌های سرمایه گذاری شرکت کرده و اعضای هیئت مدیره را انتخاب کنند.
 
 
ب

۴۹ میلیون سهامدار عدالت داریم

وی پیرامون تعداد مشمولان سهام عدالت گفت: کلا ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت داریم که تا اردیبهشت ماه به آن‌ها فرصت داده شد که برای مدیریت سهام شان روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنند. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند ۱۹ میلیون نفرند که خودشان می‌توانند سهام شان را مدیریت کنند فلذا مورد بحث ما نیستند. ۳۰ میلیون سهامدار باقی ماندند که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند. یعنی به جایی که خودشان بروند بر سهام نظارت کنند، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت این سهامداران را مدیریت خواهند کرد.

شرایط حضور در هیئت مدیره صندوق سرمایه گذاری استانی چیست؟

این کارشناس اقتصادی پیرامون شرایط عضویت در صندوق‌های سرمایه گذاری گفت: در بورس آیین نامه تعیین صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهاد‌های مالی وجود دارد که بر اساس آن افراد با توجه به مدرک تحصیلی، سابقه و تخصص امتیاز لازم را اگر کسب کنند می‌توانند نامزد شوند و عضو هیئت مدیره بشوند. مدرک تحصیلی حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی است البته به تناسب آن هرچه مدرک بالاتر و تخصصی‌تر شود و ارتباط آن با رشته‌های مالی و تخصصی اقتصادی و حسابداری احراز شود، امتیاز بیشتری کسب می‌شود. ولی این به منزله این نیست که مدرک تحصیلی لیسانس یا یک رشته نامرتبط است نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. اوهم می‌تواند شرکت کند و ممکن است تجربه بالاتری داشته باشد و بتواند امتیازات لازم را کسب کند. اگر افراد این تجربه و صلاحیت را در خودشان می‌بینند و تجربه مدیریت در شرکت‌ها و فعالیت در بازار سرمایه را دارند حتما در این انتخابات کاندیدا کنند.

وی افزود: مرجع حضور و کاندیداتوری سامانه ستان به نشانی setan.seo.ir می‌باشد. محدودیت سنی برای خانم و آقا بودن وجود دارد، انتخابات یکساله است و فرصت ثبت نام تا ۱۰ اسفند می‌باشد.

ثبت نام در سجام؛ شرط شرکت در مجمع سالیانه

معاون اقتصادی اداره اقتصاد و دارایی استان تهران پیرامون جزئیات برگزاری مجمع گفت: مردم برای اینکه تکلیفشان مشخص بشود که سهام عدالت دارند یا خیر حتما به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و با وارد کردن کدملی و مشخصات را که وارد کردند مشخص می‌شود که سهامدار هستند یا خیر. اگر سهام دار باشند و روش مستقیم را انتخاب نکرده باشند می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام و ثبت نام، برگ احراز هویت را تکمیل کنند و تا زمانی که در سامانه سجام ثبت نام نکنند نمی‌توانند در مجمع شرکت کنند.

وی افزود: کسانی که سهام دار غیر مستقیم هستند و به نوعی سهام دار شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی هستند انتخاب آن‌ها مشخص است که چه قدر سود دریافت کنند، یعنی ممکن است ما در استان تهران انتخابی داشته باشیم و استان دیگر یک انتخاب دیگر.

هرچه هیئت مدیره صندوق قوی‌تر باشد، سود دهی بیشتر می‌شود

بهروزی پیرامون اهمیت مجمع به سهامداران توصیه کرد: تفاوت افراد توانمند در هیئت مدیره در سودهی شرکت‌های سرمایه گزاری اثرگذاری مستقیم دارد یعنی ممکن است یک جایی سود دهی بالا باشد و جایی سود دهی پایین باشد و لذا دقت ما در انتخابات و مشارکت ما در انتخاب افراد واجد شرایط بسیار تعیین کننده است در سود دهی سهام شرکت‌های سرمایه گذاری.

وی تاکید داشت: تا اینجای کار سود یکسان به همه پرداخت می‌شده و شرکت‌ها نقش مستقیم در تعیین سود نداشتند و تعیین این مبلغ طی فرآیندی که تصویب شده در اختیار دولت بود. اما از اکنون به بعد آزادسازی صورت می‌گیرد، به عنوان نمونه شرکت سرمایه گذاری استان تهران حدود ۳ میلیون نفر عضو دارد که این تعداد سهامدار مستقیما در سود دهی شریک هستند. هیئت مدیره تعیین می‌کند یک شرکت چه قدر سود ده باشد چرا که منابع و مدیریت آن در اختیار هیئت مدیره است. منابع شرکت در حال حاضر بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان است که اگر این منابع در اختیار هیئت مدیره توانمند قرار بگیرد که بدانند کجا سرمایه گذاری کنند، می‌توانند سود دهی شرکت و به تناسب آن سوددهی سهامداران را بالا ببرند.

بهروزی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ فرآیند و برنامه‌ای برای واگذاری سهام عدالت جدید وجود ندارد و قانونی در این زمینه تصویب و ابلاغ نشده است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: