bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از باغداران خواست تا با توجه به بارش برف طی دو روز گذشته و کاهش دما و یخبندان طی روزهای آینده به توصیه های لازم برای جلوگیری از خسارت سرما و یخ زدگی درختان توجه کرده و اقدامات لازم را برای این امر انجام دهند.

مسعود الماسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد دود در باغات را  برایپیشگیری از سرما زدگی درختان عنوان کرد و افزود: در شب هایی که احتمال سرما زیاد است با سوزاندن کاه و کلش، فضولات دامی و سرشاخه های هرس شده و ایجاد دود در هوای باز ضمن اینکه ذرات معلق در هوا را افزایش می دهد موجب حفظ دمای باغ می شود.

وی با بیان اینکه پوشاندن درختان با استفاده از پلاستیک سیاه یکی دیگر از راه های جلوگیری از سرمازدگی است، عنوان کرد : پلاستیک سیاه موجب می شود تا در جریان روز شعاع ها نور خورشید و گرم هوا را جذب کرده و در شب درختان را گرم نگه دارد.

الماسی حفاظت درختان از طریق پاشیدن آب روی شکوفه درختان با استفاده از روش آبیاری بارانی و غرقاب کردن زمین باغ در زمان احتمال وقوع یخبندان را از دیگر راه های پیشگیری از سرمازدگی عنوان کرد و گفت: غرقاب کردن باید در سطح باغ بوده و ترجیحا با آب چشمه و قنات قبل از وقوع یخ زدگی انجام شود.

وی ادامه داد : برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان تنه نهال ها باید با کاه و کلش، فوم و یا گونی بسته شود ضمن اینکه برای نهال های جوان "یک تا سه ساله" در شب های یخبندان باید از پوشش پلاستیکی برای تاج درخت استفاده شود.

استان گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است. برنج، چای، زیتون و بادام زمینی از عمده محصولات کشاورزی گیلان است.

برچسب ها: باغدار ، باغ ، سرما
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: