bazarnews

کد خبر: ۹۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
تلاش گروه‌های مختلف پزشکی در سرتاسر دنیا برای ساخت واکسن موثر علیه کرونا همچنان ادامه دارد و این روزها می‌توانیم خبرهای خوبی درباره تولید و تزریق پادزهر این ویروس مرگبار بشنویم.

از زمان ظهور ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹، این بیماری همه‌گیر بخش اعظمی از تحقیقات پزشکی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است. اما SARS-coV-2 تنها ویروسی نیست که در قرن جاری ظهور کرده است. اولین مورد آن در سال ۲۰۰۲ بوده و به شیوع سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) منجر شد.

دومین مورد آن، شیوع MERS-CoV بود که بیماری MERS را ایجاد کرد. این ویروس در نوامبر ۲۰۱۲ شناسایی شد. گرچه SARS-coV-2 با سرعت و سهولت بیشتری سرایت پیدا میکند اما قدرت مرگ‌ومیر در MERS بیشتر است. ویروس عامل MERS حدود یک سوم افراد مبتلا را از بین می برد.

از سال ۲۰۱۲، محققان در تلاشند درمان‌های MERS را هرچه بیشتر و بهتر توسعه دهند. در مطالعه جدیدی که محققان به سرپرستی دکتر Sumathi Sivapalasingam  در یک مرکز داروسازی انجام دادند،  توانایی دو آنتی بادی مونوکلونال را برای جلوگیری و درمان MERS در موش‌ها آزمایش کردند. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال مشابه آنتی بادی هایی هستند که بدن برای مقابله با عفونت‌ها تولید می کند اما در عوض طراحی و تولید می شوند.

دو آنتی بادی آزمایش شده در این مطالعه با نام‌های REGN3048 و REGN3051  به پروتئین سطح MERS-CoV متصل می شوند. مانند SARS-CoV-2، MERS-CoV از پروتئین سنبله‌ای خود برای اتصال و ورود به سلولهای انسانی استفاده می کند. نتایج این تحقیقات در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ در نشریه بیماری‌های عفونی منتشر شد.

 تیم تحقیق ابتدا یکی از آنتی بادی‌ها یا ترکیبی از آنها را به موش هایی که برای ایجاد هدف انسانی با سنبله MERS-CoV مهندسی شده بودند، تزریق کرد. ترکیبی از دو آنتی بادی حتی در جلوگیری از عفونت موثرتر بود. این دو وقتی با هم تجویز شوند تا دو روز پس از آلودگی، هیچ ویروسی در موش‌ها قابل تشخیص نیست. این ترکیب همچنین از آسیب ریه‌ها جلوگیری کرد.

محققان در مرحله بعدی آزمایشات ایمنی، درمان ترکیبی را در انسان انجام دادند. ۴۸ نفر از افراد سالم آنتی بادی را طی شش دوز به تدریج دریافت کردند. هیچ عارضه جانبی جدی در هر مرحله مشاهده نشد. تنها یک داوطلب دچار خارش شدید و بثورات پوستی شد که آنهم با درمان رفع گردید.

دانشمندان اکنون به این نتیجه رسیده اند که درمان های  تولید شده و توسعه یافته برای MERS‌می‌تواند تا حد زیادی به درمان کرونا و تولید واکسن آن کمک کند. این امر چنانچه در آینده نزدیک محقق شود روزنه امید بزرگی برای پایان همه‌گیری کووید۱۹ و بازگشت جهان به زندگی معمول خواهد بود.

منبع: National Institutes of health/ مارس ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

برچسب ها: کرونا ، بیماری کرونا ، MERS
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: