bazarnews

کد خبر: ۹۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
ایران اکونومیست-خانکه گفت: بحران شیوع کرونا در کشور بار دیگر از کنترل خارج شده و بررسی ابعاد اجتماعی و روانی این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ در نشست خبری سلامت اجتماعی که امروز ۲۲ فروردین در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: بحران شیوع کرونا در کشور بار دیگر از کنترل خارج شده است و تجربه یک سال گذشته مواجهه با این ویروس در ایران و سایر کشور‌ها از فراز و فرود ابتلا به این بیماری و میزان مرگ و میر ناشی از آن، نشان داد که تاثیرات ابعاد اجتماعی و روانی این موضوع بر مدیریت و کنترل بیماری کرونا در ایران و دیگر کشور‌های جهان، بسیار حائز اهمیت است.

خانکه افزود: این شواهد از قبل وجود داشت که با پیک چهارم مواجه خواهیم شد. طبق گفته‌های دیروز رییس جمهور ۵ عامل باعث ایجاد پیک جدید کرونا در کشور شد و به طور کلی عواملی که باعث ایجاد پیک‌های جدید ویروس در دنیا می‌شوند، اجتماعی هستند.

او ادامه داد: از نظر پزشکی نسبتا این ویروس شناخته و بررسی شده است و تقریبا یک الگوی مشخص در اپیدمی‌ها وجود دارد، اما عوامل اجتماعی کنترل سختی دارد.

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ بیان کرد: افرادی که دسترسی کمی به خدمات سلامت دارند، افرادی که جزو اقشار محروم جامعه هستند و افرادی که سواد پزشکی اندکی دارند و از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند بیشتر درگیر بیماری و اپیدمی کرونا هستند.

خانکه گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که از ۳۰ سال پیش ۸ مرکز تحقیقات تخصصی دارد به دستور وزیر بهداشت از ۲۸ اسفند مسئولیت رصد خانه سلامت اجتماعی را برعهده گرفته است. این رصدخانه، ۴ محور اصلی را پیگیری می‌کند. اول محور واکسیناسیون، دوم بررسی تاثیر عوامل اجتماعی روی مرگ و میر، سوم تاثیر کلی کووید بر سلامت اجتماعی و چهارم تولید شواهد علمی از کووید ۱۹.

او بیان کرد: بیشترین عوامل گسترش کووید عوامل اجتماعی هستند و بررسی شواهد و عوامل اجتماعی موثر بر اپیدمی از اصلی‌ترین وظایف رصدخانه است. در همه کشور‌ها برنامه‌های حمایت از اقشار آسیب پذیر، از اصلی‌ترین برنامه‌های دولتی است که به کمک دولت و بسیج در کشور شاهد آن بودیم.

خانکه گفت: مدیریت عوامل اجتماعی نقش بسیار مهمی در کنترل اپیدمی ویروس دارد و در کشور‌هایی که جنبه‌های اجتماعی قطع زنجیره انتقال ویروس رعایت نمی‌شود، علاوه بر عوارض ویروس شاهد اتفاقات سنگین تری در آینده‌ اجتماع خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: