bazarnews

کد خبر: ۹۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: خشکسالی و شرایط اقلیمی حاکم بر شمال استان اردبیل در منطقه مغان، مزارع غلات دیم شهرستان‌های بیله‌سوار و به ویژه گرمی را تهدید می‌کند.

خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در بازدید از مزارع دیم و آبی شمال استان اردبیل در منطقه مغان افزود: در سال زراعی جاری شاهد بارندگی کمتری در منطقه هستیم و علاوه بر این، دمای هوا و وزش باد گرم موسوم به گرمیج، مزارع منطقه را با تنش جدی کاهش رطوبت و خطر خشکیدگی مواجه کرده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال زراعی جاری در ۲ شهرستان گرمی و بیله‌سوار حدود ۱۲۰ هزار هکتار به صورت دیم به کشت غلات از جمله گندم و جو و نیز حبوبات از نوع عدس اختصاص یافته است که اکنون خشکسالی بخش اعظمی از این مزارع را تهدید می‌کند.

امور آب استان اردبیل چند روز اعلام کرد که بارندگی در استان اردبیل در سال آبی جاری ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اداره کل هواشناسی استان نیز اعلام کرد که در فروردین ماه امسال علاوه بر وزش شدید و مستمر باد گرم موسوم به گرمیج، متوسط دمای استان سه درجه بیشتر از میانگین هر سال بوده است.

امسال کاهش بارندگی و دمای بالای هوا و نیز وزش مستمر باد گرم، شرایط خشکسالی را بر مزارع دیم به خصوص در شمال استان اردبیل حاکم کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه بیان کرد: در سال زراعی جاری، ۳۹۹ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی این استان به زیر کشت گندم و جو رفته و در حال حاضر وضعیت مزارع آبی مطلوب است اما شرایط مزارع دیم استان رضایت بخش نیست.

وی اظهار کرد: اگر در چند روز آینده بارندگی کافی اتفاق نیفتد خسارت ناشی از تنش آبی و خشکسالی در منطقه زیاد خواهد بود.

نیکشاد خواستار مراقبت جدی از مزارع گندم و جو در مرحله رشد و اقدام هوشمندانه برای تغذیه گیاهی این ۲ محصول شد و با اشاره به لزوم فعالیت مستمر شبکه‌های مراقبت مزارع گفت: فعالیت جدی شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی، پایش و ردیابی منظم عوامل خسارت‌زا و مدیریت به موقع این عوامل در صورت مشاهده علائم آلودگی، رصد بیماری و مدیریت و کنترل آنها ضروری است.

وی در ادامه در جریان بازدید از مزارع کلزای منطقه مغان با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی برای کشور افزود: امسال پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت محصول کلزا رفته و سطح سبز و عاری بودن مزارع این محصول از علف‌های هرز در وضعیت مطلوب قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص وضعیت مزارع سیر و چغندر قند پائیزه در منطقه مغان نیز بیان کرد: در سال جاری یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اردبیل زیر کشت محصول سیر رفته و خوشبختانه امسال هم بازار بسیار خوبی برای این محصول پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به کشت چغندر قند پاییزه در ۲ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی زراعی شمال استان اردبیل در منطقه مغان گفت: کشت چغندر قند بهاره نیز در منطقه مغان و در دشت اردبیل و مشکین‌شهر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت این محصول به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

اراضی زراعی استان به مساحت ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

امسال گندم در ۲۹۹ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود که در صورت مساعد بودن شرایط بارندگی، ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

محصول گندم با حدود ۲۹۹ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: