bazarnews

کد خبر: ۹۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
هواشناسی مازندران با استناد به گزارش پیش‌بینی فصلی پژوهشگاه اقلیم شناسی کشور، از کاهش بارندگی بهاری در استان خبر داد و خواستار مدیریت منابع آب بویژه در بخش کشاورزی شد.

طبق گزارش پژوهشگاه اقلیم شناسی هواشناسی کشور، میزان بارندگی مازندران در ماه فروردین سال جاری تنها ۱۸ میلی متر بوده که در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۶۴ درصد کاهش را نشان می دهد. میانگین بارندگی دوره آماری بلندمدت ماه فروردین نیز در مازندران ۵۱ میلی متر بود.

اگر چه در این گزارش میزان بارندگی فروردین امسال با سال ۹۹ مقایسه نشده است، ولی طبق گزارش هواشناسی مازندران، فروردین ماه پارسال ۱۰۰.۳ میلی متر باران در استان بارید که ۵.۵ برابر بارندگی سال جاری است. به عبارتی میزان بارندگی فروردین ماه امسال مازندران نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۸۲ درصد کاهش دارد.

طبق گزارش پژوهشگاه اقلیم شناسی هواشناسی کشور ، همچنین میزان بارندگی سال زراعی جاری در مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کاهش دارد. میزان کاهش نسبت به میانگین دوره آماری بلند مدت هم ۲۲ درصد اعلام شده است و در مجموع از اول مهر ۹۹ که سال زراعی جدید شروع شد تا پایان فروردین ماه امسال ۳۵۴ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد. 

گذشته از کاهش بارندگی که خود گویای متاثر شدن منابع آبی استان بویژه در بخش کشاورزی طی بهار سال جاری است ، گزارش پژوهشگاه اقلیم شناسی نشان می دهد که دمای هوای مازندران هم در سه ماهه بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته و دوره آماری گرم تر می شود.

براساس این گزارش ، میانگین دمای هوای مازندران طی فروردین ماه امسال ۱۲.۴ درجه سانتی گراد بالای صفر بود که نسبت به فروردین سال گذشته تقریبا ۱.۵ درجه و نسبت به فروردین بلندمدت دوره آماری هم ۲.۶ درجه افزایش داشته است.

افزایش دمای هوا به معنای تشدید خشکسالی است چرا که دمای هوا نه تنها بر میزان تبخیر آب تاثیر دارد ، بلکه نیاز آبی را هم در بخش های مختلف بویژه کشاورزی افزایش می دهد.

ادامه کم بارشی در بهار 

پژوهشگاه اقلیم شناسی هواشناسی کشور علاوه بر ارزیابی بارندگی ماه‌های گذشته، در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که میزان بارندگی مازندران در ماه اردیبهشت و خرداد هم کمتر از سال گذشته و دوره بلندمدت آماری خواهد بود.

طبق این پیش‌بینی، میزان بارندگی در مازندران طی ماه اردیبهشت و خرداد امسال کمتر از حد نرمال خواهد بود و حتی در ماه تیر و نخستین ماه فصل تابستان هم احتمال کمی برای رسیدن بارندگی به حد نرمال وجود دارد.

میزان دمای هوای مازندران هم طی ۲ ماهه باقی مانده از فصل بهار در حد عادی یا یک درجه بیشتر از حدعادی پیش بینی شده است که به معنای سپری شدن بهار خشک برای کشاورزان مازندرانی است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: