bazarnews

کد خبر: ۹۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اهمیت و پتانسیل تجارت بین المللی با دیگر کشور خاطر نشان ساخت: دولت آینده برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور با یک برنامه کلان اقتصادی مسیر صادرات و واردات را هموار سازد.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛  «علی شریعتی» عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال  اقتصادی بخش خصوصی در گفتگوی خود با بخش «ویژه‌نامه اقتصادی انتخابات 1400» بازارنیوز به وضعیت مبادلات تجاری ایران در مقطع فعلی اشاره و در تشریح این موضوع اظهار کرد: مبادلات تجاری در قالب صادرات و واردات همواره می‌تواند پویایی اقتصاد یک کشور را به همراه داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی افزود: به تناسب چنین وضعیتی، گسترش و رونق فضای مبادلات تجاری می‌تواند قسمتی از بار سنگین اقتصاد کشور را را بکاهد. فلسفه و دلیل اصلی صادرات و واردات این است که یک فعال اقتصادی بخش خصوصی بتواند با این گونه فعالیت‌ها ۲ هدف اساسی را برای اقتصاد کشور تحقق ببخشد.

وی اذعان کرد: به واسطه رونق صادرات، در مرحله نخست منابع ارزی بدست می‌آید که یک تاجر می‌تواند بخشی از کالا‌هایی که به دلیل شرایط اقلیمی و تکنولوژی در کشور تولید نمی‌شود را در بازار عرضه کند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان ساخت: در مرحله دوم با گسترش درآمد‌های صادراتی یقینا منابع ارزی کشور نیز افزایش یافته و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که بازار ارز نیز به یک نقطه تعادل با ثباتی برسد چرا که در ایام کرونا شاهد آن بودیم که با کاهش صادرات، بازار ارز دستخوش نوساناتی شد.


*تجارت جاده‌ای دو طرفه در فضای اقتصادی

 شریعتی با تاکید بر دو طرفه بودن حوزه تجارت، تصریح کرد:  در حوزه اقتصاد و تجارت بین المللی بخش خصوصی همواره موظف است نقاط ضعف بازار اقتصادی کشور خود را تامین کند. مقامات هر کشوری موظف هستند کالا‌هایی را که به دلیل شرایط اقلیمی و دیگر موارد نمی‌تواند تولید کنند را در قالب واردات در بازار عرضه کرده و یک تعادل نسبی را به واسطه چنین اقدامی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: ما باید با دنیا آشتی کنیم و با بسیاری از کشور‌ها و به ویژه کشور‌های همسایه وارد یک سلسله روابط اقتصادی درهم تنیده و پیچیده شویم.


*گسترش روابط اقتصادی ماموریت دولت جدید در قالب توافقنامه‌های منطقه‌ای

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به رهبر انقلاب مبنی بقربانی تروریسم اقتصادی بودن ایران، تصریح کرد: اکنون کشور ما را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌اند و به این دلیل، بسیاری از مبادلات تجاری ما تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

وی خاطر نشان ساخت: ما باید برای اثبات حقانیت خود در بسیاری از توافقنامه و پیمان‌های منطقه عضو شده و فعالیت اقتصادی خود را گسترش دهیم و دولت به عنوان عامل اجرایی موظف است این مسیر را هموار سازد.

 شریعتی تاکید کرد: سیاست انزوا نمی‌تواند همه مشکلات اقتصادی کشور را سامان ببخشد؛ چرا که به تناسب وضعیت جغرافیایی و اقتصادی کشور و رقابت‌های موجود در منطقه و یا حتی جهان، این امکان وجود دارد که در بلند مدت، بسیاری از بازار‌های اقتصادی خود را در دیگر کشورها از دست بدهیم.

*دولت حامی صادرات باشد نه مانع

 شریعتی با انتقاد از سیاست‎‌های غلط دولت فعلی در ممنوعیت صادرات برخی اقلام کالایی، اظهار کرد: در مقاطعی به دلیل برخی از نوسانات سنگین در بازار‌هایی نظیر مرغ و گوشت و یا حتی محصولات کشاورزی، دولت اجازه صادرات این گونه کالا‌ها را ممنوع اعلام کرد. این نکته به خوبی نشان دهنده این است که تاکنون دولت فاقد یک برنامه کلان اقتصادی بوده و همین امر  اثرات منفی خود را در بلند مدت نشان می‌دهد.

 وی ادامه داد: اکنون در ماه‌های آخر دولت فعلی، روند کاهش نوسانات اقتصادی حاصل ازشیوع کرونا شروع شده و در آینده شاهد یک تعادل نسبی در وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود. به تناسب چنین شرایطی، احتمالا در دولت آینده گشایش اقتصادی بسیار خوبی را حوزه صادرات شاهد خواهیم بود.

این عضو اتاق بازگانی تهران در ادامه متذکر شد: علاوه بر این موضوع به تناسب فروکش کردن تحریم‌ها و آثار منفی حاصل از کرونا می‌توان انتظار داشت با آزادسازی مقداری از اموال ایران درخارج کشور و ورود آن‌ها در چرخه اقتصادی کشور، اتفاقات مثبتی رخ دهد.


*دولت آینده یک استراتژی کلان اقتصادی ترسیم کند

شریعتی در بخش پایانی مصاحبه خود تاکید کرد: ایران از جایگاه بسیار مناسبی در جهان برخوردار است و ما باید به تناسب چنین موقعیتی در اقتصاد و به ویژه در حوزه صادرات و تجارت خود یک استراتژی کلان داشته باشیم.

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان ساخت: با داشتن یک استراتژی و برنامه کلان اقتصادی، ایران می‌تواند گام به گام موقعیت خود در منطقه و جهان را ارتقاء ببخشد و در این راستا می‌تواند به اهداف کلان خود دست یابد.

وی اذعان کرد: حمایت از تولید داخلی بسیارخوب است، اما باید به سمتی حرکت کنیم که کالایی را حمایت و تولید کنیم که توانایی و پتانسیل این را داشته باشد که در عرصه رقابت جهانی بتواند با کالا‌های همانند خود رقابت کند؛ چرا که طی این فرآیند یقینا جایگاه ایران در عرصه جهان اقتصاد بیش از پیش پررنگ‌تر و درخشان‌تر خواهد بود.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: