bazarnews

کد خبر: ۹۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
مدیرمسئول بازارنیوز در یک گفتگوی تلویزیونی مطرح کرد؛
رضا غلامی گفت: ساختار چینش مناظره به صورتی نبود که بتوان روی این مسائل عمیق شد. فقط به صورت سطحی توانست به برخی از ایده‌ها پرداخته شود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: رضا غلامی، مدیرمسئول بازارنیوز در گفتگویی در شبکه دوم سیما پیرامون بررسی مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ساختار مناظره آنطور که فکر می‌کردیم، نبود. مناظره‌ها باید برای تعمیق یک تفکر و راه حل باشد. موضوعات اقتصادی موضعاتی هستند که آثار و تبعات مختلفی دارند. یک سیاست اقتصادی می‌تواند آثار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و امنیتی داشته باشد؛ بنابراین وقتی مناظره انجام می‌دهیم باید همه این ابعاد مورد بررسی قرار بگیرد. ساختار چینش مناظره به صورتی نبود که بتوان روی این مسائل عمیق شد. فقط به صورت سطحی توانست به برخی از ایده‌ها پرداخته شود.

وی افزود: اقتصاد کشور راه حل دارد، اما ساختار مناظرات به این شکل بود که نمی‌توان عمیق شد. در یک دقیقه نمی‌شود همه ابعاد اقتصاد ایران را کالبد شکافی کرد و  به آن پرداخت. باید به این صورت می‌شد که یک نامزد، برنامه خود را ارائه می‌داد و سایرین، ابعاد مختلف برنامه را مورد بحث قرار می‌دادند. فرض کنید یک کاندیدا راجع به یارانه صحبت کرده، باید از او پرسیده شود که یارانه ممکن است تورم‌زا باشد، تورم را چگونه حل خواهید کرد. وقتی ابعاد مختلف را بحث می‌کنیم، باعث می‌شود که هم جامعه به درک درستی برسد و هم خود کاندیدا بیشتر به آن فکر کند و برای آن برنامه داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: وقتی ما بدون توجه به ابعاد یک موضوع وارد فاز اجرا می‌شویم، عملا دچار شکست شدیم و ممکن است هزینه اجرای سیاست بر منافع اجرای آن، غلبه کند.

غلامی با تاکید بر این که کشور مشکل اقتصادی حل نشدنی ندارد، اظهار کرد: حتما همه مشکلات راه حل دارد، اما باید اولویت بندی داشته باشیم. سوابق و دیدگاه‌های افراد نوع نگاه آنان را به مضووعات تعیین می‌کند، اما این موارد در مناظرات مشخص نشد و نمی‌شد متوجه شویم که کدام نامزد می‌تواند این مشکلات را مرتفع کند. به نظر من ساختار مناظرات باید تغییر کند تا افراد راه حل‌های خود را نشان دهند. به عنوان مثال یک کاندیدا نمی‌تواند ۱۰ مورد را پس از ریاست جمهوری شروع کند. باید اعلام کند که اولویت اول او چیست و آن را شرح دهد.

مدیرمسئول بازارنیوز در پاسخ به تاثیر تحریم در اقتصاد کشور، گفت: در اقتصاد هر متغیری وزن خودش را دارد. تحریم هم جزو همین متغیرهاست و مانند ناکارآمدی مسئولین، وزنی را به خودش اختصاص داده است. برخی اوقات می‌توان یک مولفه را تقویت کرد و وزن متغیر را کاهش داد. این به مدیر اجرایی بستگی دارد و او باید تصمیم بگیرد و توانایی تصمیم گیری داشته باشد طوری بهینه یابی منابع انجام دهد تا درصد تاثیرگذاری متغیر‌هایی که در دسترش نیست را کاهش دهد.

وی افزود: ما در اقتصاد بهینه یابی مقید می‌کنیم. یعنی طوری موضوع را بهینه می‌کنیم با این فرض که محدودیت وجود داشته باشد. اگر تحریم را یک محدودیت ببینیم، باید در داخل به دنبال بهینه سازی اقتصاد باشم. نوع نگاه افراد به موضوعات که تحریم را قابل رفع شدن می‌بینند و افرادی که نظر متفاوتی دارند، در نوع سیاست گذاری تاثیرگذار است.

غلامی در پاسخ به این که اولویت اول اقتصاد کشور چیست؟ اظهار کرد: مهمترین اولویت امروز اقتصاد کشور، ثبات متغیرهاست. ما اکنون از عدم ثبات نرخ‌های چهارگانه در اقتصاد رنج می‌بریم. فرض کنیم تورم و نرخ ارز مدام تغییر می‌کند. یک فعال اقتصادی چگونه با این تغییرات ارز تصمیم گیری و بازاریابی کند و سرمایه گذاری برای ۱۰ سال آینده داشته باشد؛ لذا اولین کار دولت آینده این است که اقتصاد را به ساحل آرامش برساند.

وی افزود: در گام دوم باید متحرک‌های تولیدی راه بیفتد. در همه دنیا، مسکن موتور محرکه قوی است که در برنامه همه کاندیدا‌ها وجود دارد. مسکن می‌تواند صنایع بسیاری را به حرکت درآورد؛ حتی می‌تواند برای کارگر ساده ساختمانی در کنار مهندس عالی رتبه شغل ایجاد کند. مسکن می‌تواند اشتغال زیادی را همراه با ارزش افزوده بالا ایجاد کند؛ لذا اولویت بعدی، مسکن است و بعد از به آرامش رسیدن اقتصاد، می‌توانیم به باقی مشکلات مانند یارانه‌ها رسیدگی کنیم.

غلامی ادامه داد: ورود به بحث یارانه‌ها در شرایط امروز کشور، اشتباه است، چون افق بلندمدت با ثبات نیست. صحبت از یارانه پنهان می‌کنند که این عملا یارانه نیست؛ تغییر قیمتی است که ناشی از افزایش نرخ ارز ایجاد شده است. اگر امروز می‌گویند قیمت بنزین، ۷ هزار تومان یارانه پنهان دارد، این ۷ هزار تومان از محل افزایش نرخ ارز ایجاد شده است، قیمت ارز پایین بیاید این معضل حل خواهد شد.

مدیرمسئول بازارنیوز تصریح کرد: وقتی تغییر قیمت ایجاد می‌شود، ۳ مدل تغییر قیمت به اقتصاد تحمیل می‌شود. وقتی قیمت بنزین بالا می‌رود، هزینه حمل و نقل بالا می‌رود. حمل و نقل، یک مبحث زیرساختی است که به شدت در سبد تولید کشور تاثیرگذار است. ثانیا دولت مصرف کننده اصلی سوخت است. دولتی‌ها با ۲.۱ میلیون کارمند مستقیم با بیش از ۷ میلیون نفر عائله بخش عمده‌ای از مصرف سوخت را برعهده دارند. ثالثا، با بالا رفتن نرخ بنزین و با توجه به فشار بر دولت، فشار بر بودجه وارد می‌شود که موجب کسری بودجه و تورم است.

این اقتصاددان در ارتباط با برنامه کاندیدا‌ها پیرامون بورس، اظهار کرد: بورس یک بازار بیشتر نیست. بازاری که در ان دارایی‌هایی که به شکل سهام و اوراق هستند، معامله می‌شوند. مثل بازاری که خودرو در آن معامله می‌شود. بورس همانطور که در دنیا هم نمود داشته، نماد واقعی از اقتصاد‌ها نیست. رئیس جمهور نمی‌تواند مستقیم وارد بورس شود، چون اگر به این بازار ورود داشته باشد، نسبت‌های متغیر‌ها را به هم می‌ریزد و باعث اختلال در سایر بازار‌ها می‌شود. رئیس جمهور باید در بازارواقعی اقتصاد تحرک ایجاد کند، سودآوری بنگاه‌ها را افزایش دهد و این سودآوری باعث تغییرات قیمت سهام شده و بازار به رونق می‌رسد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: