bazarnews

کد خبر: ۹۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک فعال حوزه کارگری گفت: آنقدر شرایط اقتصادی بحرانی و سخت شده است که همه چشمشان به این است که کاندیداها بتوانند راه های برون رفت از شرایط اقتصادی را مطرح کنند و این که ببینند کدام نامزد می تواند شرایط را تغییر دهد.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ حمید حاج‌اسماعیلی: کشور ما به دلیل شرایط خاصی که دارد شاید مردم در همه حوزه‌ها مطالبات داشته باشند الان درست است شرایط اقتصادی این قدر وخیم و بحرانی شده است که برجسته‌تر از موضوعات دیگر در کشور شرایط اقتصادی خودش را نشان داده است.

وی افزود: در گذشته مردم بیشتر مطالبات اجتماعی داشتند تا مطالبات اقتصادی؛ ولی از دید من الان هم مطالبات اجتماعی و هم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. اما آننقدر شرایط اقتصادی بحرانی و سخت شده است که همه چشمشان به این است که کاندیدا‌ها بتوانند راه‌های برون رفت از شرایط اقتصادی را مطرح کنند و این که ببینند کدام نامزد می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

حاج‌اسماعیلی با تاکید بر این نکته که شرایط این قدر برای حقوق بگیرها، مخصوصا کارمندان و کارگران سخت شده، اظهار کرد: اولویت اول آن‌ها مطالبات اقتصادی است، اما این کاندیدا‌ها هیچ کدامشان راه حل برون رفت از این شرایط ارائه ندادند و تا الان چیزی ندیدم که اعتماد مردم را جلب کند و توجه گروه‌های کارگری و گروه‌های فعال در حوزه اقتصادی و کسب و کار را متوجه این کند که می‌توانند شرایط جدیدی را برای اقتصاد کشور بعد از پایان این دولت رقم بزنند.

وی افزود: در حوزه کارگری مطالبات بیشتری انباشته شده، چون  از گذشته در حوزه کارگری کار‌های زیر بنایی و درستی برای بهبودی معیشت کارگران و شرایط کسب و کار آن‌ها انجام نشده است. ما الان در بخش‌های کارگری در همه قسمت‌ها مشکل داریم.

این فعال کارگری با اشاره به آسیب تورم و گرانی به خانواده‌ها تصریح کرد:  بار سنگینی که روی دوش کارگران و خانواده آنان است، آن قدر سنگینی می‌کند که دچار فرسودگی شده اند و اگر شرایط در دولت جدید تغییر نکند، ممکن است ما با یک بحران بزرگ در کشور مواجه می‌شویم که می‌تواند خسارت‌های سنگینی به کشور  وارد کند؛ چون نیروی انسانی کشور دچار مشکل شده است.

حاج‌اسماعیلی درباره اولویت‌های کوتاه مدت که باید مورد توجه دوئلت آینده قرار بگیرد، گفت: آنچه که در کوتاه مدت باید اتفاق بیفتد این است که وضعیت معیشتی کارگران سر و سامان پیدا کند. برای این راه‌های مختلفی وجود ددارد. ما نمی‌خواهیم به کاندیدا‌ها بگوییم که یارانه از این شعار‌های پوپولیستی بدهند، اما اگر بتوانند تورم را کنترل و از رشد قیمت‌ها جلوگیری کنند، تا ۵۰ درصد می‌تواند موثر باشد. در عین حال باید بتوانند سهم بخش‌های مسکن و بهداشت و درمان و آموزش در زندگی این افراد را به لحاظ قیمتی کاهش دهند.

وی افزود: الان سهم بخش مسکن، هم در خرید و هم در اجاره بها بالاست. موضوع وام اجاره مسکن باید ادامه پیدا کند که در انتهای دولت فعلی شروع شده و باید همه مستاجرین استفاده کنند. در حال حاضر تعداد کمی از این وام به مردم پرداخت شده و می‌تواند در دولت جدید به شکل جدی‌تر ادامه پیدا کند و دولت آینده باید برای تمام گروه‌های کارگری وام اجاره مسکن با قیمت ارزان در نظر بگیرد و با این کار باعث شوند دستمزدی که کارگر دریافت می‌کند سهم بقیه امور زندگی شود. من این موضوع را از کاندیدا‌ها ندیدم این راه کار عملیاتی و در عین حال پتانسیل و ظرفیت پرداخت آن هم موجود است و بانک‌ها می‌توانند پرداخت کنند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: