bazarnews

کد خبر: ۹۴۴۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
این روز‌ها سرمایه گذاران سرخورده از بازار سرمایه در حال ورود به بازار جدیدی هستند تا بتوانند در چنین وضعیت اقتصادی ضرر متحمل شده از بورس را جبران کنند؛ حالا بازار ارز‌های دیجیتال تبدیل به ایستگاه جدیدی برای سرمایه گذاری شده و افراد بدون دانش وارد این بازار می‌شوند و سرمایه خود را به خطر می‌اندازند.
گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازارنیوز، این روز‌ها بازار پر نوسان بورس شاهد خروج سرمایه سرمایه گذاران سرخورده‌ای است که پس از گذشت ۲ سال از تزریق سرمایه‌های خود در این بازار، اکنون در حال خارج کردن نقدینگی خود به مقصد جدیدی هستند.

 سرمایه‌هایی که بعضا به قیمت فروش، طلا، ارز، ماشین و یا حتی خانه جمع آوری و تهیه شد  و به دلیل عدم آشنایی  کاربران با بازار بورس و ورود ناگهانی ایشان به این بازار به یک باره از بین رفت و اکنون تنها بخش اندکی از این سرمایه هنگفت در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد.

 حالا  این گونه به نظر می‌رسد  که پس از مسکن، ارز، طلا و خودرو نقدینگی سرگردان مردم مقصد جدید تحت عنوان  بازار ارز‌های دیجیتال را یافته اند؛ بازاری که به دلیل  ماهیت بین المللی و پتانسیل بالایی که در کسب درآمد‌های ارزی دارد، باعث جذب خیل عظیمی از مردم ایران به خود شده است.  

 اما جدا از جاذبه‌های دل فریب این بازار، اکنون ما شاهد یک حرکت معکوس دیگر در فرایند سرمایه گذاری عام مردم هستیم؛ در گذشته بسیاری از مردم خانه، طلا و نقدینگی موجود خود را صرف خرید ارز کردند. در مرحله دیگر، چنین فرایندی را در خصوص بازار سرمایه شاهد بودیم؛ اکنون طبق یافته‌های جدید سرمایه‌های انباشته شده در بورس در حال اثباب کشی به بازار جدید دیگری هستند.

این روند به یک دفعه آغاز نشده و این موج تقریبا از زمستان سال ۱۳۹۹ شروع و اکنون سرعت این فرایند بیش از پیش شده است؛ حقیقت این است که اقتصاد ایران همواره با چالش مهمی به نام سرگردانی سرمایه مواجه بوده و تاکنون نیز هیچ راه حل عملی کارآمدی برای کنترل این چالش پیشنهاد و ارائه نشده است.

بسیاری از اساتید و کارشناسان اقتصاد بر این باورند که  این سرگردانی سرمایه، به دلیل وجود حجم بالای از نقدینگی در اقتصاد کشور است که باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است. اکنون این نقدینگی به سمت بازار ارز‌های دیجیتال در حال حرکت است.

چه شد که مردم به فکر بازار ارز‌های دیجیتال و استخراج رمز ارز افتادند؟

اواخر سال ۹۸  و ابتدای سال ۹۹  حجم بالایی از نقدینگی پس از خروج از بازار‌هایی نظیر مسکن، خودرو، ارز و دیگر موارد وارد بازار بورس شده و در این مقطع بازار بورس شاهد رشد چشمگیری در شاخص‌های خود بود.

پس از مدتی بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان حوزه بازار سرمایه، حباب به وجود آمده از هجوم نقدینگی جدیدالورود به این بازار ترکیده و پس از ماه‌ها سوددهی، این بازار به یک بازار پر ضرر تبدیل شد.

به تناسب چنین وضعیتی با ادامه‌دار شدن فرایند ضرر سرمایه گذاران در بازار سرمایه و از بین رفتن دارایی‌های آنها، خروج سرمایه از این بازار امری قابل پیش‌بینی بود. با این حال بعضی از مسئولان برای آرام نشان دادن فضای موجود از اذعان به این موضوع خودداری می‌کردند تا اینکه بالاخره مسئولان بازار سرمایه به کاهش چشمگیر سرمایه مردم اعتراف کرده و خاطر نشان کردند که بسیاری از سرمایه‌های خرد و کلان از این بازار در حال خروج و رفتن به سمت ارز‌های دیجیتالی یا همان رمزارز‌ها است.

اتفاقی که با رشد بی‌سابقه قیمت بیت‌کوین تا ۵۰ و ۶۰ هزار دلار و افزایش ریسک بازار‌های مالی، پولی و سرمایه‌ای در داخل کشور؛ منطقی به‌نظر می‌رسید. البته پیش از این هم بانک مرکزی برای استخراج رمزارز‌ها مجوز‌هایی را صادر کرده بود، ولی این اواخر به دلیل شکل‌گیری اخباری در مورد فعالیت چینی‌ها برای استخراج رمزارز در ایران؛ بسیاری از مردم که دارایی‌هایشان را در بازار سرمایه از دست دادند، به این فکر افتادند وقتی که خارجی‌ها در کشور ما با صرف انرژی ارزان دست به این کار می‌زنند آن‌ها چرا وارد این بازار پرسود و کم‌ریسک نشوند.

 کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رمزارز‌ها به منبع درآمدی جذابی برای مردم بدل شده و متاسفانه بخش بزرگی از سرمایه‌های مردم نیز با وجود عدم آگاهی و اطلاع و سواد کافی، وارد این بازار شده است. 


 بورس ازسکه افتاد و بیت کوین جذاب شد

  با وجود چنین وقایعی، هنوز هیچ یک از کارشناسان بازار بورس در خصوص خروج سرمایه  مردم از بازار بورس به سمت بازار رمز‌های دیجیتال تحلیل و یا ابراز نظری نکرده اند، اما به نظر می‌رسد سر خوردگی سرمایه گذاران در این بازار  یکی از مهمترین عوامل باشد که در به وجود آمدن چنین پدیده‌ای نقش موثری داشته است.

«محمد مهدی مومن زاده» کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگوییبا خبرنگار بازارنیوز خاطر نشان ساخت: سرمایه گذاران همواره به دنبال بازار پر سود و منفعتی برای سرمایه گذاری هستند و متاسفانه در این مدت بازار سرمایه به مانند گذشته  برای مردم سود آور نبوده است.

این کارشناس حوزه بورس افزود: نمی‌توان به طور قطع نظر داد که اکنون سرمایه گذاران بازار سرمایه در حال انتقال سرمایه خود از این بازار به بازار ارز‌های دیجیتال هستند، اما آن چه که مشخص است؛ متاسفانه بازار سرمایه در این چند وقت گذشته هیچ تغییری نکرده و همان روال گذشته خود را دامه می‌دهد.

 علاوه بر اظهار نظر این کارشناس حوزه بورس، «احمد جان‌جان» از دیگر کارشناسان اقتصادی در گفتگویی دیگر با خبرنگار پایگاه خبری بازارنیوز تلویحا این موضوع را تاکید کرده و در این خصوص گفت: متاسفانه مردم  نسبت به وضعیت بازار سرمایه بی اعتماد شده اند و مهاجرت سرمایه از این بازار به بازار‌های دیگر یک امر قابل پیش‌بینی بود.

این کارشناس حوزه بازار سرمایه تاکید کرد: بخش بسیار کمی از سرمایه‌های موجود در بازار سرمایه از این بازار کوچ کرده و به بازار رمز ارز‌های دیجیتال مهاجرت کرده اند، اما این مسئله به آن بزرگی نیست که اکنون رسانه به آن اشاره می‌کنند.

وی در آخر خاطر نشان کرد: بازار سرمایه را می‌توان با برخی اصلاحات و اقدامات کاربردی مجددا احیا کرد و سرمایه‌های خارج شده از این بازار تنها بخش کوچکی از سرمایه موجود در این حوزه بوده چرا که همچنان مردم منتظر احیای بازار سرمایه و کسب سرمایه حقیقی خود هستند.


 وضعیت سرمایه گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال به کدام سو می‌رود؟

بازار ارز‌های دیجیتال اگرچه در دنیا به یکی از سرمایه‌گذاری‌های سودآور تبدیل شده، اما به تناسب سودی که نصیب فعالان آن می‌شود، ریسک بالایی هم دارد و قاعده‌گذاری‌ها در آن کاملاً غیرشفاف است؛ به نحوی که هنوز هم بسیاری از کشور‌های دنیا با قواعد این بازار آشنا نبوده و اصولاً هنوز هم در دنیا نمی‌دانند که پشت تولید ارز‌های دیجیتال چه شخصی یا سازمانی نهفته است. لذاهیچ تضمینی برای حفظ سرمایه های مردم وجود ندارد.

همان گونه که ذکر شد بسیاری از مردم کشورمان مانند گذشته که از بازار ارز، طلا و بورس استقبال گرمی داشتند، اکنون همین رویکرد را در قبال بازار ارز‌های دیجیتال از خود نشان داده اند؛ به طوری که برخی از مقامات و مسئولین می‌گویند که برخی از افراد از هزینه پایین واحد‌های صنعتی سوء استفاده کرده و امروز شاهد آن هستیم که مزارع استخراج رمزارز از درون مرغداری‌ها و گاوداری‌ها سر درآوردند.

تنها این موضوع نیست و با گردشی کوتاه در میان بازار لوازم الکترونیکی و قطعات کامپیوتری اگر با فروشنده دوست یا از طریق یکی از کسبه حاضر سفارش شده باشید یقناٌ از هزینه ۲۰۰ میلیونی یک دستگاه استخراج کننده رمز ارز باخبر خواهید شد.

زمانی که مردم  رو به بازار ارز آورده بودند، همه دلار می‌خریدند؛ زمانی که مردم رو به بورس آوردند، گویی به ازای هر ایرانی یک کد بورسی صادر شده بود. حال تبعات آن را دیدیم که وضعیت شاخص‌های بورس در یک سال اخیر چه نوساناتی را تجربه کرد.

 اکنون تب تند استخراج و سرمایه گذاری مردم ما  در زمینه رمز ارز‌ها به شدت بالا گرفته و در یک سال گذشته سرمایه گذاری نه به صرف واریز وجه، اینبار سرمایه گذاری به گونه‌ای است  که کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند با استفاده از خرید ماینر‌های قوی و قطعات  کامپیوتری نوین  با خرج هزینه‌های هنگفتی به دنبال استخراج ارز‌های دیجیتال هستند.
 
*خروج آسان سرمایه از ایران با کمک رمزارزها

یکی از مشکلاتی که رمزارز‌ها برای کشور ایجاد می‌کنند، در کنار کمک‌کردن برای ورود ارز به کشور و دور زدن تحریم ها، ساده‌سازی خروج سرمایه کشور است. افراد با امیال شخصی یا سیاسی دارایی‌های ارزی و دلار‌های کشور را به رمزارز تبدیل می‌کنند و به راحتی با یک سفر به کشور دیگر و تبدیل آن رمزارز‌ها به ارز خارجی، سرمایه‌های ارزی را از کشور خارج می‌کنند؛ هیچ محدودیتی هم در این زمینه ندارند.
 
در گذشته چنین اتفاقی با دلار‌ها و طلاهای کف بازار رخ می‌داد. در اخبار داشتیم که مسئولین اعلام کردند برخی از سرمایه‌داران و دولت‌های حاشیه خلیج فارس برای ضربه زدن به اقتصاد ایران، دلار و طلا‌های ایران را خریداری و از کشور خارج می‌کردند.

در پایان گفتنی است که اکنون پس از کش و قوس‌های بسیار زیادی که در خصوص استخراج‌های غیر قانونی رمز ارز‌های دیجیتال وجود دارد،  مقرر شده که تنها بخش‌های دارای مجوز قادر به استخراج رمز ارز هستند؛ البته در شرایط فعلی که مشکل قطعی های برق گریبان‌‎گیر کشور شده، فعالیت هرگونه ماینر در ایران تا پایان شهریورماه ممنوع است. حال باید دید بازار ارز‌های دیجیتال چه سرنوشتی در آینده خواهند داشت.
 
پایان پیام//
برچسب ها: بورس ، رمزارز ، بیت کوین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معصومه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
1
علت ضرر مردم در بورس، عدم آگاهی آنان از بورس نبوده برادر!!!!!
علتش کلاهبرداری دولت بی تدبیر از ملت شریف بود
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: