bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تاریخ نگاری/
8 شهریور 1338، حفاری اولین چاه شرکت نفت ایران و ایتالیا موسوم به «سیریپ» آغاز شد. این اولین چاهی بود که در فلات قاره ایران در خلیج فارس حفر می‌گردید.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی ۳ شهریورماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

8 شهریور 1385

 نجیب محفوظ نویسنده برجسته مصری و برنده جایزه ادبی نوبل در 95 سالگی درگذشت.

 

8 شهریور 1374

آیت الله حاج شیخ جلال طاهر شمس گلپایگانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اثر یک سانحه رانندگی در جاده اصفهان جان خود را از دست داد.

 

8 شهریور 1372

به حکم حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، تیمسار سرتیپ علی صیاد شیرازی به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

 

8 شهریور 1366

یونایتدپرس در گزارشی اعلام کرد منابع اطلاعاتی آمریکا و وزارت جنگ آن کشور تصریح دارند که سعودیها در کشتار زائرین ایرانی از اسلحه گرم استفاده کرده اند.

 

8 شهریور 1363

نماینده جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو در دیدار با معاون صلیب سرخ جهانی از وی خواست موضوع ربوده شدن هواپیمای مسافری ایران که به عراق برده شد و همچنین لزوم آزادسازی مسافران آن را مورد توجه جدی قرار دهد.

 

8 شهریور 1360

محمد علی رجائی (رئیس جمهور)‌ و محمدجواد باهنر (نخست‌وزیر) در انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری به شهادت رسیدند. سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

 

8 شهریور 1359

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: با آزادی گروگانها اختلاف ما با آمریکا به زودی حل نخواهد شد.

 

8 شهریور 1357

کیهان خبر از آزاد شدن تعدادی از مدرسان حوزه علمیه قم که به نقاط مختلف کشور تبعید شده بودند داد. اطلاعات نیز برای تبرئه خود از انتشار مقاله توهین آمیز 17 دی 1356 علیه امام، مقاله ای را چاپ کرد و روزنامه های کیهان انگلیسی و تهران دوژورنال تصاویر امام را چاپ کردند و بیانیه های ایشان را انتشار دادند.

 

8 شهریور 1356

امروز یکی از مناطق شهرداری تهران توسط مردم معترض به آتش کشیده شد و وسائل آن تخریب گردید

 

8 شهریور 1348

دولت ایران اطلاعیه 4 شهریور دولت عراق در مورد ممنوعیت ورود کالاهای ایرانی به عراق را محکوم کرد و متعاقباً سفیر خود را از بغداد فرا خواند.

 

8 شهریور 1348

سیدضیاءالدین طباطبایی، نخست وزیر کودتای سوم اسفند 1299 در 80 سالگی درگذشت.

 

8 شهریور 1346

آیت الله میلانی در جلسه درس خود از یورش مجدد ساواک به مدرسه فیضیه قم اظهار تأسف کرد. آیت الله العظمی گلپایگانی و شریعتمداری نیز در اعتراض به همین حادثه از شرکت در نماز جماعت خودداری کردند.

 

8 شهریور 1338

حفاری اولین چاه شرکت نفت ایران و ایتالیا موسوم به «سیریپ» آغاز شد. این اولین چاهی بود که در فلات قاره ایران در خلیج فارس حفر می‌گردید.

 

8 شهریور 1332

فرمانداری نظامی تهران طی اعلامیه شماره 14 خود ضمن ارائه فهرستی از مقامات دولت مصدق از مردم خواست محل اختفاء آنان را به فرمانداری نظامی اطلاع دهند. این اعلامیه همچنین تصریح دارد که دولت دکتر مصدق دیونی در حدود هجده میلیارد ریال برای ملت ایران باقی گذاشته است.

 

8 شهریور 1330

دولت انگلیس اقدام به تحریم اقتصادی و بلوکه کردن داراییهای ایران کرد. هدف، مقابله با نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران بود.

 

8 شهریور 1327

دولت هژیر طی دستوری اعلام کرد کسانی که از دولت حقوق می گیرند حق شرکت کردن در روزنامه به عنوان مدیر، سردبیر و عضو هیأت تحریریه را ندارند. این دستور مطبوعات را علیه هژیر تحریک کرد و جرائد دست به حملات شدیدی علیه دولت زدند.دولت نیز تعداد زیادی از جراید را توقیف نمود

 

8 شهریور 1322

قوای شوروی و انگلیس بسیاری از رجال ایرانی و افسران ارتش را به اتهام همکاری با آلمان بازداشت و زندانی کردند. از جمله دستگیر شدگان سرلشکر فضل الله زاهدی بود که به زندان انگلیسی‌ها در فلسطین برده شد.

 

8 شهریور 1320

از سوی دولت فروغی، در تهران حکومت نظامی اعلام شد وسپهبد امیراحمدی فرماندار نظامی تهران شد.

 

8 شهریور 1320

در حالی که طی 5 روز گذشته قوای انگلستان و روسیه در حال پیشروی در شهرهای ایران هستند، سفیران دو کشور طی دو یادداشت جداگانه شرایط قطع عملیات و ترک مخاصمه را به دولت ایران اعلام کردند.

 

8 شهریور 1320

در شرایط اشغال کشور توسط قوای بیگانه ، با تصویب طرح مرخصی سربازان وظیفه در شورای عالی جنگ، هزاران سرباز وظیفه در تهران و شهرستانها پراکنده شدند.

 

8 شهریور 1311

دکتر «کورت لیندن بلات» رئیس آلمانی بانک ملی ایران به علت اختلاس و تنظیم بیلان جعلی از کار برکنار و تحت تعقیب قرار گرفت. «اتوفوگل» معاون وی نیز که معزول شده بود، با استفاده از صندوق عقب اتومبیل، به بیروت فرار کرد و در آنجا خودکشی نمود.

 

8 شهریور 1303

سردار سپه رئیس الوزراء، کابینه خود را تشکیل داد. این کابینه تا 28 آذر 1304 برقرار بود .

 

8 شهریور 1300

وزارت امور خارجه امروز طی دستوری به اداره کارگزاری بنادر جنوب درخواست کرد از ترخیص کلیه کالاهایی که انگلیسی ها بدون اجازه دولت ایران آنها را به گمرک بوشهر و بندر لنگه وارد کرده اند خودداری شود.

 

8 شهریور 1299

کنفرانس ملل شرق در باکو تشکیل شد. در این کنفرانس هسته‌های اولیه احزاب کمونیستی در کشورهای آسیایی شکل گرفت‌.

 

8 شهریور 1298

چیچرین کمیسر امور خارجه شوروی پیمان 1909 منعقده میان ایران و انگلیس را کاغذ پاره خواند و تأکید کرد دولت متبوع وی آن را به رسمیت نمی شناسد و برایش اعتباری قائل نیست.

 

8 شهریور 1297

ابراهیم منشی زاده و اسدالله ابوالفتح زاده ـ اعضای موثر کمیته مجازات ـ هنگام فرار، هدف گلوله قرار گرفتند و به قتل رسیدند.

 

8 شهریور 1286

وزیر مختار انگلیس، قرارداد تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ روسیه و انگلستان را طی یادداشتی تسلیم وزارت امور خارجه ایران کرد.

 

8 شهریور 1286

میرزا علی اصغرخان اتابک ـرئیس الوزرا ـ مقابل در مجلس شورای ملی ترور شد. قاتل وی بلافاصله خودکشی کرد.

برچسب ها: تاریخ نگاری ، تاریخ ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: