bazarnews

کد خبر: ۹۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان علت تاخیر در معرفی رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم را «ناهماهنگی مدیریتی» در سطوح عالی دولت دانست.

گروه بورس، بانک و بیمه- سعید ترکاشوند؛ «ساسان شاه ویسی» اقتصاددان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی در گفتگو با بازارنیوز به دلایل تاخیر انتخاب رئیس بانک مرکزی اشاره و پیرامون این مسئله اظهار کرد: انتخاب رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به دیگر انتصاب انجام شده در بخش‌های دیگر تیم اقتصادی دولت، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

این اقتصاددان با بیان این که انتخاب رئیس بانک مرکزی یک انتخاب تعیین کننده در نظام و تیم اقتصادی دولت جدید محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطر نشان کرده است که انتخاب رئیس بانک مرکزی قرار است با هماهنگی وی انجام شود و فراموش نکرده‌ایم که در جلسه‌ای که در ۳ یا ۴ هفته پیش با اساتید دانشگاه تهران داشتند مجددا تاکید زیادی بر این امر داشت.

وی متذکر شد: وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت کار خود را انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد علت عدم تعیین رئیس بانک مرکزی پس از یک ماه از تشکیل دولت، ناشی از عدم توافق با رئیس جمهور، معاون اول، سازمان برنامه و بودجه و اتفاقات موجود در بازار ارزی کشور است که همگی از دلایل حاشیه‌ای محسوب می‌شوند؛ در یک جمع بندی همه این دلایل حاشیه‌ای حاکی از یک ناهماهنگی مدیریتی است که مانع از انتخاب رئیس کل بانک مرکزی شده است.

شاه ویسی در ادامه خاطر نشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است و مشکل فعلی به دلیل ناهمانگی در تیم اقتصادی دولت است؛ از سوی دیگر پیشبینی‌می شود که علت تعلل در انتخاب بانک مرکزی به دلیل شرایط موجود در این نهاد مهم اقتصادی است.

این استاد دانشگاه در تشریح موقعیت فعلی بانک مرکزی گفت: وضعیت کاملا مبهمی وجود دارد. نظریه‌های متعددی پیرامون شرایط بانک مرکزی وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند که در چنین زمانی و در اوج بی ثباتی، تغییر مدیریت می‌تواند به مانند شوکی بر بانک مرکزی، قابلیت این نهاد مهم اقتصادی را ارتقاء ببخشد. از سوی دیگر عده‌ای هم نظر متفاوتی نسبت به این مسئله دارند، به گونه‌ای که معتقدند این مسئله می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت نظام پولی کشور شود، بر حسب این مولفه دولت به دنبال آن است که در یک شرایط آرام تری این کار را انجام دهد.

وی در ادامه به پیش فرض سومی که باعث تاخیر در انتخاب رئیس بانک مرکزی شده است اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: درحال حاضر افراد زیادی برای انتخاب پست ریاست بانک مرکزی انتخاب شده اند، در نتیجه این افراد باید برای چنین جایگاه مهمی برنامه جامعی را ارائه دهند؛ هر یک از این افراد، در زمره متخصصین و نخبگان اقتصادی قرار دارند، اما معتقدم رئیس بانک مرکزی باید یک شخص اقتصاددان و مسلط بر سازوکار‌های بانک مرکزی و آشنا بر نقش این نهاد در سیاست‌گذاری پولی باشد.

شاه ویسی در تشریح ویژگی‌های رئیس بانک مرکزی گفت: رئیس بانک مرکزی باید شخصیتی دانشور و منعطف داشته باشد و در عین حال یک تحلیل واقعی و راهبردی کارآمد را برای محیط اقتصاد پولی ما در نظر داشته باشد؛ به نظر می‌رسد رئیس بانک مرکزی انتخاب شده و درحال تدوین برنامه و هماهنگی با تیم اقتصادی دولت سیزدهم است.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی در پایان تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که تیم اقتصادی دولت در نظر دارد فردی را انتخاب کنند که از تجربه و دانش اقتصادی بالایی در حوزه اقتصاد پولی برخوردار باشد؛ در کنار فرد منتخب باید آشنا با سیاست‌های کلان پولی باشد که همین امر یک امتیاز مثبت برای رئیس جدی بانک مرکزی محسوب می‌شود؛ در یک جمع بندی نهایی مجددا تاکید می‌کنم که رئیس بانک مرکزی انتخاب شده، اما معرفی وی در پیچ و خم مدیریتی و ناهماهنگی‌ها قرار گرفته است.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: