bazarnews

کد خبر: ۹۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
انگلیس مجوز استفاده از قرص کرونای مرک را داده و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد داروی خوراکی فایزر ۸۹ درصد در درمان کووید-۱۹ مؤثر بوده است.

به گزارش بازارنیوز: خبر‌های خوش تولید دارو‌های خوراکی ضدویروس کرونا در میانه روز‌های همه‌گیری کووید-۱۹، در حالی انتشار پیدا می‌کند که داستان جهش خودتخریب‌کننده ویروس در ژاپن ممکن است بدون در نظر گرفتن جزئیات، باعث شود آن‌هایی که از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شده‌اند، گمراه شوند. شرکت دارویی مرک که مدت‌هاست ساخت داروی کووید-۱۹ را آغاز کرده است و نتایج فاز ۳ کارآزمایی بالینی آن با اثربخشی بالایی امید غلبه بر این بیماری را زنده کرده بود، حالا در انگلیس به‌عنوان نخستین کشور مجوز استفاده گرفته است.

آژانس رگولاتوری دارو‌ها و تولیدات مراقبت بهداشتی انگلیس توصیه کرده است که این دارو با نام مولنوپیراویر می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن پس از مثبت‌شدن آزمایش کووید-۱۹ طی ۵ روز پس از شروع علائم بیماری مصرف شود. این دارو نخستین داروی خوراکی تأییدشده برای درمان کووید-۱۹ است که قرار است مقابله با کووید را آسان‌تر کند. مشاوران آمریکایی نیز در ماه جاری طی نشستی درباره اعطای مجوز به این قرص تصمیم‌گیری می‌کنند.

تاکنون تنها درمانی که برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری، وجود داشت واکسیناسیون بود و سایر گزینه‌ها شامل داروی ضدویروس تزریقی رمدسیویر و دگزامتازون بود که پس از بستری بیمار در بیمارستان تجویز می‌شد.

اما داروی مولنوپیراویر مرک از ماه گذشته که آخرین داده‌های خود را ارائه کرد، به‌شدت زیر ذره‌بین است و همه داده‌ها نشان از آن دارد که در صورت تجویز دارو در مراحل اولیه بیماری به‌ویژه در افرادی با ریسک ابتلای بالا، شانس مرگ یا بستری‌شدن را به‌شدت کاهش می‌دهد.


تأثیر ۸۹ درصدی قرص فایزر
غول دارویی فایزر به‌تازگی اعلام کرده قرص آزمایشی کروناویروس آن‌ها خطر بستری و مرگ بیماران مبتلا به کووید را پس از مصرف تا ۸۹ درصد در افراد پرخطر کاهش می‌دهد.

این دارو برای یک دوره مصرف ۵ روزه طوری طراحی شده است تا از تکثیر ویروس جلوگیری کند. البته داده‌های فایزر درباره این قرص هنوز منتشر یا داوری نشده است، اما فایزر طی خبری اعلام کرد که به‌زودی آن را به رگولاتور‌های مورد نظر ارائه می‌کند.

قرص‌های ضدویروسی با قابلیت تجویز و استفاده آسان که عفونت‌ها را تسکین می‌دهند، می‌توانند یک ابزار قدرتمند پزشکی برای مدیریت همه‌گیری و تجهیز جهان برای آینده‌ای باشند که در آن ویروس کرونا همچنان به گردش خود ادامه می‌دهد. چنین درمان‌هایی باعث تقویت ابزار پزشکی می‌شود، اما همچنان جایگزینی برای واکسن‌های بسیار محافظت‌کننده به‌حساب نمی‌آیند.


جهش پر حرف و حدیث ژاپنی
برخی دانشمندان ژاپنی کاهش عجیب آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در روز‌های اخیر در این کشور را مربوط به جهشی در ژنوم گونه جدید دلتا می‌دانند. به گزارش چاینادیلی، آن‌ها با تحقیق روی این کد جدید دریافتند که آنزیمی با نام nsp ۱۴ جهشی داشته است که موجب کاهش فعالیت و توانایی ویروس برای انجام جهش جدید یا تکثیر ویروس شده است که می‌توان به آن خودویرانی ویروس گفت.

این خبر باعث شد تا سایر محققان نیز حدس بزنند که احتمالا ویروس SARS-CoV-۲ مولد کووید-۱۹ در حال ضعیف شدن است درحالی‌که SARS-CoV-۲ ازجمله ویروس‌هایی است که به‌سرعت جهش پیدا می‌کند و در برخی موارد این جهش‌ها طی یک‌هفته انجام می‌شود. گونه دلتای این ویروس که عفونی‌تر است، تاکنون بیش از ۴۰ جهش داشته که بعضی از آن‌ها موجب انتقال سریع‌تر و البته کم‌ضررتر آن شده است.

درست مانند سایر ویروس‌ها، هرچه کروناویروس جدید بیشتر جهش پیدا می‌کند، احتمال ضعیف‌تر شدن نوع جدید وجود دارد و به‌نظر می‌رسد در این مورد خاص آنزیم nsp ۱۴ این پدیده را تسریع می‌کند. آنزیم nsp ۱۴ در موج پنجم ابتلا در ژاپن در بیشتر مبتلایان پیدا شد و این نظریه که ویروس در حال ضعیف شدن است را حمایت می‌کند. با این حال، به‌جز چند دانشمند در ژاپن این قضیه هنوز به تأیید سایر دانشمندان دنیا نرسیده است و باید پیش از جشن گرفتن برای پایان کرونا، به‌خاطر داشته باشیم که فقط گونه‌هایی با آنزیم nsp ۱۴ ممکن است ضعیف یا دچار خودتخریبی شوند و این به آن معنی است که سایر گونه‌ها می‌توانند جهش‌های بیشتر داشته و مضرتر و عفونی‌تر شوند؛ بنابراین باید تمام ابعاد این خبر در نظر گرفته شود تا کسی دچار سوءتفاهم نشود.

/همشهری

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: