bazarnews

کد خبر: ۹۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۰
درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است

به گزارش بازارنیوز، یارانه نقدی در این سال‌ها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوار‌های کم درآمد بوده است و یارانه نقدی برای هر فرد ۴۵ هزارتومان در نظر گرفته شده است. در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است. علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوار‌ها تعلق میگیرد.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ خبر داده و ادامه داد: در بودجه بندی سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک‌صد هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه گفت: با وجود حذف اعطاء این نوع تخصیص در بودجه‌بندی سال آینده از راهکار جایگزین، مبلغ یک صد هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی، برای حمایت از این اقشار باشد.
معاون اقتصادی دولت در آبان ماه از اخبار خوش اقتصادی در آذر ماه خبر داده بود. برخی این اخبار خوش را به موضوع افزایش یارانه نقدی پیوند زده بودند. در ادامه زمان واریز یارانه جدید دولت رسید را با جزئیات بخوانید. چندی قبل معاون اقتصادی دولت سیزدهم از اخبار خوش اقتصادی در آذر ماه امسال خبر داده بود. بر این اساس بسیاری از ناظران نزدیک به دولت خبر از افزایش یارانه نقدی در آذر ماه امسال داده بودند. در حال حاضر یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در کنا یک یارانه معیشتی به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت میشود. با تورم‌های افسار گسیخته سال‌های اخیر این یارانه‌ها جوابگوی هزینه‌های خانوار نیست و بایستی طرح جدیدی در این حوزه پیاده شود.

حالا در آذر ماه قرار داریم و بسیاری از مردم خواهان شفاف سازی وضعیت یارانه‌ها هستند. نکته جالب توجه اینکه در بودجه سنواتی نیز بر حذف سه دهک اول یارانه بگیر تاکید شده و از محل حذف این سه دهک امکان افزایش یارانه نقدی سایر مردم وجود دارد.

از همه این‌ها مهمتر بعد از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی دست دولت برای پرداخت یارانه به مردم باز خواهد شد. چرا که هزاران میلیارد تومان منابع در اختیار دولت جهت پرداخت به دهک‌های پایین و جبران کسری بودجه فراهم خواهد شد.
اما مشخص نیست چرا دولت امسال و در فصل پاییز اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالا‌های اساسی نکرده است. اگر قرار باشد دولت منتظر تصویب بودجه ۱۴۰۱ و اجرای آن در سال بعد باشد ممکن است در یک وضعیت بسیار سخت‌تر تورمی جهت حذف ارز ۴۲۰۰ (به دلیل همزمانی ایام نوروز و شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای خوراکیها) قرار گیرد.

در حالی که مردم منتظر واریز یارانه جدید هستند و دولت وعده داده که در آذر کارت اعتباری به خانوار‌ها بدهد؛ خبری از پرداخت یارانه‌ای منتشر شده که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

قرار بود در هفته سوم مهر ماه امسال کاهش۱۰ درصدی نرخ در سه محصول اصلی شیر و پنیر و ماست عملیاتی شود؛ اما این اتفاق رخ نداد. مشکلی که سخنگوی انجمن صنایع لبنی دلیل آن را عدم انگیزه خرده‌فروشی‌ها برای دریافت و عرضه این سه قلم کالا به دلیل کاهش سود این اقلام دانست.

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به دولت اعلام کرده تولیدکنندگان صنایع لبنی آماده هستند اقلام مورد نیاز دهک‌های محروم را به هر میزان که دولت مشخص کند در میادین میوه و تربار یا با قرار دادن در سبد و بن الکترونیکی کالای خانوار‌های محروم تامین کند. اگر قرار باشد دولت به واسطع تولییدکنندگان صنایع لبنی یارانه توزیع کند، این یارانه از جنس کالا خواهد بود. در سال‌های گذشته نیز دولت سبد کالا به خانوار‌ها داده، اما با حواشی بسیاری همراه شد.

این پیشنهاد انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در حالی مطرح شده که قرار بوده دولت در آذر ماه به خانوار‌ها کارت اعتباری بدهد. ابراهیم رئیسی یکی از برنامه‌های اقتصادی خود را اعطای کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی اعلام کرده که به گفته او قرار است در آذر ماه اعطا شود، اما پس از گذشت حدود دو هفته هنوز اطلاعات جدیدی منتشر نشده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز وعده داده بود که دولت در آذر ماه خبر‌های خوبی دارد، انتظار‌ها بر این بود که خبر خوب دولت همان کارت اعتباری باشد، اما در روز‌های اخیر این خبر خوب به یک موضوع بورسی تغییر کرد.

اگرچه قرار بود یارانه معیشتی آذرماه شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، اما حالا برخی از مردم می‌گویند یارانه معیشتی آذرماه آن‌ها به حساب آن‌ها واریز نشده است.

بیست و پنجمین مرحله یارانه معیشتی ۱۰ آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما برخی از مردم می‌گویند یارانه معیشتی آن‌ها واریز نشده است.

البته هنوز عدم واریز یارانه معیشتی رسما اعلام نشده و مشخص نیست که آیا یارانه افرادی که واریز نشده، مربوط به یک مشکل بانکی خاص است و یا مشکل دیگری وجود دارد.

«بعداز انتخابات بیشتر اونجایی که باید دستور داد و عمل شه صفر، فقط حرف حرف عمل نداره معیشتی که اضافه نشد یارانه هم اضافه نمیشه از خرداد فقط اخبار اضافه شدن یارانه ومعیشتی تو آذرماه زیاد میشه اینم از آذر ماه. هم یارانه زیاد نشد. هم مال ما رو نریختن.»

انتقاد از عدم واریز یارانه آذرماه در حالی است که ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات وعده داده بود که احتمالا یارانه نقدی از آذرماه افزایش پیدا می‌کند. یارانه‌ای که قرار بود در قالب کارت اعتباری و به صورت وام به مردم پرداخت شود.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوار‌ها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.


یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده، اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوار‌ها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

/رستانیوز

برچسب ها: ارز 4200 ، یارانه ، بودجه 1401
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: