bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت:متاسفانه طی این سال‌ها اتاق بازرگانی ایران تبدیل به حیاط خلوتی برای عده‌ای خاص شده است و در حال حاضر هم هیچ گونه شفافی مالی در ساختار اتاق‌های بازرگانی دیده نمی‌شود

اتاق بازرگانی، حیات خلوتی برای فساد مالی افرادی خاص

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رامین پولادرگ» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن انتقاد از عدم شفافیت در بودجه و درآمد‌های اتاق‌های بازرگانی ایران اظهار کرد: متاسفانه طی این سال‌ها اتاق بازرگانی تبدیل به حیاط خلوتی برای عده‌ای خاص شده است؛ علاوه بر این در حال حاضر هم هیچ گونه شفافیت مالی در ساختار اتاق بازرگانی وجود نداشته و متاسفانه وضعیت در اتاق‌های بازرگانی به گونه‌ای رقم خورده است که این به محلی برای تحقق منافع اشخاصی تبدیل شده است که به وسیله رانت به عضویت اتاق درآمده‌اند.


عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: مطمئنا اتاق‌های بازرگانی با تدوام چنین رویه مدیریتی و اجرای سیاست‌گذاری‌های غلطی رشد نمی‌کند؛ به عنوان مثال برخی از شرکت‌های بزرگ به عنوان اسپانسر‌های اتاق‌های بازرگانی برای اجرای یک همایش داوطلب می‌شوند، در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا این امکان در ساختار مالی اتاق‌های بازرگانی وجود دارد که شما به عنوان یک عضو اتاق بدانید که این پول خرج چی مسئله‌ای شده است.


وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر شفافیت‌های مالی، اتاق بازرگانی نیارمند یک شفافیت در فرایند انتخاب اعضای هئیت رئسیه خود است؛ تا زمانی اتاق‌های بازرگانی از یک شفافیت انتخاباتی برخوردار نباشند چنین روند منفی و غیر شفافی ادامه خواهد یافت ؛ اکنون نزدیک به زمان انتخابات اتاق‌های بازرگانی است؛ متاسفانه برخی از افراد مثلا به نام اتاق با استفاده از زد و بند‌هایی اقدام به خرید رای برای خود کرده‌اند.


پولادرگ خاطر نشان کرد: متاسفانه در ساختار مدیریتی اتاق‌های بازرگانی به هیچ وجه از اصل شایسته سالاری استفاده نشده و در طول این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم که شخصی که خود اکنون خود رئیس هئیت مدیره اتاق است با نزدیک شدن به زمان انتخابات اقدام به خرید رای از میان اعضای اتاق خود می‌کند.


این فعال اقتصادی بخش خصوصی در پایان درباره راهکار‌های موجود برای ایجاد شفافیت در ساختار مالی و انتخابی اتاق‌‎های بازرگانی گفت: برای تحقق این امر، در مرحله نخست اتاق‌های بازرگانی باید بدانند که هدفشان از تاسیس چیست، اگر هدف اصلی از تشکیل این اتاق‌ها تسهیل در فرایند امور تجاری میان تجار دو کشور است باید گفت که تداوم چنین هدفی با چنین وضعیتی به هیچ وجه محقق نخواهد شد؛ متاسفانه عده‌ای برای تامین منافع شخصی خود با استفاده از صرف هزینه‌های هنگفتی به عضویت هئیت رئیسه در می‌آیند و بدتر این که شاید هیچ رزومه‌ای هم در زمینه صادرات و یا واردات کالا نداشته باشند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: