bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
چندی پیش وزیر صمت در حالی از برآورده شدن ۹۸ درصدی برنامه سه ماهه نخست این وزارتخانه برای تولید خودرو خبر داده بود که خودرو سازان بزرگ کشور در این مدت، تنها موفق به تحقق ۱۵ درصد از وعده خودرویی وزیر صمت شده بودند. حال باید دید که در طول ماه‌های آینده تصمیم‌گیران وزارت صمت چه برنامه‌ای برای رسیدن به این هدف تدوین خواهند کرد.

ناکامی خودرو سازان در تحقق وعده وزیر/

گروه صنعت، معدن تجارت بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ سه ماه از سال ۱۴۰۱ گذشت و این مسئله به این معناست که «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت دولت سیزدهم یک چهارم وقت خود برای عمل به وعده تولید سالانه یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را از دست داده است.


بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی سامانه کُدال، در بهار سال ۱۴۰۱، سه خودروساز بزرگ ایران‌خودرو، پارس خودرو و سایپا، موفق به تولید ۲۲۶ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو شده‌اند. در این بین باید یادآورد شد که سهم تولید این سه خودروساز در خرداد ماه رقمی بالغ بر ۱۰۴ هزار و ۱۴۱ دستگاه خودرو برآورد شده است.


به عبارتی دیگر، مجموع تولید این سه خودروساز در دو ماهه نخست سال جاری عددی بالغ بر ۱۲۲ هزار و ۲۸۷ دستگاه بوده است که با اضافه شدن ۱۰۴ هزار و ۱۴۱ دستگاه خودرو تولیدی در خردادماه، معدل کارنامه این سه خودروساز در بهار سال ۱۴۰۱ بر روی عدد ۲۲۶ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو ایستاده و ثبت گردیده است.


در حال حاضر آمار‌های منتشر شده سامانه کدال از رشد ۱۱.۲ درصدی تولید خودروسازان بزرگ حکایت دارد؛ این در حالی است در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نیز میزان تولید خودرو در مقایسه با مدت زمان مشابه خود رشد ۹.۲ درصدی را تجربه کرده است.


در سال ۱۴۰۰ «علیرضا رزم حسینی» وزیر اسبق صمت از هدف‌گذاری این وزارتخانه برای تولید یک میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خبر داده بود؛ پس از پایان دولت دوازدهم و آغاز به کار دولت جدید، سید رضا فاطمی امین در طول عمر ۶ ماهه مدیریت خود در سال ۱۴۰۰، با تولید ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو و کسری تولید ۲۳۶ هزار و ۸۲۱ عددی این کالا، پرونده تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال را ۱۴۰۰ بست.


حال پس از تجربه ناکام سال گذشته، وظیفه مهم‌تر و به مراتب سنگین‌تری بر دوش وزیر صمت گذاشته شده است؛ در کنار خصوصی‌سازی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، ساخت یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ از دیگر هدف بزرگیست که در حوزه صنعت خودرو بر عهده فاطمی امین قرار گرفته است.


تولید تصاعدی، راهبردی برای جبران کسری تولید


حال «ابوالفضل خلخالی» استاد دانشگاه علم و صنعت تهران و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون هدف وزارت صمت در تولید سالانه یک میلیون ۵۰۰ هزار خودرو و عملکرد ضعیف خودروسازان داخلی در تولید این محصول در طول سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: تولید سالانه یک میلیون ۵۰۰ هزار خودرو زمانی در صنعت خودرو کشور برآورده می‌شود که خودروسازان داخلی برای تحقق این هدف برنامه‌ای منسجم و کارآمدی داشته باشند؛ رسیدن به این هدف این چندان هم درو از انتظار نیست، چرا که در سال ۹۶ ما شاهد تولید همین تعداد خودرو از سوی خوردوسازان داخلی بوده‌ایم، اما بخاطر برخی دلایلی گوناگون این تعداد تولید در سال بعد روند نزولی به خود گرفت.


این استاد دانشگاه با اشاره به کارنامه سه ماهه نخست ۱۴۰۱ خودروسازان در تولید خودروگفت: با توجه به عملکرد خودروسازان در تولید خودرو در فصل بهار، تولید تصاعدی خودرو تنها راه حلی است که خودروسازان می‌توانند این عقب ماندگی را جبران کنند.


وی توضیح داد: بنا بر آخرین آمار‌ها، خروجی خودروسازان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، رقمی بالغ بر ۲۲۶ هزار خودرو بوده است. مطمئنا در صورت ادامه چنین شرایطی، تیراژ تولیدی خودروسازان تا پایان سال به رقمی بالغ بر ۸۵۰ الی ۹۵۰ هزار خودرو خواهد رسید، در نتیجه با ادامه این نوع عملکرد نمی‌توان انتظار تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را در ذهن داشت.


خلخالی تاکید کرد: در حال حاضر برای برون رفت از این مشکل و جبران این عقب ماندگی، خودرو سازان ناچار به تولید ۴۰۰ الی ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو در هر فصل هستند؛ در صورت ادامه این ناتوانی در سه ماهه دوم سال، خودروسازان ناگزیر به تولید ۵۵۰ الی ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ می‌شوند.


این کارشناس صنعت خودرو در پایان ضعف زنجیره تولید و توزیع تولید قطعه از سوی قطعه سازان را عنوان عاملی مهم در بروز کسری تولید خودروسازان بیان کرد و گفت: یکی از راه‌های موثر در افزایش تیراژ تصاعدی خودرو، رفع موانعی است که مانع از رشد تولید قطعه توسط قطعه سازان شده است لذا با اصلاح ساختار زنجیره تولید و توزیع قطعات، خودروسازان می‌توانند با تولید جهشی خودرو کسری تولید را در طول ماه‌های آینده جبران کنند.


انتقاد به کاهش تولید خودرو تنها به سه ماهه نخست سال جاری باز نمی‌گردد بلکه این امر نمود‌های دیگری نیز در ماه‌های ابتدای سال جاری داشته است. بر اساس آمار‌ها سامانه کُدال، سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان فروردین‌ماه، ۴۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که در این میان، در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۶۴ هزار و ۲۷۹دستگاه خودرو) افت ۲۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.


در بزه زمانی ۵ سال اخیر، سال ۹۶ تنها دوره‌ای بوده است که در آن خودروسازان داخلی موفق به تولید یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در پایان سال شده‌اند؛ پس از افت ۲ برابری تولید خودرو در سال ۹۷، صنعت خودرو از آن سال به بعد شاهد روند افزایشی هر چند اندک تولید خودرو از سوی شرکت‌های بزرگ تولد کننده انی محصول بود است.


بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان تولید خودرو در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ با تجربه رشد ۲۰.۶ درصدی خود از عدد بر ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ در سال ۹۷ به عدد۹۶۳ هزار و ۱۷۹ در سال ۱۴۰۰ رسیده است.


آمار‌ها نشان از آن دارد که خودرو سازان در سال ۹۷ موفق به تولید ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ دستگاه خودرو، در سال ۹۸ رقمی بالغ بر ۸۳۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه خودرو، در سال ۹۹ عددی نزدیک به ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ و در نهایت در سال گذشته نیز موفق به تولید ۹۶۳ هزار ۱۷۹ دستگاه خودرو شده اند.


رضایت وزیر از کارنامه سه ماه صنعت خودرو

به گزارش خبرنگار بازارنیوز، چندی پیش سیدرضا فاطمی‌امین در جمع خبرنگاران ضمن ابراز رضایت از کارنامه خودروسازان در بهار سال ۱۴۰۱ گفت: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است و در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل‌توجهی در تولید عبور مستقیم خودرو و همچنین تولید نشدن خودروی ناقص به ثبت رسیده است.


او همچنین در ادامه حمایت خود از عملکرد سه ماهه خودروسازان، از تحقق ۹۸ درصدی برنامه این وزارتخانه برای تولید خودرو خبر داده بود. این اظهارات وزیر صمت در حالی مطرح شده است که تولید ۲۲۶ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تنها ۱۵ درصد از وعده ساخت یک میلیون ۵۰۰ هزار خودرو را پوشش می‌دهد.


حال باید دید که با گذشت یک چهام وقت وزیر صمت در برآورده سازی تولید این تعداد خودرو، شخص وزیرو معاونین این وزارتخانه چه برنامه‌ای را برای جبران این کسری تولید خودرو در طول ۹ ماه آینده اتخاذ و اجرا می‌کنند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: