bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
یک نماینده مجلس در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک نماینده مجلس ضمن اشاره به تاثیر سامانه مودیان بر عادلانه‌سازی ساختار مالیاتی کشور، این بستر الکترونیکی را ابزاری موثر در جهت هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور عنوان کرد.

سامانه مودیان مالیاتی، نظام مالیاتی کشور را هوشمند کرده است

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید انصاری» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به رونمایی اخیر از سامانه مودیان مالیاتی و تاثیر آن بر ایجاد نظام مالیاتی عدالت‌محور اظهار کرد: مطمئنا به هر میزان که امورات اقتصادی کشور را از فضای امضا‌های طلایی و همچنین رویکرد‌های سلیقه‌محوری و دستورات فردی خارج شود و در مقابل رسیدگی به این امور مهم در بستری و الکترونیکی حرکت کند، به همان میزان، روند کاری امورات اقتصادی کشور شفاف خواهد شد. در حال حاضر سامانه مودیان مالیاتی، مصداقی بارز از مالیات‌ستانی هوشمند در نظام مالیاتی هوشمند است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه شفافیت امور مالیاتی کشور به نفع مردم است، تصریح کرد: مطمئنا با گسترش شفافیت در نظام مالیاتی، اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگر به عدالت اقتصادی نزدیک می‌شود؛ بنابراین شایسته است که دولت سیزدهم با جدیتی کامل این مهم را پیگیری کند. راه‌اندازی سامانه مودیان برای دستیابی به شفافیت اقتصادی اهمیت به سزایی دارد.


وی تاکید کرد: با اجرایی شدن قانون سامانه مودیان مالیتی و پایانه‌های فروشگاهی، شکاف ناشی از بی اعتمادی و روابط مشکوک ممیزین مالیاتی با مودیان خاتمه پیدا خواهد کرد. نظام مالیاتی کشور با استفاده از سامانه مودیان از ساختاری ممیز محوری به سمت نظامی عدالت‌محور در امر مالیات‌ستانی حرکت خواهد کرد.


انصاری با تاکید بر اینکه دولت و مجلس به طور جدی بر شفافیت در امور کشور در تاکید دارند، گفت: اگر نحوه محاسبه و میزان درآمد افراد مشخص شود بسیاری از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر روابط مشکوک ممیزین با مودیان تمام می‌شود و مردم دیگر احساس بی عدالتی در پرداخت مالیات را ندارند. ما باید به عنوان یک اصل این موضوع را همواره مد نظر داشته باشیم که محاسبه و اخذ مالیات بر مبنای درآمد افراد باشد، به ویژه در شرایط کنونی بیماری کرونا که بسیاری از اصناف و بازاریان وضعیت اسفناکی دارند.


عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: اینکه بگوییم هر فعال اقتصادی که صاحب مغازه است فلان مقدار مالیات بپردازد، با اصل فلسفه مالیات در تعارض است، زیرا فلسفه اخذ مالیات در تمام دنیا بر مبنای درآمد فعالان اقتصادی و مردم است، بنابراین اگر اتفاقاتی حادث شده است که درآمد افراد با مانع و مشکل روبه رو شود قطعا برای اخذ مالیات باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. اما به اعتقاد بنده همه این مشکلات با پدیده دولت الکترونیک قابل رفع است.

 


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: