گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ یک سال از زمان اعطای رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت دولت سیزدهم میگذرد، اما طی این مدت او به دلیل ناکامی در برآورده ساختن وعدههای متعددی همچون کنترل بازار خودرو و یا واگذاری خودروسازان، ایجاد ثبات در قیمت کالاهای مصرفی و یا حتی تکمیل سامانه جامع تجارت، همواره خود را در لبه پرتگاه استیضاح میبیند.
۲۴ اسفند ۱۴۰۰بود که «لطفالله سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و از سر سختترین مخالفان فاطمی امین از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. بااین حال در بیست و چهارمین روز خردادماه بود که قرعه دریافت اولین کارت زرد نیز به نام سید رضا فاطمی امین افتاد.
در نهایت وزیر صمت با حضور در مجلس شورای اسلامی پیرامون علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهرهبرداران معدن، در پاسخ به سؤال «محمد وحیدی» نماینده بجنورد قانع نشدند.
اکنون این عضو کابینه دولت سیزدهم نخستین وزیر دولت سید ابراهیم رئیسی است که در رفت و آمده های مکرر به مجلس، از بهارستان نشینان کارت زرد دریافت کرده و حال بعید نیست با توجه به اتمام مهلت دو ماهه مجلس به دولت برای تفکیک وزارت صمت و معرف دو وزیر صنایع و معادن و بازرگانی، فرایند استیضاح وزیر صمت دوباره با قوت گذشته به اجرا و منجر به اخراج او از کابینه دولت سیزدهم شود.
سید رضا فاطمی امین در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس، وعدههای گوناگون و مختلفی را در همه زمینهها از جمله تغییر و تحول بنیادین صنعت خودرو داد، اما تاکنون او موفق به تحقق هیچ یک از آنها نبوده است و به نظر میرسد وعدههای رنگارنگ فاطمی در زمینه خودرو باری دیگر پای او را به ساختمان سه گوش بهارستان باز میکند.
خلف اول؛ ضعف در بهبود کیفیت خودروهای داخلی
ارتقاء سطح کیفی خودروهای تولید داخل از جمله وعدههای خودرویی فاطمی امین بود که اکنون با گذشت یک سال از زمان تصدیگری او در وزارت صمت، همچنان محقق نشده است. گرچه فاطمی امین مشاهده نمود عینی ملموس عملیاتی شدن این وعده را در ماههای آذر و دی به مصرفکنندگان داده است، اما به توجه رشد روز افزون زیان انباشته و بدهی خودروسازان، به نظر نمیرسد که این مهم طی ماههای آینده که هیچ حتی تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز اجرایی شود.
گفتنی است که وزیر صمت ذیل توجیه همین وعده سه ماه پیش یعنی در میانه خرداد سال جاری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر، عنوان کرده بود که نمودارهای کیفیت خودرو رو به رشد هستند، اما فعلان نمیتوان آن را بیان کرد، چرا که این مولفهها قابللمس نیست و نمودارهای کیفیت خودرو نتیجه خود را در آذر و دیماه سال جاری نشان میدهد.
وضعیت وخیم کیفیت خودروهای داخلی تا حدی بالاست که حتی صدای رئیس پلیس راهور و یا حتی رئیس سازمان ملی استاندارد را نیز درآورده و اکنون این افراد دوشادوش مردم و نمایندگان مجلس به زمره منتقدان سرسخت کیفیت اتومبیلهای داخلی پیوستهاند. در حال حاضر خودروسازان به دلیل عدم تایید کیفیت برخی از خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد، خط تولید برخی خودروها همچون تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند را متوقف کردهاند و قرار است خودروهای جدیدی را تولیدکنند که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاسخ دهد.
مضاف بر موضوع، رئیسپلیس راهور نیز در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده بود که کیفیت خودرو نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. حال با توجه به این دو مسئله، افزایش کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی و تحقق وعده وزی صمت یک امر محال باشد.
خلف وعده دوم؛ ناکام در افزایش تیراژ تولید
اواخر اسفند سال گذشته بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به همراه فاطمی امین در بازدیدی از پیش اعلام نشده از پارکینگها و خط تولید شرکت ایران خودرو از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت.
رئیس جمهور پس از این بازدید، ۸ فرمان خودرویی را به وزیر صمت اعلام کرد؛ افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از جمله دستور ۸ گانه رئیس جمهور بود که تاکنون وزارت صمت در به سر انجام رساندن آن ناکام بوده است.
آن طور که وزیر صمت اعلام کرده است، خودروسازان تا پایان سال ۱۴۰۱ موفق به تولید ۱ میلیون ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار دستگاه خواهند شد، اما آخرین آمارها از تولید خودروسازان نشان از عقب ماندگی آنها در تحقق وعده بلند پروازانه وزیر صمت دارد.
بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از عملکرد تولید و فروش سه شرکت خودروساز مطرح ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو، این سه شرکت در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ تنها موفق به تولید ۳۸۸ هزار و ۵۳۰ دستگاه خودرو شده اند
اگرچه مهدی خطیبی مدیرعامل ایرانخودرو اخیرا بیان کرده بود که این شرکت از ابتدای مهر ماه سال جاری با افزایش ۵۱ درصدی ظرفیت تولید به دنبال تولید روزانه ۲ هزار ۸۰۰ دستگا خودرو است، اما به نظر نمیرسد که این موضوع نیز در صورت تحقق بتواند وعده بزرگ فاطمی امین را پوشش دهد.
خلف وعده سوم؛ تعویق خصوصیسازی خودروسازان
نیمه دوم تیر ماه سال جاری بود که «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون زمان خصوصی سازی خودروسازان با قطعیت از اجرای آن در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان کرده بود که مطابق با اظهار نظر و وعدههای از پیش اعلام شده، سعی ما بر این است که به طور حتمی خصوصی سازی دو شرکت ایران خودور و سایپا تا شهریور سال جاری انجام شود.
شهریور تمام شد، اما این وعده وزارت صمت نیز محقق نشد؛ حال منطقی در جدیدترین گفتگوی خود با بازارنیوز از تعویق این مسئله آن هم به شکل مرحلهای خبر داده است. اظهار نظرات معاون وزیر صمت تنها بخشی از جوانب این موضوع است و اظهارات جالب توجه «حسین قربانزاده» رئیس سازمان خصوصیسازی درباره واگذاری خودروسازان نیز بخش دیگر را شامل میشود.
چندی پیش رئیس سازمان خصوصیسازی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون خصوصی سازی دو خودروساز ایرانخودرو و سایپا اظهار داشته بود که تاکنون هیچ سهامی از دولت در این دو بنگاه اقتصادی واگذار نشده و آگهیهای مزایده ایرانخودرو و سایپا تنها متعلق به شرکتهای تو در توی این دو خودروساز است.
صحبتهای اخیر قربانزاده درخصوص زیان انباشته خودروسازان نیز جالب است. او جدیدا در مصاحبهای با ذکر سوالی عنوان کرده بود که کدام عاقلی خودروسازی که روزانه زیان میدهد را میخرد؛ عقب نشینی مسئولان وزارت صمت در واگذاری به موقع خودروسازان در موعد مقرر و اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی کشور دلات بر سومین خلف وعده وزیر صمت دارد و با توجه به مشکلات عدید این دو خودروساز به نظر نمیرسد که حتی تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز خصوصی سازی ایرانخودرو و سایپا محقق شود.
خلف وعده چهارم؛ امروز و فردا های فاطمی امین برای حذف قرعه کشی خودرو
قرعه کشی خودرو معظلی به ارث رسیده از دولت قبل برای فاطمی امین است، اما او با حذف قرعهکشی خودروسازان و راه اندازی سامانه یکپارچه فروش بار سنگین این ارثیه شوم را بر دوش خود گذاشت. نیمی از سال ۱۴۰۱ گذشت و سه مرحله قرعهکشی خودرو انجام شد، اما وزیر صمت همچنان موفق به بر زمین گذاشتن این بار سنگین نشده است.
در حال حاضر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو تصدیگری وزارت صمت در قرعه کشی را یک امر غلط توصیف میکنند، اما این وزارتخانه همچنان اصرار بر ادامه قرعه کشی دارد. گرچه برخی خودروها از چرخه قرعهکشی خودرو خارج شدهاند، اما این لاتاری خودرو همچنان به قوت گذشته خود بوده و نشان از چهاریمن وعده محقق نشده فاطمی امین دارد
خلف وعده پنجم؛ ناتوانی در کاهش هزینه تولید خودرو
فاطمی امین درطول یک سال اخیر چندین بار موضوع کاهش ۱۵درصدی قیمت تمام شده خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ و همچنین کاهش قیمت خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ و قطع ارتباط قیمت خودرو با دلار را مورد تاکید قرار داده بود، اما این مسئله تا کنون و پس از گذشت یک سال از دوره وزارت خودرو میسر نشده است.
در حال حاضر نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت بلکه طبق آخرین بخشنامه قیمتی خودروسازان شاهد افزایش قیمت خودروی خودروسازان هستیم و این وعده نیز به مانند دیگر وعدهها محقق نشده است. اکنون با در نظر گرفتن این موارد، به نظر میرسد که مدت حضور وزیر یک اخطاره دولت سیزدهم در کابینه این دولت چندان طولانی مدت نبوده و به زودی نمایندگان مجلس رای اعتماد خود را از وی پس خواهند گرفت.
پایان پیام//